گروه «حرکت مقاومت اسلامی» فلسطین موسوم به حماس طرحی پیشنهادی برای آتش‌بس به ایالات متحده آمریکا و دیگر طرفین مذاکرات ارائه کرده است که شامل آزادی اسیران اسرائیلی در قبال آزادی زندانیان فلسطینی، که ۱۰۰ نفرشان در حال گذراندن حبس ابد در زندان‌های اسرائیل‌اند، می‌شود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشته است که بر اساس این طرح، اولین دور آزادی اسیران اسرائیلی شامل زنان، کودکان، سالمندان و بیماران در ازای آزادی ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ زندانی فلسطینی می‌شود. اسیران آزادشده زنان اسرائیلی‌ای را که در حال انجام سربازی اجباری بودند شامل می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پنجشنبه ۱۴ مارس / ۲۴ اسفند گفت که طرح آتش‌بس پیشنهادی حماس بر «خواسته‌های غیرواقع‌بینانه» متکی است.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که اطلاعات جدید درباره این موضوع روز جمعه به کابینه جنگ و کابینه امنیتی ارائه خواهد شد.

مقام‌های حماس می‌گویند به خاطر رد پیشنهادهای آنان از سوی نتانیاهو، مذاکرات آتش‌بس در هفته‌های گذشته سست شده است. حماس تاکنون بر آتش‌بس دائمی، خروج اسرائیل از نوار غزه، بازگشت آواره‌شدگان از جنوب به مرکز و شمال نوار غزه و ورود بی‌مانع کمک‌های بشردوستانه تأکید می‌کرد.

Ad placeholder

در ماه فوریه، حماس پیش‌نویس طرحی را از مذاکره‌کنندگان در پاریس دریافت کرد که شامل توقف ۴۰روزه هرگونه عملیات نظامی و مبادله زندانیان فلسطینی با اسیران اسرائیل در نسبت ۱۰ به یک می‌شد.

حماس و اسرائیل هر دو آن پیش‌نویس را رد کردند. حماس خواستار پایان کامل جنگ بود و اسرائیل می‌خواست جنگ را تا نابودی کامل حماس ادامه دهد.

حماس در این طرح جدید می‌گوید که پس از آزادی اولیه اسیران و زندانیان، بر سر تاریخی برای آتش‌بس دائمی و موعدی برای خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه گفت‌وگو خواهد کرد.

همچنین بر اساس این طرح، همه بازداشت‌شدگان دو طرف در مرحله دوم طرح آزاد خواهند شد.

شورای پناهندگان نروژ: کشتن امدادجویان قابل پیشگیری است

وزارت بهداشت غزه پنجشنبه گزارش کرد که نیروهای اسرائیلی با حمله فلسطینیانی که در میدان کویت شهر غزه منتظر کمک‌های بشردوستانه بودند، دست‌کم ۲۰ نفر را کشتند و ۱۵۵ نفر را زخمی کردند.

ارتش اسرائیل آتش‌گشودن به امدادجویان در میدان کویت را تکذیب کرد.

در مقابل، محمد غراب، مدیر خدمات اورژانسی در بیمارستانی در شمال غزه می‌گوید کشته‌شدگان و مصدومان حادثه پنجشنبه هدف شلیک مستقیم گلوله قرار گرفته بودند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید در میان اجساد و مصدومان چندین نفر را دیده که گلوله خورده بودند.

شاینا لو، مشاور اطلاع‌رسانی شورای پناهندگان نروژ می‌گوید کشتن مستمر فلسطینیان امدادجو در غزه نشان‌دهنده قطعی ارتباط میان گروه‌های امدادرسان و مقام‌های اسرائیلی است.

لو به خبرگزاری الجزیره گفت: «این نشانه واضحی است از اینکه سیستم رفع درگیری که در آن آژانس‌های امدادی و سازمان ملل به اسرائیل خبر می‌دهند … کاملاً از کار افتاده است.» او همچنین افزود که «این امری کاملاً قابل پیش‌گیری است و نباید رخ دهد».