نیروهای اسرائیلی در نخستین ساعات دوشنبه ۱۸ مارس / ۲۸ اسفند، به مجتمع درمانی الشفا در شهر غزه یورش بردند و کنترل آن را در دست گرفتند.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید در جریان این حمله ورودی بیمارستان آتش گرفته و در چند مورد افراد بستری‌شده در بیمارستان دچار خفگی شده‌اند.

همچنین خطوط ارتباطی بیمارستان قطع شده و مجروحان و پزشکان در اتاق‌های جراحی و واحدهای اورژانس گیر افتاده‌اند.

به گفته وزارت بهداشت، این حمله «کشته‌ها و مجروحانی در پی داشته است و نجات افراد به دلیل شدت آتش و شلیک [نیروهای اسرائیلی] به هر کسی که به پنجره‌ها نزدیک می‌شود، ناممکن است».

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در ساعات آغازین روز دوشنبه مدعی شد که نیروهای اسرائیل «در حال انجام عملیاتی با دقت بالا در بخش‌های محدودی از بیمارستان الشفا هستند».

این مقام نظامی اسرائیل مدعی شد که این حمله به دلیل استفاده نظامی پیکارجویان حماس از بیمارستان صورت گرفته است. او همچنین مدعی شد که سربازان اسرائیل در هنگام محاصره بیمارستان، از داخل هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

به گزارش روزنامه گاردین، ساعاتی پس از آغاز حمله، ارتش اسرائیل اعلام کرد که این مجتمع درمانی را تسخیر و «شماری از پیکارجویان حماس را کشته و زخمی کرده» و دست‌کم ۸۰ نفر را بازداشت کرده است. خبرگزاری الجزیره می‌گوید یکی از بازداشت‌شدگان، اسماعیل الغول، خبرنگار عربی این خبرگزاری است.

یکی از اهالی غزه که در نزدیکی بیمارستان زندگی می‌کند، با بیان این‌که حمله اسرائیل به بیمارستان حدود ساعت یک بامداد به وقت محلی آغاز شد، به خبرگزاری رویترز گفت:

ناگهان صداهای انفجار و بمباران‌های متعدد را شنیدیم و کمی بعد از آن تانک‌ها از جاده غربی به سمت بیمارستان الشفا حرکت کردند و سپس صداهای تیربار و انفجار افزایش یافت. نمی‌دانیم چه خبر است، اما این‌طور به نظر می‌آمد که انگار دوباره به شهر غزه حمله کرده‌اند.

از هفتم اکتبر تاکنون، نیروهای اسرائیل دست‌کم ۳۱هزار و ۷۲۶ فلسطینی را کشته و ۷۳هزار و ۷۹۲ نفر را زخمی کرده‌اند. در مقابل، تلفات انسانی اسرائیل یک هزار و ۱۳۹ نفر بوده است.

Ad placeholder

اصرار نتانیاهو به حمله زمینی به رفح

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه ۱۷ مارس / ۲۷ اسفند در نشست کابینه دوباره اعلام کرد که اسرائیل به رفح حمله زمینی خواهد کرد.

به گزارش رویترز، نتانیاهو همچنین افزود که «ما در رفح عملیات خواهیم داشت که چند هفته‌ای طول می‌کشد». با این‌حال، او مشخص نکرده که چند هفته تا شروع عملیات طول می‌کشد یا خود عملیات در رفح چند هفته طول خواهد کشید.

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه روز پس از دیدارش با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان مدعی شد اسرائیل در حالی‌که غیرنظامیان در رفح گیر افتاده‌اند حمله به این شهر را آغاز نمی‌کند.

متحدان اسرائیل در هفته‌های اخیر به نتانیاهو اصرار کرده‌اند که به رفح حمله نکند. شهر کوچک رفح در حال حاضر میزبان بیش از یک میلیون آواره جنگی است که از نقاط شمالی و مرکزی نوار غزه به این شهر گریخته‌اند. هم‌اکنون حدود ۱,۵ میلیون نفر در رفح که ۶۴ کیلومتر مربع مساحت دارد ساکن‌اند.

در مراسمی که به مناسبت جشن مذهبی سنت پاتریک در کاخ سفید در واشنگتن برگزار شد، لئو وارادکار، نخست‌وزیر جمهوری ایرلند و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بر لزوم افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و تضمین آتش‌بس موقت برای آزادی اسیران تأکید کردند.

بایدن همچنین «حرکت به سمت راهکار دو دولت» را تنها راه تضمین صلح و امنیت پایدار خواند.

وارادکار نیز با بیان این‌که مردم غزه محتاج غذا، دارو و سرپناهند، گفت: «آن‌ها به‌ویژه نیاز دارند که بمباران‌ها متوقف شود». او همچنین از اسرائیل خواست که در تصمیم «شتاب‌زده» برای حمله زمینی به رفح تجدیدنظر کند.

رویترز روز دوشنبه گزارش کرد که اسرائیل یک هیئت نمایندگی به هدایت دیوید بارنی، رئیس موساد به قطر می‌فرستد تا در مذاکرات باواسطه با حماس شرکت کنند.

محور این مذاکرات طرح یک آتش‌بس شش‌هفته‌ای است که طی آن حماس قرار است ۴۰ اسیر اسرائیلی را آزاد کند.

رویترز به نقل از یک منبع اسرائیلی نوشته که این مرحله از مذاکرات ممکن است تا دو هفته طول بکشد.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، نماینده اسرائیل قرار است امروز با محمد عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و نمایندگان مصری دیدار کند.

به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، نمایندگان اسرائیل در مذاکرات حق «انعطاف» دارند اما نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع باید نکات کلیدی توافق را تأیید کنند.  

بورل: اسرائیل به قحطی در غزه دامن می‌زند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت که اسرائیل به قطحی در غزه دامن می‌زند و از گرسنگی به عنوان سلاحی جنگی استفاده می‌کند.

بورل در سخنرانی افتتاحیه کنفرانسی در بروکسل درباره امدادرسانی به غزه گفت:

غزه دیگر در آستانه قطحی نیست، بلکه در وضعیت قحطی است، وضعیتی که هزاران نفر را تحت تأثیر قرار داده است…. و این قابل قبول نیست. از گرسنگی به عنوان سلاحی جنگی استفاده می‌شود. اسرائیل دارد به قحطی دامن می‌زند.

ایسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل به بورل گفت: «حمله به اسرائیل را تمام کنید و حق ما بر دفاع از خود علیه جنایات حماس را به رسمیت بشناسید.»

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز می‌گوید سوءت غذیه در میان کودکان غزه به‌سرعت در حال گسترش است و به «سطوح مخرب و بی‌سابقه‌ای» رسیده است. در شمال غزه، ۳۱ درصد کودکان زیر دو سال از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند. در مرکز نوار غزه، ۲۸ درصد کودکان سوء تغذیه حاد دارند و ۱۰ درصدشان دچار لاغری شدید شده‌اند. به علاوه، سوء تغذیه حاد ۱۰ درصد کودکان در جنوب نوار غزه را گرفتار کرده است.