سه‌شنبه ۱۵ اسفند، کمپین معلولان در گزارشی از موارد تعرض، تجاوز و ضرب‌وجرح معلولان و دریافت شهریه‌های نامتعارف ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی در مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان مردان مهرآفرین کرج خبر داد.

https://www.instagram.com/reel/C4LP068Ldbz/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

این اولین مورد از خشونت افسارگسیخته نسبت به افراد دارای معلولیت در مراکز نگهداری نیست. در سال‌های اخیر و با افزایش سازماندهی فعالان حوزه معلولیت، درباره بدرفتاری‌ها و خشونت علیه معلولان در مراکز تحت حمایت بهزیستی بیشتر اطلاع‌رسانی می‌شود. در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی در این باره منتشر شده و مسئولان بهزیستی را وادار به پاسخگویی کرده است.

در پی افشاگری کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت (کمپین معلولان)، خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که سازمان بهزیستی با تأیید «تخلفات متعدد» در مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان مهرآفرین کرج، این مرکز را پلمپ و پروانه فعالیت آن را باطل کرده است.

عرصه عمومی برای افراد دارای معلولیت تنگ‌تر می‌شود

هفته گذشته کمپین معلولان گزارش کرده بود که اداره آموزش و پرورش ناحیه دو شهر ری فضای سرویس مدرسه ناشنوایان «الهام» و مدرسه نابینایان «عبدالعظیم» را مصادره کرده است تا به ساخت یک مدرسه جدید اختصاص دهد. براساس این گزارش، تعدادی از والدین برای پیگیری به اداره آموزش و پرورش منطقه رفته بودند اما مسئولان از ورودشان به اداره خودداری کرده‌اند.

جمعه ۱۸ اسفند نیز داوود رفیعی، ناظر بازی فوتبال استقلال خوزستان و استقلال تهران در ورزشگاه غدیر تهران، از ورود یک تماشاچی دارای معلولیت به ورزشگاه جلوگیری کرد. ویدئوی اشک‌های این فوتبال‌دوست جوان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

خشونت علیه افراد دارای معلولیت پدیده‌ای شایع و روزمره است. دوشنبه ۲۱ اسفند کمپین معلولان گزارش کرد که یک شهروند دارای معلولیت جسمی و حرکتی به نام فرهاد بهروزی در حالی‌که قصد داشته در آستانه نوروز در شهر مراغه عروسک‌گردانی کند، مورد حمله سه نفر موتورسوار قرار می‌گیرد که بلندگوی او را شکستند.

https://www.instagram.com/reel/C4YNdf_MRcE/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

اما خشونت به افراد دارای معلولیت فقط به خشونت فیزیکی محدود نمی‌شود و شکل‌های مختلفی از خشونت نمادین و فرهنگی را هم شامل می‌شود. صدا و سیمای جمهوری اسلامی، با انواع و اقسام مجری‌ها و میهمان‌ها و برنامه‌های معلول‌هراس، یکی از اهرم‌های این خشونت نمادین بوده است.

به همین دلیل، کمپین معلولان در نامه‌ای سرگشاده به رئیس صدا و سیما اقدامات این نهاد در ترویج ادبیات تحقیرآمیز و نیز القای معلولیت به عنوان عقوبت گناهان را محکوم کردند. این نامه با ارجاع به آیاتی از قرآن در نکوهش تحقیر و تمسخر دیگران می‌نویسد:

رسانه ملی از هیچ تلاشی برای انجام این امر زشت و نکوهیده [یعنی تمسخر افراد دارای معلولیت]، نسبت به بزرگ‌ترین اقلیت اجتماعی که همانا شهروندان دارای معلولیت هستند خودداری نمی‌ورزد. آری! به ویژه این روزها که دست صدا و سیما از مجریان و برنامه‌سازان توانمند خالی مانده و این سازمان عریض و طویل ساعات خود را با مسابقه و مصاحبه پر می‌کند. آن هم با استفاده از مجریانی ناتوان و با برنامه‌هایی بی‌ارزش.

معلولان امسال عیدی می‌گیرند؟

سازمان بهزیستی بالاخره یکشنبه ۲۰ اسفند مستمری‌های اسفندماه افراد دارای معلولیت را واریز کرد.

با این‌همه و در حالی‌که شایعاتی مبنی بر واریز همزمان مستمری اسفندماه و عیدی معلولان پخش شده بود، عیدی‌ها هنوز پرداخت نشده است و زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر این‌که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امسال عیدی نمی‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «روزنو»، آخرین بار در سال ۱۴۰۰ به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مبلغ عیدی پرداخت شده است. در آن سال، مبلغ عیدی برابر با یک ماه مستمری بود.

در سال ۱۴۰۱ اعتبارات برای پرداخت عیدی به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد تأمین نشد و به مددجویان عیدی پرداخت نشد.

«روزنو» نوشته است که تاکنون هیچ‌کدام از مقام‌های بهزیستی یا کمیته امداد درباره زمان واریز عیدی افراد تحت پوشش سازمان‌هایشان توضیحی نداده‌اند.

