در حالی‌که تعطیلات نوروز رو به پایان می‌رود و مردم در بسیاری از نقاط ایران آماده برگزاری سیزده بدر می‌شوند، مسئولان جمهوری اسلامی آشفتگی دیگری را برای مردم رقم زده‌اند.

شنبه یازدهم فروردین، صدا و سیما به نقل از وزارت کشور اعلام کرد که همه پارکها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌های در روز ۱۳ فروردین بسته است و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی خواهد شد.

بهانه این تعطیلی هم‌زمانی سیزدهم فروردین و آیین سیزده‌بدر با مراسم «شب‌های قدر» در سالروز کشته‌شدن امام اول شیعیان و «حرمت» ماه رمضان عنوان شد. در بیانیه‌ای که صدا و سیما از قول وزارت کشور خواند، آمده:

با توجه به در پیش بودن روز طبیعت و همزمانی آن با ایام ماه مبارک رمضان به ویژه سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام) و حرمت این ماه مقرر شده در روز ۱۳ فروردین همه پارکها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها مثل سنوات قبل که مصادف با ماه مبارک رمضان بود بسته است و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی شود.

این خبر واکنش‌های زیادی را به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. اعتراض به این خبر حتی محدود به کاربران مخالف نظام نبود و صدای برخی کاربران همسو نیز درآمد.

یکی از کاربران نوشت که تعطیلی پارک‌ها به بهانه شب‌های قدر «کارکردی کاملاً معکوس علیه شعائر دینی در بین مردم دارد.»

ساعاتی پس از انتشار این خبر، صدا و سیما اصل خبر را از وب‌سایت خود حذف کرد و معاون امنیتی وزارت کشور نیز اعلام کرد که این وزارتخانه هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیلیِ بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در روز ۱۳ فروردین صادر نکرده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی نیز در توئیتی، پای «دشمنان» را وسط کشید و نوشت:

مردم فهیم ایران همیشه حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کردند. نوروز و سنت اسلامی یک پیوند دیرینه دارد. در وزارتخانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مواظب توطئه دشمنان باشیم.

با این‌همه، برخی قرائن نشان می‌دهد که تعطیلی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها همچنان در سطح وزارت کشور و استانداری‌ها مطرح است.

هم‌زمان با تکذیبیه‌های مقام‌های رسمی وزارت کشور، فرماندار قزوین در گفتگو با صدا و سیما اعلام کرد که این استان براساس «دستورالعمل بالادستی» و «همگام با کل استان‌های کشور»، پارک‌ها را در روز سیزده فروردین تا یک ساعت قبل از اذان مغرب تعطیل می‌کند.

فرماندار قزوین در گفتگو با صدا و سیما، تعطیلی پارک‌های سراسر کشور در روز سیزدهم فروردین را تأیید کرد

مسئله به همین‌جا خلاصه نمی‌شود. یک سند به بیرون درزکرده نشان می‌دهد که وزیر کشور و معاونش دروغ می‌گویند و بخشنامه‌ای رسمی در وزارت کشور برای تعطیلی پارک‌ها صادر شده است.

امیر تفرشی، فعال اصولگرا و موسوم به «عدالت‌خواه»، در استوری اینستاگرامی تصویر سندی را منتشر کرده که موضوعش «صورتجلسه تمهیدات ویژه روز شهادت حضرت علی (ع)» و تاریخ آن یازدهم فروردین ۱۴۰۲ است.

در بند دوم این صورتجلسه آمده است:

با توجه به اهمیت موضوع و حفظ شئونات اسلامی به ویژه در روز شهادت امیر مؤمنان حضرت علی (ع) و تقارن با روز طبیعت (سیزدهم فروردین)، کلیه پارک‌های شهری، جنگلی و تفرجگاه‌های جنگلی و ساحلی باید تعطیل گردد… و تمام ورودی‌های اماکن یادشده مسدود شده….

شنبه یازدهم فروردین، خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز به نقل استانداری کرمان، از تعطیلی بوستان‌ها و تفرجگاه‌های این استان در روز سیزدهم فروردین خبر داده بود.

با این‌همه، هنوز مشخص نیست آیا وزارت کشور به طور هماهنگ از تصمیمش عقب نشسته یا مثل بسیاری از موارد دیگر، قرار است جامعه در هزارتوی تأییدها و تکذیب‌ها گم شده تا در نهایت در این جوّ غبارآلود، آنچه مطلوب مقام‌های جمهوری اسلامی است به اجرا درآید.

هم‌زمان با این خبرها، یکشنبه دوازدهم فروردین رئیس پلیس راه استان البرز نیز از بسته‌شدن جاده کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال به سمت مازندران خبر داد.

رییس پلیس راه البرز در گفتگو با ایرنا گفت تردد در جاده کرج – چالوس و آزادراه تهران – شمال به سمت مازندران «ممنوع» شده و دلیل آن را «کاهش بار ترافیکی» و «بازگشت سفر به سمت کرج و تهران» خواند.