همزمان با ادامه حملات اسرائیل به غزه، واکنش‌های مقام‌های اسرائیلی به قطعنامه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ در غزه همچنان ادامه دارد. یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل اعلام کرد که قطعنامه شورای امنیت آزادی گروگان‌های در دست حماس را دشوارتر می‌کند.

کاتس به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «حماس از عدم استفاده از حق وتو توسط واشنگتن برای اجتناب از پرداخت هزینه آتش‌بس استفاده می‌کند.»

یسرائیل کاتس افزود: «اسرائیل جنگ را متوقف نخواهد کرد. ما حماس را نابود خواهیم کرد و تا بازگشت آخرین گروگان مبارزه خواهیم کرد.»

قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت که روز گذشته، دوشنبه ۶ اسفند / ۲۵ مارس به تصویب رسید، خواهان «آتش‌بس فوری برای ماه رمضان است که مورد احترام همه طرف‌ها باشد و منجر به آتش‌بس پایدار شود». قطعنامه همچنین خواهان «آزادی فوری و بی‌قید و شرط» اسیران شده است.

ایالات متحده آمریکا، متحد اصلی اسرائیل برای نخستین بار در رأی‌گیری شورای امنیت درباره غزه رأی ممتنع داد و موجب شد که این قطعنامه تصویب شود. این کشور پیشتر سه قطعنامه را که خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه بود وتو کرده بود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز اعلام کرد که توقف جنگ در غزه احتمال کشیده شدن جنگ به جبهه شمالی را تقویت می‌کند.

گالانت گفت: «هیچ حق اخلاقی برای کسی وجود ندارد که جنگ را بدون آزادی گروگان‌ها متوقف کند.»

ایتامار بن گویر، وزیر راست افراطی امنیت داخلی اسرائیل گفت قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در نوار غزه نشان داد که «سازمان ملل متحد و دبیرکل آن یهودستیز هستند و این قطعنامه حماس را برای ادامه اعمال خود تشویق می‌کند».

بن گویر در مورد اقدام ایالات متحده در دادن رأی ممتنع به این فطعنامه افزود: «استفاده نکردن بایدن از حق وتو ضد قطعنامه آتش‌بس ثابت کرد که پیروزی اسرائیل بر ملاحظات سیاسی او اولویت ندارد.»

وزیر امنیت داخلی اسرائیل همچنین خواهان ادامه مبارزه با حماس «با تمام توان» شد.

در حالی‌که مقام‌های اسرائیلی از آمریکا به‌دلیل دادن رأی ممتنع در شورای امنیت سازمان ملل انتقاد می‌کنند وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که که قرار است نشستی بین لوید آستین، وزیر دفاع این کشور و یوآو گالانت، همتای اسرائیلی‌اش درباره گزینه‌های جایگزین برای تهاجم زمینی به شهر رفح در غزه، جایی که بالغ بر یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، برنامه‌ریزی شده است.

این نشست قرار است اواخر امروز سه‌شنبه سه‌شنبه ۷ اسفند / ۲۶ مارس برگزار شود.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت انتظار دارد در این نشست «روش‌های مقابله با تهدید حماس و در عین حال در نظر گرفتن امنیت غیرنظامیان» مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

واکنش گروه‌های فلسطینی

گروه حماس با انتشار بیانیه‌ای از قطعنامه شورای امنیت استقبال و بر آمادگی خود برای آغاز روند تبادل اسرای دو طرف تأکید کرد.

حماس همچنین آزادی تردد فلسطینی‌ها و ارسال نیازهای بشردوستانه به مناطق غزه، از جمله تجهیزات سنگین جهت برداشتن آوارها و دفن کشته‌شدگان را مهم دانست.

باسم نعیم، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس نیز تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را «مهم» ارزیابی کرد و گفت اکنون ضروری است جامعه بین‌الملل اسرائیل را مجبور به اجرای آن کند. نعیم به الجزیره گفت:

ما از قطعنامه استقبال کرده‌ایم، اما این نقش جامعه بین‌الملل است که اسرائیل را ملزم کند و به این استاندارد دوگانه پایان دهد و با اسرائیل به عنوان یک کشور سرکش برخورد کند.

احسان عطایا، عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی متن قطعنامه را بی‌ارزش و نمادین خواند اما بر لزوم اجرای آتش‌بس تأکید کرد.

عطایا گفت آمریکا خواهان آتش‌بس موقت برای بازگرداندن اسیران اسرائیلی است و نباید فریب جملات قطعنامه‌های شورای امنیت را خورد.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز از تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه استقبال کرد و گفت قطعنامه باید گامی در راستای توقف دائمی «تجاوز، شکستن بی‌قید و شرط محاصره و بازگرداندن همه آوارگان به مناطق خود» باشد و منجر به انجام معامله‌ای برای تبادل اسیران شود که در آن اسیران فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین همچنین بر وادار کردن اسرائیل به اجرای قطعنامه شورای امنیت تأکید و تصریح کرد که اکنون توپ در زمین سازمان ملل است تا با اتخاذ تصمیمی روشن در مورد توقف کامل و دائمی تجاوز، اسرائیل را وادار به پایبندی به قطعنامه کند.

