به‌گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه صبح دوشنبه ۲۸ اسفند / ۱۸ مارس، کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور با شمارش ۹۹,۷۶درصد آرا شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین با ۸۷,۲۹ درصد آرا اول، نیکولای خاریتونوف، کاندیدای حزب کمونیست روسیه با ۴,۳۰ آرا دوم، ولادیسلاو داوانکوف، نایب رئیس دوما و نامزد حزب «افراد جدید» با ۳,۸۴ درصد آرا سوم و لئونید اسلوتسکی، پوپولیست راست و کاندیدای حزب لیبرال دموکرات روسیه با ۳,۲۱ درصد آرا چهارم شدند.

آراء پوتین بالاترین نتیجه در تاریخ روسیه پس از اتحاد شوروی است.

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ۷۴,۲۲ درصد از ۱۱۲,۳ میلیون نفر واجدین شرایط رأی‌دهی اعلام کرد و شمار کاندیداهای انتخابات نیز همین چهار نفر بودند.

نیکولای خاریتونوف، کاندیدای حزب کمونیست روسیه در پی پیروزی پوتین همسویی کامل خود با کرملین را اعلام کرد و گفت:

مردم به شکل بی‌سابقه‌ای متحد شده‌اند و به پیروزی ما ایمان دارند و به همین دلیل است که حول رئیس‌ جمهوری فعلی پوتین متحد می‌شویم. در مرزهای روسیه عزیزمان مردم می‌میرند. اما امید زیاد است و حزب کمونیست با رئیس جمهوری فعلی برای شکست دادن فاشیسم در اوکراین هر کاری خواهد کرد.

در این انتخابات همه کاندیداهایی که با جنگ در اوکراین مخالف بودند حذف شدند. با الهام از الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه که ماه گذشته در یکی از زندان‌های شمال این کشور درگذشت، هزاران نفر از مخالفان پوتین ظهر یکشنبه در حرکتی هماهنگ در مراکز رأی‌گیری در داخل و خارج روسیه از جمله در مسکو، سن پترزبورگ، یکاترینبورگ و برلین شرکت کردند. به گفته OVD-Info، گروهی که سرکوب مخالفان در روسیه را دنبال می‌کند، روز یکشنبه دست‌کم ۷۴ نفر در سراسر روسیه دستگیر شدند.

نتیجه انتخابات روسیه به معنای آن است که پوتین ۷۱ ساله دوره شش ساله جدیدی را در رهبری این کشور آغاز می‌کند و اگر این دوره را تکمیل کند از ژوزف استالین پیشی خواهد گرفت و طولانی‌ترین دوران رهبری روسیه در بیش از ۲۰۰ سال اخیر را خواهد داشت.

با پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نخستین کسانی که به او تبریک گفتند نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا و امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان بودند.

کشورهای غربی گفته‌اند که انتخابات روسیه به دلیل زندانی شدن مخالفان سیاسی و سانسور نه آزاد و نه عادلانه بوده است.

ولادیمیر پوتین، سرهنگ سابق سازمان امنیت اتحاد شوروی سابق (KGB) که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ به قدرت رسید، پس از پیروزی به صراحت گفت که نتیجه این انتخابات به غرب این پیام را می‌دهد که رهبران آن باید چه در جنگ و چه در صلح، بر روی روسیه‌ی جسور حساب باز کنند.

او پس از پیروزی در مراسم سخنرانی در مسکو با گروهی از جوانان به روی صحنه آمد و به حامیان خود گفت حل‌وفصل وظایف مربوط با آن‌چه او «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین می‌نامد را در اولویت قرار خواهد داد و ارتش روسیه را تقویت خواهد کرد. پوتین گفت:

ما وظایف زیادی در پیش داریم. اما زمانی که یکپارچه باشیم مهم نیست که چه کسی ما را می‌ترساند یا تهدید می‌کند؛ هیچ‌کس در تاریخ موفق [به چنین کاری] نشده است، آنها اکنون موفق نشده‌اند و در آینده نیز هرگز موفق نخواهند شد.

حامیان پوتین پس از سخنان او شعار «پوتین، پوتین، پوتین» و «روسیه، روسیه، روسیه» سر دادند.

پوتین همچنین به خبرنگاران گفت که انتخابات روسیه دموکراتیک است و اعتراض طرفداران ناوالنی علیه او تأثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است.

او همچنین در اولین اظهارات خود درباره الکسی ناوالنی درگذشت او را «رویدادی غم‌انگیز» خواند و تأیید کرد که چند روز قبل از مرگ ناوالنی با مبادله او موافقت کرده است به شرطی که به روسیه بازنگردد.

هنگامی که شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی از پوتین پرسید که آیا انتخاب مجدد او دموکراتیک بود یا خیر، پوتین از نظام سیاسی و قضائی ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد و گفت:

تمام جهان به آن‌چه [در ایالات متحده] رخ می‌دهد می‌خندند. این یک فاجعه است، نه یک دموکراسی.

او با اشاره آشکار به چهار پرونده قضائی علیه دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت:

آیا استفاده از منابع اداری و قوه قضائیه برای حمله به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دموکراتیک است؟

پوتین درباره جنگ اوکراین گفت کی‌یف بارها به پالایشگاه‌های نفت در روسیه حمله کرده، مناطق روسیه را گلوله‌باران کرده و به‌دنبال نفوذ در مرزهای روسیه با نیروهای نیابتی بوده است و این «بدون مجازات نخواهد ماند».

او تأکید کرد که روسیه ممکن است نیاز داشته باشد تا برای جلوگیری از چنین حملاتی منطقه‌ حائلی در خارج از خاک اوکراین برای دفاع از خاک روسیه ایجاد کند. پوتین گفت چنین منطقه‌ای ممکن است به اندازه کافی بزرگ باشد تا از رسیدن تسلیحات ساخت خارجی به خاک روسیه جلوگیری کند.

ولادیمیر پوتین همچنین به غرب هشدار داد که درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو به رهبری آمریکا به این معنا خواهد بود که جهان در یک قدمی جنگ جهانی سوم قرار دارد. او با این حال افزود به ندرت کسی خواهان چنین سناریویی است.

پوتین در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات ماه گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه درباره حضور احتمالی نیروهای زمینی در خاک اوکراین و همچنین خطرات و احتمال درگیری بین روسیه و ناتو، با کنایه گفت: «همه چیز در دنیای مدرن امکان‌پذیر است».

پوتین افزود، نیروهای نظامی ناتو از قبل در اوکراین حضور داشته‌اند و این برای آن‌ها هیچ خوب نیست زیرا به تعداد زیادی کشته خواهند شد.