به‌گزارش الجزیره، قضات دیوان بین‌المللی دادگستری با اتفاق آرا به اسرائیل دستور داده‌اند تا تمام اقدامات لازم و مؤثر را انجام دهد تا از رسیدن مواد غذایی اولیه بدون تأخیر به فلسطینی‌ها در غزه اطمینان حاصل شود.

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در دستور روز پنج‌شنبه ۹ اسفند / ۲۸ مارس اعلام کردند که فلسطینی‌ها در غزه با شرایط وخیم زندگی روبه‌رو هستند و قحطی و گرسنگی در حال گسترش است.

آن‌ها می‌گویند «دادگاه مشاهده می‌کند که فلسطینی‌ها در غزه دیگر تنها با خطر قحطی روبه‌رو نیستند… بلکه قحطی در حال وقوع است». به‌گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، دست‌کم ۳۱ نفر، از جمله ۲۷ کودک، بر اثر سوء تغذیه و کم‌آبی جان خود را از دست داده‌اند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در حکم قانونی الزام‌آور خود به اسرائیل گفته است که «تمام اقدامات لازم و مؤثر را اتخاذ کند تا بدون تأخیر، خدمات اساسی و کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا، آب، سوخت و تجهیزات پزشکی در همکاری کامل با سازمان ملل بدون مانع به همه افراد ذینفع ارائه شود». با این حال دیوان بین‌المللی دادگستری سازوکاری برای اجرای احکام خود ندارد.

این اقدامات جدید از سوی آفریقای جنوبی به‌عنوان بخشی از پرونده ادامه‌دار شکایت این کشور از اسرائیل درخواست شده بود. در این پرونده آفریقای جنوبی اسرائیل را به انجام نسل کشی در غزه متهم می‌کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه ژانویه گذشته به اسرائیل دستور داد از هرگونه اقدامی که می‌تواند تحت کنوانسیون نسل‌کشی قرار گیرد پرهیز و اطمینان حاصل کند که سربازانش هیچ‌گونه اقدام نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در غزه انجام نمی‌دهند.

دیوان بین‌المللی دادگستری گفته است که دستورات قبلی که به اسرائیل ابلاغ شده بود «به‌طور کامل به پیامدهای ناشی از تغییرات وضعیت» در غزه رسیدگی نمی‌کند.

در پاسخ کتبی اوایل ماه جاری میلادی به درخواست آفریقای جنوبی برای اقدامات بیشتر، اسرائیل گفت ادعاهای آفریقای جنوبی در این درخواست «کاملاً بی‌اساس است و به قانون ربطی ندارد، از نظر اخلاقی منفور است و نشان‌دهنده سوء استفاده از کنوانسیون نسل‌کشی و دادگاه است».

در حکم روز پنج‌شنبه، دادگاه بار دیگر اقدامات ژانویه را تأیید کرد، اما افزود اسرائیل باید برای تضمین ارائه بدون مانع خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها در سراسر غزه اقدام کند.

قضات افزودند که این امر می‌تواند «با افزایش ظرفیت و شمار نقاط عبور زمینی و باز نگه داشتن آن‌ها تا زمانی که لازم باشد»، انجام شود. دادگاه به اسرائیل دستور داد تا یک ماه پس از صدور این دستور گزارشی ارائه کند و جزئیات نحوه اجرای حکم را توضیح دهد.

کمبودهای فلج‌کننده در حالی رخ می‌دهد که اسرائیل همچنان به شدت ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را محدود می‌کند و به حمله نظامی خود که بیش از پنج ماه پیش آغاز شده است، ادامه می‌دهد.

اسرائیل جنگ علیه غزه را پس از آن آغاز کرد که نیروهای حماس در ۱۵ مهر / ۷ اکتبر گذشته از این منطقه به جنوب اسرائیل حمله کردند و براساس آمار اسرائیل، دست‌کم یک‌هزار و ۱۳۹ نفر که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند، کشته شدند.

به گفته مقامات فلسطینی، حمله اسرائیل بیش از ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر را که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند، کشته است. بیش از ۸۰ درصد از ۲,۳ میلیون نفر ساکن غزه آواره شده‌اند و بسیاری از محله‌ها در بمباران و تهاجم زمینی اسرائیل با خاک یکسان شده‌اند.