واکنش جمهوری اسلامی ایران

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه شورای امنیت را «گامی مثبت اما ناکافی» خواند و گفت مهم‌تر از آن «اقدام مؤثر برای اجرای آن و توقف کامل و پایدار حملات رژیم صهیونیستی (اسرائیل) علیه غزه و کرانه باختری و رفع کامل محاصره ظالمانه غزه است».

کنعانی همچنین «بازگشایی گذرگاه‌ها به منظور ارسال گسترده و بدون تبعیض کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی و تأمین کمک‌ها و منابع مالی بین‌المللی برای آغاز فوری بازسازی ویرانی‌های غزه» را از جمله این اقدامات مؤثر عنوان کرد.

کنعانی با اشاره به واکنش‌های مقام‌های اسرائیل، تصویب این قطعنامه را «شکست غیرقابل ترمیم» این کشور خواند.

رسانه‌های ایران نیز خبر داد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس امروز، سه‌شنبه ۷ اسفند / ۲۶ مارس به تهران سفر می‌کند.

به‌گزارش خبرگزاری دولتی «ایرنا» هنیه در این سفر از جمله با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد کرد.

واکنش‌های دیگر

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس سازمان ملل متحد برای کمک به آوارگان فلسطینی (اونروا)، در شبکه اکس گفت سرانجام صدای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل توسط اعضای شورای امنیت که روز دوشنبه قطعنامه آتش‌بس غزه را تصویب کردند، شنیده شد.

لازارینی با تشکر از گوترش به خاطر حمایت‌های بسیار او از اونروا و مردم فلسطین، نوشت اکنون امیدوار است که به درخواست شورای امنیت توجه شود.

او افزود: «ما اکنون امیدواریم که آن را اجرایی کنیم تا مردم غزه و منطقه بتوانند بالاخره کمی آرامش و صلح بگیرند، صلحی که همه آرزوی آن را دارند.»

روز گذشته فیلیپ لازارینی گفت که اسرائیل دیگر اجازه نمی‌دهد اونروا، کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه را به شمال نوار غزه بفرستد؛ منطقه‌ای که طبق گزارش‌ها از لحاظ انسانی در شرایط اضطراری وخیمی است.

فیلیپ لازارینی نوشت: «این ظالمانه است؛ این محدودیت باید برداشته شود.»

سازمان‌های امدادی، وضعیت کنونی در سراسر غزه را «فاجعه‌بار» می‌دانند و می‌گویند حتی خطر بروز قحطی در مناطق شمالی غزه نیز وجود دارد.

روز گذشته نمایندگان بلند‌پایه اتحادیه اروپا نیز از قطعنامه شورای امنیت استقبال کرده و خواستار اجرای آن شدند.

اورزولا فون‌ در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «این [آتش‌بس] برای حفاظت از تمامی غیرنظامیان از اهمیت اساسی برخوردار است».

شارل میشل، رئیس شورای اروپا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز موضع‌گیری‌ها و اظهارات مشابهی کردند.

دولت استرالیا نیز از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس فوری در غزه است استقبال کرد و گفت «همه طرف‌های درگیر باید از تصمیم شورا تبعیت کنند».

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا گفت که مردم غزه در «گرسنگی» هستند و «غیرقابل قبول» است که آژانس سازمان ملل متحد برای کمک به آوارگان فلسطینی برای کاهش بحران از دسترسی به غزه محروم بماند.

وانگ در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «استرالیا این موضوع را با دولت نتانیاهو پی می‌گیرد.» او با اشاره آشکار به اسرائیل گفت: «ما تکرار می‌کنیم که آن‌ها باید اجازه دهند کمک‌های بشردوستانه به افرادی که نیاز مبرم دارند برسد.»

ادامه حملات اسرائیل

اگرچه تغییر موضع آمریکا در شورای امنیت از اهمیت برخوردار است اما به نظر می‌رسد که اسرائیل هنوز به این قطعنامه توجهی نشان نداده است و به حملات خود ادامه می‌دهد.

الجزیره از دیرالبلاح در مرکز غزه گزارش داد که حمله نیروهای اسرائیلی بامداد سه‌شنبه به مرکز غزه حمله کردند. شاهدان عینی گفته‌اند که در این حمله چند کودک کشته شدند.

خبرگزاری فلسطینی وفا نیز گزارش داد که نظامیان اسرائیل به نابلس و اردوگاه آوارگان عسکر در نزدیکی آن در کرانه باختری اشغالی یورش بردند.

همچنین به خانه‌هایی در جنین و در جنوب بیت لحم و در جنوب الخلیل حمله شد و نیروهای اسرائیلی در مجموع ۸ نفر را دستگیر کردند. شب گذشته صدها فلسطینی در طولکرم در اعتراض به جنگ اسرائیل در غزه و عملیات نظامی آن در کرانه باختری دست به راهپیمایی زدند.