شورای امنیت سازمان ملل متحد برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ خواستار «آتش‌بس فوری» در نوار غزه شد. این امر با رأی ممتنع ایالات متحده آمریکا ممکن شد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سفر برنامه‌ریزی‌شده یک هیئت اسرائیلی به آمریکا را لغو کرد.

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه ۶ اسفند / ۲۵ مارس برای اولین بار خواستار «آتش‌بس فوری» در نوار غزه شد.

موافقت با این قطعنامه به این دلیل ممکن شد که برخلاف رأی‌‌گیری‌های قبلی در مورد درخواست آتش‌بس فوری، ایالات متحده آمریکا این بار آن را وتو نکرد و به آن رأی ممتنع داد. ۱۴ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت دادند. این قطعنامه از سوی الجزایر، اکوادور، گویان، ژاپن، مالت، موزامبیک، سیرالئون، اسلوونی، کره جنوبی و سوئیس، ۱۰ عضو غیردائمی شورا، پیشنهاد شده بود.

این قطعنامه نگرانی عمیق خود را از «وضعیت فاجعه‌بار انسانی در نوار غزه» ابراز کرده، خواستار آتش‌بس در ماه رمضان که منجر به آتش‌بس پایدار بشود شده و بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه و تقویت حفاظت از غیرنظامیان در خاک فلسطین تأکید کرده است.

قطعنامه همچنین خواهان آزادی فوری و بی‌قیدوشرط همه گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه آن‌ها شده و از طرف‌های درگیری خواسته است که به تعهدات خود نسبت به قوانین بین‌المللی در مورد همه افراد بازداشت‌شده عمل کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پی تصویب این قطعنامه در شبکه اکس نوشت:

این قطعنامه باید اجرا شود. اجرا نکردن آن نابخشودنی خواهد بود.

آخرین تلاش شورای امنیت در تصویب قطعنامه‌ای برای دست‌یابی به آتش‌بس در غزه روز جمعه گذشته شکست خورد. از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۱ عضو به این قطعنامه رأی موافق، یک عضو رأی ممتنع و سه عضو شامل روسیه و چین رأی مخالف دادند.

مناقشه بر سر اصرار ایالات متحده آمریکا بر برقراری آتش‌بس همزمان با آزادی گروگان‌ها و محکومیت حماس بود. آمریکا هر قطعنامه‌ای را که خواستار آتش‌بس بدون ذکر آزادی گروگان‌ها می‌شد، وتو می‌کرد.

یکی از دیپلمات‌ها به آکسیوس گفته است که ایالات متحده قطعنامه روز دوشنبه را وتو نکرد زیرا قطعنامه این دو موضوع را به هم مرتبط می‌کند، اگرچه زبان آن با قطعنامه‌ای که ایالات متحده ارائه کرد متفاوت است.

Ad placeholder

نتانیاهو سفر هیأت اسرائیلی به آمریکا را لغو کرد

رأی روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل که طبق قوانین بین‌المللی الزام‌آور است، فشار بین‌المللی بر طرف‌های درگیر، اسرائیل و حماس بیشتر می‌کند. با این حال، این‌که آیا این قطعنامه بر تصمیم‌های دولت اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور یا حماس در ادامه جنگ، تأثیر خواهد داشت یا خیر، جای پرسش دارد.

بنیامین نتانیاهو در واکنش به «تغییر موضع آمریکا»، سفر برنامه‌ریزی‌شده دو دیپلمات اسرائیلی به واشنگتن را فوراً لغو کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از این هیأت اسرائیلی دعوت کرده بود تا در مورد گزینه‌های جایگزین تهاجم زمینی به شهر رفح در جنوب غزه که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن‌جا پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کنند.

دفتر نتانیاهو با انتشار بیانیه‌ای گفت ایالات متحده از «موضع اصولی» خود منحرف شده است.

بر اساس این بیانیه، نتانیاهو گفته است که استفاده نکردن آمریکا از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل «عقب‌نشینی آشکار» از موضع قبلی بود و بر تلاش‌های جنگی علیه حماس در غزه و همچنین تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

ایالات متحده آمریکا به‌عنوان نزدیکترین متحد اسرائیل، از زمان آغاز جنگ در اکتبر سال گذشته، با آتش‌بس مخالفت کرده و قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت را سه بار وتو کرده بود. در بهترین حالت، نمایندگان آمریکا خواستار «توقف موقت جنگ» شده بودند.

با توجه به افزایش تلفات غیرنظامیان و خطر قحطی در بخش‌هایی از نوار غزه، ایالات متحده اخیراً فشار بر اسرائیل را افزایش داده است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به‌طور فزاینده‌ای از مواضع اسرائیل، از جمله در مورد حمله زمینی برنامه‌ریزی‌شده این کشور به رفح، انتقاد کرده است.