آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود به خاورمیانه که شامل توقف در اسرائیل هم می‌شود، گفت که ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است که خواستار «آتش‌بس‌ فوری در غزه و آزادی گروگان‌ها» می‌شود.

آمریکا به عنوان حامی اصلی اسرائیل، پیش از این پیش‌نویس قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد جنگ غزه را که محتوای آن برقراری آتش‌بس فوری بود، وتو کرده است. واشنگتن اخیراً و در ماه فوریه به استفاده از عبارت «فوری» در کنار کلمه آتش‌بس در پیش‌نویس پیشنهادی الجزایر اعتراض کرده بود. با این حال، در هفته‌های اخیر، واشنگتن فشار بر متحد خود در خاورمیانه را افزایش داده است.

بلینکن که روز چهارنشبه یکم فروردین به عربستان سعودی رفت، در ریاض به خبرنگاران دو رسانه الحدث و العربیه گفت:

ما در واقع قطعنامه‌ای را هم‌اکنون به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده‌ایم که خواستار آتش‌بس فوری و آزادی گروگان‌ها است، و ما بسیار امیدواریم که کشورها از آن حمایت کنند.

او به رسانه سعودی الحدث گفت: «من فکر می‌کنم که این پیامی محکم و سیگنالی قوی خواهد بود».

آنتونی بلینکن، همچنین گفت که واشنگتن در حال بررسی راه‌های جایگزین برای مقابله با گروه حماس است.

بلینکن افزود: «حماس رنج و مرگ زیادی را برای فلسطینیان به بار آورده است.»

وزیر خارجه آمریکا نسبت به دستیابی به توافق تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس ابراز خوش‌بینی کرد.

او بر نزدیک بودن دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه هم تأکید کرد و گفت که در سفر کنونی خود به خاورمیانه درباره چگونگی اداره غزه پس از جنگ گفت‌وگو خواهد کرد.

بلینکن در مورد کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه گفت که کریدور دریایی جایگزینی برای ارسال کمک‌های زمینی به نوار غزه نیست.

او در خصوص عملیات رفح گفت که واشنگتن از عملیات زمینی گسترده اسرائیل در رفح حمایت نمی‌کند.

این وزیر آمریکایی همچنین گفت: «ما می‌خواهیم جنگ پایان یابد تا برای آینده نوار غزه وقت بگذاریم.»

بلینکن در مورد تنش‌ها در دریای سرخ گفت: «آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد یک مشکل بین‌المللی است نه فقط یک مشکل آمریکایی» و افزود که اعمال فشار علیه ایران برای استفاده از نفوذ خود بر حوثی‌ها با هدف توقف حملات در دریای سرخ همچنان ادامه دارد.

بلینکن روز چهارشنبه در آغاز سفر خود به خاورمیانه به منظور گفت‌وگو درباره تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در جنگ غزه، وارد سعودی شد.

او قرار است پس از پایان سفر خود به سعودی، به قاهره سفر کند. وزیر خارحه آمریکا روز جمعه نیز وارد اسرائیل خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا سفر برنامه‌ریزی شده به اسرائیل را تا زمانی که بلینکن وارد سعودی شد اعلام نکرده بود.

در رویدادی دیگر، ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۲ فروردین/ ۲۱ مارس اعلام کرد که بیش از ۵۰ فرد مسلح فلسطینی را طی روز گذشته در درگیری در اطراف بیمارستان الشفا در نوار غزه کشته است.

ارتش اسرائیل گفت که به «فعالیت عملیاتی دقیق خود در بیمارستان شفا» ادامه می‌دهد. آن‌ها مدعی شدند که زیرساخت‌های حماس و انبارهای اسلحه این گروه در اطراف بیمارستان الشفا قرار دارد و از آغاز جنگ غزه تا کنون بیش از ۱۴۰ پیکارجوی حماس را در این نقطه کشته‌اند.

مقامات فلسطینی بامداد پنجشنبه اعلام کردند که دو فلسطینی که به گفته ارتش اسرائیل برای سربازان این رژیم «تهدیدی مستقیم» بودند، در حمله هوایی در کرانه باختری اشغالی کشته شدند.

ارتش اسرائیل اندکی پس از نیمه شب اعلام کرد که در حال انجام عملیاتی در اردوگاه آوارگان فلسطینی نور شمس است که در مجاورت شهر طولکرم در شمال غربی کرانه باختری رود اردن قرار دارد.

ارتش رژیم صهیونیستی در پیامی کوتاه اعلام کرد: «در جریان این عملیات، یک هواپیما به دو تروریست که تهدید فوری برای نیروها بودند، حمله کرد.» اسرائیل در همه حملاتی که به کرانه باختری اشغالی انجام داده است، کسانی را که کشته تهدید مستقیم برای سربازانش خوانده است.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین اعلام کرد دو نفر بر اثر تیراندازی اسرائیل در اردوگاه نور شمس کشته شدند و اجساد آنها به بیمارستانی در طولکرم منتقل شده است.

در دریای سرخ هم ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف یک پهپاد حوثی و شناور بدون سرنشین آن‌ها را منهدم کردند.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز چهارشنبه در بیانیه‌ای این خبر را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: «هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های آمریکایی یا ائتلاف گزارش نشده است».

یک مقام آمریکایی هم روز چهارشنبه گفت که اسرائیل به واشنگتن تضمین کتبی داده است که تسلیحات وارداتی از آمریکا را برای نقض قوانین بشردوستانه در غزه استفاده نمی‌‌کند.

اسرائیل تا روز یکشنبه مهلت داشت تا تضمین‌های کتبی ارائه کند. وزارت امور خارجه آمریکا تا اوایل ماه مه ارزیابی می‌کند که آیا تضمین‌های اسرائیل معتبر است یا خیر و به کنگره آمریکا گزارش می‌دهد.