Ad placeholder

قتل کودکان دارای معلولیت به دست خانواده‌ها

به گزارش روزنامه «پیام ما»، در زمستان ۱۴۰۲ هر ماه حداقل یک فرد دارای معلولیت به دست اعضای خانواده‌اش کشته شده است.

در دی‌ماه، پسری ۱۶ساله دارای معلولیت ذهنی در شهرستان میبد استان یزد مفقود و سپس جنازه‌اش در چاهی اطراف محلهٔ مهرجرد پیدا می‌شود.

یک‌ماه بعد در بهمن‌ماه کمپین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت خبر داد که شهراد چراغی، پسر ۹ساله دارای معلولیت از نوع اوتیسم، به دست پدرش به قتل رسیده است.

نوزدهم اسفند نیز خبر قتل پسر ۱۱ساله دارای معلولیت ذهنی و جسمی در خرم‌آباد منتشر شد. به گفته عبدالرضا رخشان، رئیس‌پلیس آگاهی لرستان، مادر و خاله‌ این کودک او را به‌علت وضعیت بیماری، ناتوانی در نگهداری و هزینه‌هایش به قتل رسانده‌اند.

سقوط افراد دارای معلولیت و خانواده‌هایشان به فقر در نبود حمایت‌های دولتی در کنار مصونیت قضائی پدر در قتل فرزندان زمینه‌ساز جنایت‌های این‌چنین بوده است. در دهه اخیر، بار مالی نگهداری از افراد دارای معلولیت بیش از پیش بر دوش خود آن‌ها و خانواده‌هایشان گذاشته شده است.

بنابر ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان مکلّف است کمک‌هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه پرداخت کند، اما نه‌تنها از این کار طفره می‌رود، بلکه در دهه گذشته سهم بخش عمومی (دولتی) در تأمین هزینه‌های توانبخشی به‌شدت کاهش یافته است.

«پیام ما» با ارجاع به تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس می‌نویسد که تا سال ۱۳۹۲ بخش عمومی به عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده هزینه‌های توانبخشی در کشور، حدود ۷۱ درصد این هزینه‌ها را تأمین کرده است و تنها ۲۹ درصد آن را بخش خصوصی (پردخت از جیب خانوار و بیمه‌های تکمیلی) تأمین می‌کرد. با این‌همه، در سال ۱۳۹۳ با تغییر در ترکیب عاملان تأمین مالی، سهم «پرداخت از جیب خانوار و بیمه‌های تکمیلی» به ۸۱,۸ درصد افزایش یافت.

اعتراضات: تجمع بیماران ام‌پی‌اس و بیانیه ۱۸ماده‌ای

صبح دوشنبه ۲۱ اسفند، جمعی از خانواده‌های بیماران مبتلا به ام‌پی‌اس (MPS) مقابل وزارت بهداشت در اعتراض به تأمین‌نشدن داروهایشان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بیماری موکوپلی‌ساکاریدوز (ام‌پی‌اس) از نوع بیماری‌های ژنتیکی متابولیک نادر است که موجب اختلال در عملکرد آنزیم‌های لیزوزوم‌ها (یک اندامک داخل‌سلولی) و در نتیجه تجمع غیرطبیعی گلیکوزآمینوگلیکان‌ها می‌شود.

کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت یکشنبه ۲۰ اسفند، به مناسبت ششمین سالگرد تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در بیانیه‌ای ۱۸ماده‌‎ای، مطالبات جامعه‌ی معلولان را جمع‌بندی و به اجرا نشدن قانون مذکور اعتراض کردند.

از جمله این مطالبات قانونی عبارتند از استاندارد‌سازی و بین‌المللی کردن تشخیص نوع و شدت معلولیت، ایجاد شبکه‌های ملی معلولان، مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری معابر و اماکن عمومی، ایاب و ذهاب رایگان و نیم‌بها، پرداخت حق پرستاری معلولان شدید و خیلی شدید، بیمه خدمات توانبخشی، استفاده از امکانات ورزشی رایگان، ایجاد صندوق فرصت‌های شغلی، اجرای سهمیه استخدام سه درصد، حضور مدیران بهزیستی استان‌ها در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، حضور رئیس بهزیستی در شورای عالی اشتغال، اختصاص ۱۰ درصد مسکن‌های ارزان‌قیمت، پخش آگهی‌های تبلیغاتی معلولان در سینما‌ها، پنج ساعت برنامه تخصصی در صدا‌ و‌ سیما، پرداخت کمک‌هزینه معیشت، اختصاص ردیف اعتباری خاص برای اجرای قانون و تشکیل کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون.

https://www.radiozamaneh.com/807997

قهرمانی تیم فوتسال مردان ایران در المپیک زمستانی ناشنوایان

سه‌شنبه ۲۲ اسفند تیم ملی فوتسال ناشنوایان ایران در دیدار فینال بیستمین دوره المپیک زمستانی ناشنوایان ترکیه با پیروزی سه بر یک مقابل ژاپن به مقام قهرمانی رسید.

علیرضا مختارآبادی هر سه گل ایران را در این بازی به ثمر رساند.