با مرگ ۴۴ تن دیگر در روز چهارم فروردین، شمار قربانیان تصادف جاده‌ای از آغاز طرح نوروزی به ۴۱۷ تن رسید.

تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) پنجم فروردین ۱۴۰۳ با اعلام این خبر، گفت: «۱۱ هزار و ۳۹۲ نفر در تصادفات مصدوم شده‌اند».

طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی از ۲۶ اسفند آغاز شده است. شمار قربانیان تصادف‎های جاده‌ای در یک هفته نخست این طرح (سوم فروردین) ۳۷۳ تن اعلام شده بود.

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس آمار اعلام شده از سوی پلیس راهور، اعلام کرد هر یک ساعت دست‌کم دو و روزانه حداقل ۵۳ تن جانشان را در تصادف‌های رانندگی از دست داده‌اند.

این گزارش می‌گوید هر یک ساعت حداقل ۶۲ و روزانه ۱۵۰۰ نفر هم بر اثر تصادف‌های جاده‌ای مصدوم شده‌اند.

حسن مومنی، رئیس پلیس راه ایران چهارم فروردین گفته بود حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد مصدومان دچار معلولیت می‌شوند.

او پیشتر، ۲۳ اسفند ۱۴۰۲، نیز گفته بود: «۶۵ درصد تلفات تصادف‌ها جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله هستند».

به گفته مومنی در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۲ سازمان پزشکی قانونی مرگ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن بر اثر تصادف رانندگی را ثبت کرد. او گفت: «یک هزار و ۲۱۷ تن از این افراد در تعطیلات نوروز جانشان را از دست دادند که بیشترین آمار در سال‌های اخیر بود.»

پیش از این مقام‌های حکومتی در ایران شمار جان باختگان در تصادف‌های رانندگی را حدود ۱۷ هزار تن اعلام کرده و مدعی شده بودند حوادث رانندگی مرگبار به نسبت سال‌های قبل کاهش یافته است. به عنوان نمونه تیمور حسینی ادعا کرده بود در سال ۱۴۰۲ تصادف رانندگی عامل مرگ ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر بود. حالا با اعلام آمار ثبت شده سازمان پزشکی قانونی در ۱۱ ماه نخست سال و افزایش تلفات ناشی از تصادف در اسفند ماه، انتظار می‌رود شمار قربانیان تصادف در سال گذشته از ۱۹ هزار تن هم فراتر رود.

به گفته مقام‌های انتظامی در پلیس راه و پلیس راهنمایی و رانندگی «خستگی و خواب‌آلودگی و همچنین سرعت غیرمطمئن» اصلی‌ترین دلیل تصادف‌ هستند.

مومنی چهارم فروردین، بدون اشاره به نقش خودروهای ناایمن و غیراستاندارد و جاده‌های حادثه‌خیز گفت: «سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی» چهار عامل اصلی در ۸۰ درصد تصادفات هستند.

علی رضایی، فرمانده پلیس راه شمال استان کرمان اما چهارم فروردین ۱۴۰۳ گفته بود: «۸۰ درصد حوادث رانندگی ما مربوط به دو خودروی پراید و پژو است و بیشترین تلفات نیز مربوط به این دو خودرو است.»

تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور هم اسفند ۱۴۰۲ گفته بود: «پراید، ساینا و پژو بیشترین فراوانی را در تصادفات دارند». او اما این فراوانی را متاثر از «تعداد بالا» این گروه از خودروها دانسته بود.

در سال‌های اخیر بارها ناایمن بودن خودروهای داخلی به موضوع اختلاف خودروسازان و نیروی انتظامی بدل شده است. نیروی انتظامی چند مرتبه تهدید کرده است در صورت رعایت نکردن استانداردهای ضروری، خودروهای ساخت داخل را شماره‌گذاری نخواهد کرد. این تهدید اما به واسطه دخالت نمایندگان مجلس و وزیران دولت عملی نشده است.