بر پایه گزارش کمیته اجرایی ملی (NEC)، حزب کارگر بریتانیا در دو ماه گذشته به دنبال مناقشات در مورد سیاست آنها در برابر جنگ اسرائیل و غزه و پشت‌کردن به «سرمایه‌گذاری سبز»، دچار کاهش شدید عضو شده است.

اما کاهش بیش از ۲۳ هزار عضو در حزب کارگر با وجود اینکه این حزب در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، اتفاق افتاده و نشان می‌دهد که پس از ۱۴ سال حکومت محافظه‌کاران، از نظر رأی‌دهندگان، آماده و قادر به تشکیل دولت بعدی است.
روزنامه گاردین، به نقل از منابع گارگری نوشته است که «موقعیت مالی کلی حزب با وجود کاهش شدید در این حزب هم‌چنان قوی بوده، زیرا کمک‌های بزرگ و کوچک سالم بودند و هم‌چنین انتظار می‌رود که اتحادیه‌ها همچنان از تلاش‌های انتخاباتی حمایت قابل‌توجهی داشته باشند.»

بر اساس گزارش کمیته اجرایی ملی، تعداد اعضای این حزب در ژانویه به ۳۹۰ هزار نفر رسیده بود، اما در آخرین شمارش به ۳۶۶هزار و ۶۰۴ نفر کاهش یافته و بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر از این تعداد از حزب به دلایلی هم‌چون سیاست این حزب در قبال جنگ غزه و دور شدن از سیاست «سرمایه‌گذاری سبز»، جدا شده‌اند.

در همین خصوص نیز یکی از چهره‌های ارشد حزب کارگر که گفته است که «این یک سقوط بزرگ تنها در دو ماه اتفاق افتاده و به همین دلیل مردم شگفت‌زده و حتی متعجب شدند.»

گاردین نوشته است که اعضای حزب کارگر در این باره معتقدند که سقوط اعضای این حزب «عمدتاً ناشی از خشم مسلمانان و سایر حامیان حزب کارگر نسبت به موضع کایر استارمر، در قبال غزه و امتناع او از درخواست آتش‌بس فوری در طی چندین ماه است.»

از زمان شروع جنگ غزه، امتناع حزب کارگر از درخواست آتش‌بس طی چند هفته منجر به استعفای حداقل ۷۰ عضو شورای کارگر شد.

هم‌چنین این حزب در این مدت کنترل در چهار شورای، آکسفورد، برنلی، هستینگز و نوریچ را از دست داد.
هم‌چنین در نوامبر سال گذشته، ۱۰ نفر از اعضای تیم استارمر، رهبر حزب کارگر پس از رأی دادن به طرح حزب ملی اسکاتلند که خواستار آتش‌بس بود، استعفا دادند یا از تیم او اخراج شدند.

رهبر حزب کارگر در این مدت با انتقادهای شدید حامیان محیط زیست نیز روبه‌رو بوده است.

استارمر پس از تصمیمی مبنی بر کنار گذاشتن تعهد خود مبنی بر صرف ۲۸ میلیارد پوند در صورت پیروزی در انتخابات عمومی برای طرح سرمایه‌گذاری سبز، که یکی از محورهای برنامه برای هدایت رشد اقتصادی است، با انتقاد گسترده گروه‌های حامی محیط زیست روبه‌رو بوده است.

رهبر حزب کارگر در اقدامی که واکنش خشمگینانه گروه‌های زیست‌محیطی، اتحادیه‌ها و برخی در بخش انرژی را برانگیخت اعلام کرد که بودجه برنامه رونق سبز را از ۲۸ میلیارد پوند در سال به کمتر از ۱۵ میلیارد پوند کاهش خواهد داد.

اما با این وجود در گزارش NEC آمده است که حزب کارگر «کماکان از وضعیت مالی قوی‌ای برخوردار است.»
اما گزارش کمیته اجرایی ملی نشان می‌دهد که عضویت در حزب هنوز در سطوح بالای تاریخی است.

حزب کارگر در پایان آخرین دوره حکومت خود در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۵۰ هزار عضو داشت.

در واکنش به کاهش اعضا در حزب کارگر نیز، گروه چپ گرای مردمی «مومنتوم»، که اخیراً به شدت استارمر را مورد انتقاد قرار داده، گفته است:


این ارقام خطر بدیهی گرفتن پایگاه اجتماعی حزب از طرف رهبری حزب کارگر را نشان می‌دهد. از شکست در مخالفت با جنگ وحشیانه اسرائیل علیه غزه گرفته تا چرخش‌های روحی و بدرفتاری با دایان ابوت (وزیر کشور). کایر استارمر بخش‌هایی از حمایت اصلی حزب کارگر را از بین می‌برد. اعضا رگ حیات حزب کارگر هستند و خروج دسته‌جمعی آن‌ها باید زنگ خطر را به صدا درآورد.