دولت جو بایدن در بحبوحه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه هشدار داده است که ایران آماده حمله به منابع آب آشامیدنی ایالات متحده آمریکا است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به فرمانداران ایالت‌های آمریکا هشدار داد و از آن‌ها خواست که مراقب حملات سایبری احتمالی به سامانه‌های زیرساختی حیاتی خود باشند.

نامه هشداردهنده را سالیوان و مایکل ریگان، رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا نوشته‌اند و روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند / ۱۹ مارس این نامه علنی شد.

آن‌ها در این نامه به تهدیدهای مداوم هکرهای مرتبط با دولت‌های ایران و چین اشاره کرده و هشدار داده‌اند که این هکرها پیش از این به سامانه‌های زیرساختی آبی حمله کرده‌اند.

این دو مقام دولت آمریکا در نامه خود نوشته‌اند: «حملات سایبری به سیستم‌های آب و فاضلاب سراسر ایالات متحده ضربه می‌زند.»

آن‌ها هشدار دادند که سیستم‌های آب آشامیدنی و فاضلاب «هدفی جذاب» برای هکرها هستند، زیرا اگر چه بخشی حیاتی زیرساخت‌ها محسوب می‌شوند اما «اغلب فاقد منابع و ظرفیت فنی» برای محافظت از خود در برابر حملات احتمالی هستند.

جیک سالیوان و مایکل ریگان به فرمانداران ایالت‌ها گفتند:

ما به حمایت شما نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که همه سامانه‌های آبی در ایالت شما کاملاً تدابیر امنیتی سایبری را برای شناسایی هرگونه آسیب‌پذیری قابل توجه ارزیابی می‌کنند.

آن‌ها در ادامه درخواست کرده‌اند که هر ایالت برنامه‌هایی را برای آمادگی در برابر هر حمله سایبری بالقوه تمرین کند.

این تدابیر پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن نیروهای مرتبط با سپاه پاسداران را  به‌عنوان عاملان حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده، از جمله سیستم‌های آب آشامیدنی، شناسایی کرد.

به‌گفته دولت بایدن، هکرهای مرتبط با سپاه پاسداران توانستند نوع رایج فن‌آوری مورد استفاده در تأسیسات آبی را که از تغییر رمز عبور ورود به آن‌ها غفلت شده بود، هدف قرار داده و غیرفعال کنند.

براساس گزارش بلومبرگ، در اواخر ماه نوامبر گذشته، هکرهای مورد حمایت ایران به کنترل‌های دیجیتالی ساخت اسرائیل که معمولاً در صنایع آب و فاضلاب ایالات متحده استفاده می‌شود، حمله کردند و چندین ایالت را تحت تأثیر قرار دادند؛ اگرچه این حمله تأثیری بر منابع آبی نداشت.

در این نامه همچنین گفته شده که «ولت تایفون» یک گروه تحت حمایت دولت چین، فن‌آوری اطلاعات آب آشامیدنی و سایر سامانه‌های زیرساختی حیاتی را به خطر انداخته است.

در نامه آمده است:

این حملات توانایی ایجاد اختلال حیاتی در چرخه آب آشامیدنی سالم و پاک را دارند و هزینه‌های بالایی را به جوامع آسیب‌دیده تحمیل می‌کنند.

در نامه آمده است که دولت ایالات متحده با درجه بالایی از اطمینان معتقد است که گروه «ولت تایفون» آماده است تا در صورت افزایش تنش‌ها یا درگیری‌های نظامی، «زیرساخت‌های حیاتی را مختل کند».

سامانه آب در ایالات متحده آمریکا بخش آسیب‌پذیر از زیرساخت‌های این کشور است. کنترل‌ بر این سامانه ضعیف است و با بودجه و کارکنان کافی ندارد.