ویدئوی مزاحمت و درگیری آخوندی در قم به زنی که فرزندی در آغوش داشت و روسری‌اش افتاده بود، واکنش برخی مقامات و فعالان رسانه‌ای را برانگیخته است. برخی از مقامات به حمایت از آخوند مداخله‌گر پرداخته و برخی نیز به فیلمبرداری آخوند انتقاد کرده و آن را «مجرمانه»، «نقض حریم شخصی» و باعث «نفرت‌پراکنی نسبت به اسلام» دانسته‌اند. 

شنبه ۱۹ اسفند یک ویدئوی کوتاهی از درگیری لفظی یک آخوند با زنی که کودکش را در آغوش داشت، منتشر شد. در این ویدئو آخوند از زنی فیلمبرداری می‌کند که کودکی در آغوش دارد و روسری‌اش افتاده است. زن از آخوند می‌خواهد که فیلم را پاک کند اما آخوند به زن می‌گوید اگر می‌خواهد فیلم پاک شود باید حجابش را رعایت کند. امتناع آخوند از پاک کردن فیلم زن را خشمگین می‌کند. این فیلم در شبکه‌های اجتماعی به «مادر قمی» معروف شده است. 

Ad placeholder

میثم نیلی، مشاور وزیر ارشاد از فیلم‌ گرفتن این آخوند حمایت کرد و در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) در واکنش به درگیری آخوند با زن در قم نوشت: 

بخشی از برخورد قضایی با جرایم عمومی، مبتنی بر تشخیص تصویر مجرمان است. عکس گرفتن از کسی که در ملاء عام کاری بر خلاف شرع و قانون و عرف انجام می‌دهد خودش عرف روزگار رسانه است. اگر آن طلبه صبور از وضع آن فرد متوهم و هتاک عکس هم گرفته بود، خطا نکرده بود. محیط جامعه فضای خصوصی کسی نیست.

حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده رفسنجان  نیز در واکنش به انتشار این فیلم به دیده‌بان ایران گفت: 

این روحانی هم وظیفه‌اش این بود که از صحنه ابتذال و ناهنجاری عکس بگیرد و گزارش دهد اما آن خانم بود که اطلاع نداشت قانون چیست. کما اینکه در فضای مجازی هم دارند آن خانم را محکوم می‌کنند نه روحانی را. هر فردی مسئول است و من هم اگر چنین صحنه‌ای ببینم، عکس می‌گیرم و گزارش می‌دهم. 

با وجود چنین حمایت‌هایی از آخوند دخالتگر، آیت‌الله محمدعلی ایازی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به این فیلم به سایت «دیده‌بان» گفت شیوه این برخوردها با بی‌حجابی نتیجه معکوس دارد و حتی برای کسانی که به حجاب رغبت داشته باشند این کارها ایجاد تنفر می‌کند چه برسد به کسانی که اساساً با فلسفه حجاب آشنایی ندارند. ایازی درباره موضع روحانیت در این باره گفت:

اصل این الزام کردن‌ها و دخالت‌ها موجب یک نوع تنفیر و نفرت‌پراکنی نسبت به اسلام می‌شود و بارها و بارها از سوی علمای بزرگ، محققان و اساتید تبعات منفی آن بیان شده است. اینکه گفته شود که روحانیت درباره به این مسائل موضع‌گیری نکرده، درست نیست؛ موضع ما درباره این موضوعات مخالفت است؛ چه نسبت به چیزی که به‌عنوان لایحه حجاب در مجلس تصویب شده و کم و کیف آن خیلی روشن نیست که چه کاری می‌خواهند انجام دهند، و چه درباره این نوع برخوردهای اخیر.

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد فیلمبرداری آخوند در قم گفت که هیچ کس حق ندارد بدون اجازه فرد دیگری وارد زندگی خصوصی شود و در آن دخالت کند. او گفت:

 یک روحانی اگر هم می‌خواهد من را هدایت کند باید به‌گونه‌ای هدایت کند که من هدایت‌پذیر باشم نه اینکه من را از خودش و باوری که دارد متنفر کند.

محسن برهانی، حقوق‌دان درباره این مسئله به «دیده‌بان» گفت که «طلبه با فیلمبرداری از مادر قمی نهی از منکر نمی‌کرد؛ برای پرونده‌سازی مستند جمع می‌کرد». برهانی فیلمبرداری و تحکم آخوند را در این مورد مجرمانه دانست. یکی از موارد جرم از نظر این حقوق‌دان «مزاحمت برای اطفال و بانوان در فضای عمومی» موضوع ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی است. او همچنین موارد مجرمانه دیگر را از جمله «تعرض»، «مزاحمت» و «ضرب و جرح» عنوان کرد.

عباس عبدی، از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در یادداشتی با نام «حراج میراث قرون» در روزنامه اعتماد این‌گونه برخورد روحانی‌ها را نقد کرد و گفت این برخورد طلبه‌ها با مردم روحانیت را بی‌اعتبار می‌کند و از پیش شکست خورده است. 

Ad placeholder

دادستان قم شنبه ۲۰ اسفند در واکنش به این ویدئو گفت دستور شناسایی عواملی که فیلم را برای شبکه‌های معاند ارسال کردند، صادر شده است. او با اعلام حمایت از «آمران به معروف که شرایط  و مراتب را رعایت می‌کنند»، مدعی شد «قاطعانه، عادلانه و با سرعت» به این موضوع رسیدگی خواهد شد. حسین غریب افزود پرونده قضایی در رابطه با درگیری آخوند و زن در درمانگاهی در شهر قم تشکیل شده اما هیچ فردی بازداشت نشده و مرکز درمانی نیز پلمب نشده است. 

مزاحمت «آمران به معروف» و «حجاب‌بان»ها در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. این مزاحمت‌ها گاه با خشونت «آمران به معروف» همراه بوده است. اما با وجود سرکوب‌ها و تهدیدها پس از جنبش ژینا از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون زنان بیشتری بدون حجاب اجباری در فضاهای عمومی حضور می‌یابند.