پس از آنکه رسانه‌های دولتی سوریه و ایران گفتند که هواپیماهای آمریکایی مجموعه‌ای از پایگاه‌ها و مناطق مسکونی در دیرالزور در شرق سوریه را بمباران کرده‌اند، ایالات متحده این موضوع را رد کرد.

در بمباران روز سه‌شنبه ۷ فروردین، ۲۶ مارس مناطقی در البوکمال در نزدیکی مرز القائم با عراق و استان دیرالزور دست‌کم هفت نیروی نظامی یا شبه‌نظامی کشته شدند. علاوه بر این هفت نفر، یک عضو رسمی سپاه پاسداران هم کشته شد. رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی این فرد را «بهروز واحدی»، «از رزمندگان سپاه اسلام» معرفی کردند و تصویری از او هم منتشر شد.

رسانه دولتی سوریه هم اعلام کرد که در حمله به مناطق مسکونی و اماکن نظامی در استان دیرالزور، یک غیرنظامی نیز کشته و دست‌کم ۱۹ سرباز و ۱۳ غیرنظامی زخمی شدند و خسارت قابل توجهی به اموال عمومی و خصوصی وارد شد.

این حملات در بامداد روز سه‌شنبه رخ داد و برخی منابع عربی و رسانه‌های اسرائیل نوشتند که پیش از حمله یک هواپیمای حامل نیروهای سپاه پاسداران و اقلام نظامی در همین منطقه فرود آمده بود. همچنین گفته شد که حمله به محل برگزاری یک جلسه فرماندهان سپاه با گروه‌های شبه‌نظامی صورت گرفت.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران هم ساعتی پس از وقوع حمله در گزارشی نوشت که حملات را هواپیماهای آمریکایی انجام داده‌اند.

اما سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما شب گذشته در سوریه حملات هوایی انجام نداده‌ایم.»

نیروهای تحت حمایت ایران در شرق سوریه قبلاً به پایگاه‌های حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در این منطقه دورافتاده حمله کرده‌اند. ایالات متحده گهگاه با انجام حملاتی در آنجا علیه اهداف مرتبط با ایران پاسخ داده است.

اسرائیل هم بارها اهداف ایرانی در سوریه را بمباران کرده است. منطقه دیرالزور یکی از مناطقی است که بارها هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است. این منطقه در مجاورت مرز سوریه با عراق به محل اصلی استقرار شبه‌نظامیان وابسته به ایران و پایگاه عملیاتی سپاه قدس بدل شده است.

ایران می‌گوید نظامیانش به دعوت دمشق برای حمایت از بشار اسد در برابر دشمنان داخلی و خارجی، از جمله در طول یک دهه جنگ داخلی با نیروهای مخالف که نتوانستند او را سرنگون کنند، در نقش مستشاری در سوریه حضور دارند.

با رد گزارش‌ها در مورد نقش داشتن آمریکا در حملات بامداد سه‌شنبه، نگاه‌ها متوجه اسرائیل شده است. دو منبع اطلاعاتی در خاورمیانه به رویترز گفتند که جت‌های اسرائیلی چندین حمله به دو نقطه در دیرالزور و البوکمال انجام دادند.

منابع اطلاعاتی غربی می گویند که شبه‌نظامیان ایرانی در استان دیرالزور در شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق، جایی که تهران حضور نظامی خود را گسترش داده است، حضور قوی دارند.

این منابع گفتند که حمله دیگری به شهر میادین در امتداد رود فرات که پایگاه اصلی چندین گروه شبه‌نظامی شیعه عمدتاً عراقی است، صورت گرفت.

اسرائیل که از افزایش نفوذ منطقه‌ای و حضور نظامی ایران در سوریه نگران است، می‌گوید که صدها حمله در سوریه انجام داده است تا از نفوذ ایران بکاهد.

در سال گذشته میلادی، حملات هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل به شهر مرزی البوکمال در جنوب شرق میادین متمرکز شده است. این نقطه در مسیر تدارکات استراتژیک برای شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران قرار دارد که به طور منظم از عراق به سوریه نیرو می‌فرستند.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران همچنین کنترل بخش‌های وسیعی از مرز در سمت عراق را در دست دارند.

وزارت خارجه سوریه حملات هوایی روز سه‌شنبه را محکوم کرد و گفت که واشنگتن در حال نقش‌آفرینی نیابتی برای اسرائیل است و افزود که آنها به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در منطقه هستند.