ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای که روز جمعه ۱۰ فروردین/ ۲۹ مارس منتشر شد گفت که اگر اوکراین وعده کمک نظامی آمریکا را که به دلیل اختلافات در کنگره مسدود شده است دریافت نکند، نیروهایش باید «با گام‌های کوچک» عقب‌نشینی کنند.

زلنسکی به واشنگتن پست گفت:

اگر پشتیبانی آمریکا وجود نداشته باشد، به این معنی است که ما نه دفاع هوایی داریم و نه موشک پاتریوت، ابزار جنگ الکترونیک، گلوله توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری.

او گفت:

این بدان معناست که ما قدم به قدم و در گام‌های کوچک به عقب برمی‌گردیم، عقب‌نشینی می‌کنیم. ما در تلاش هستیم راهی برای عقب نشینی پیدا کنیم.

او گفت کمبود مهمات به این معنی است که «باید با نیروی کمتری کار کرد. چطور؟ با عقب نشستن. مجبور می‌شویم خط مقدم را کوتاهتر کنیم. خط مقدمی که اگر شکسته شود، روس‌ها می‌توانند به شهرهای بزرگ برسند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از مجلس نمایندگان ایالات متحده که تحت کنترل جمهوری خواهان است، خواسته است که بسته کمک‌های نظامی و مالی را تأیید کنند، اما مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، ماه‌ها این موضوع را با ذکر اولویت‌های داخلی متوقف کرده است.

زلنسکی در گفتگوی تلفنی روز پنجشنبه به جانسون گفت که تصویب این بسته حیاتی است.

نیروهای روسی ماه گذشته شهر آودیوکا در شرق اوکراین را به تصرف خود درآوردند و از آن زمان به دستاوردهای کوچکی دست یافته‌اند، اما خطوط مقدم در ماه‌های گذشته تغییر چندانی نکرده است.

رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه خود گفت که اوکراین کمبود موشک را با تسلیحات و سیستم‌های دفاع هوایی تولید داخل جبران می‌کند، اما کافی نیست».

با گذشت بیش از دو سال از جنگ، روسیه حملات خود را به خطوط انرژی و سایر زیرساخت‌ها در هفته‌های اخیر تشدید کرده است. نیروهای اوکراینی نتوانسته‌اند پیشروی کنند و زلنسکی گفت که کی‌یف قصد دارد حملات به اهدافی در روسیه از جمله پالایشگاه‌های نفت را دنبال کند.

او گفت که واکنش واشنگتن به موج حملات اوکراین «مثبت نیست» اما کی‌یف از پهپادهای خود استفاده می‌کند.

او به روزنامه واشنگتن پست گفت:

ما از هواپیماهای بدون سرنشین خود استفاده کردیم. هیچ‌کس نمی‌تواند به ما بگوید که شما نمی‌توانید. اگر دفاع هوایی برای حفاظت از سیستم انرژی ما وجود نداشته باشد و روس‌ها به آن حمله کنند، سؤال من این است که چرا ما نمی‌توانیم به آنها پاسخ دهیم؟

زلنسکی به صورت مشخص روسیه را تهدید کرد که حمله به زیرساخت‌های انرژی را با حمله متقابل به همین بخش‌ها در روسیه پاسخ خواهد داد و تاکید کرد که «روس‌ها باید بیاموزند که بدون بنزین، بدون گازوئیل، بدون برق زندگی کنند.»