به گزارش رویترز در دوم آوریل/۱۴ فروردین ۲۰۲۴، در نشست شورای امنیت درباره حمله به کنسولگری ایران در دمشق، نماینده جمهوری اسلامی این حمله را محکوم و اسرائیل و آمریکا را به در دست داشتن در آن متهم کرد. آمریکا پاسخ داد که هیچ نقشی در این حمله نداشته و به ایران هشدار داد که علیه نیروهای آمریکایی در منطقه اقدامی نکند.

اسرائیل به مانند قبل، نقش خود در این حمله را نه تأیید و نه تکذیب کرده است. اما سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که ارزیابی‌های وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد که اسرائیل حمله به کنسولگری ایران در دمشق را انجام داده و «تعدادی از رهبران ارشد سپاه در آنجا بودند».

جلسه روز دوم آوریل شورای امنیت به درخواست روسیه در رابطه با حمله به کنسولگری ایران در دمشق برگزار شد.

ایران در نشست شورای امنیت چه گفت؟

زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، به ۱۵ کشور عضو این شورا گفت که حق ایران برای «پاسخ قاطع» به این حمله محفوظ است. او اسرائیل را متهم اصلی این حمله دانست و گفت در این حمله، حقوق بین‌الملل و از جمله «مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی»، نقض شده است.

ارشادی از شورای امنیت خواست که این حمله را محکوم کند چرا که این حمله ممکن است «منتهی به تشدید تنش‌ها در منطقه شود».

معاون جمهوری اسلامی در سازمان ملل گفت: آمریکا هم «در تلاش برای بی‌ثبات کردن سوریه و منطقه» و «حمایت از اسرائیل»، مسئول این حمله است.

ارشادی در خطابه‌اش به شورای امنیت سازمان ملل گفت:

اماکن دیپلماتیک ما در دمشق در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۲۴ مورد حملات تروریستی رژیم اسرائیل قرار گرفت. هفت حمله موشکی از بلندی‌های جولان اشغالی، به‌طور مشخص و عمدی اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از جمله ساختمان بخش کنسولی و اقامتگاه سفیر را مورد هدف قرار دادند…رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شده است.

آمریکا: «در حمله به کنسولگری ایران در دمشق نقش نداشتیم»

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه در صحن سازمان ملل متحد به ایران گفت که در حمله به ساختمان مجاور حمله به کنسولگری ایران در دمشق نقشی نداشته است. و از ایران خواست واکنش تلافی جویانه نشان ندهد.

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل به ایران هشدار داد که اگر نیروهای آمریکایی را در تلافی هدف قرار بدهند، آمریکا در دفاع از نیروهایش اقدام خواهد کرد:

در دفاع از نیروهای خود، تردید نخواهیم کرد و و هشدارهای قبلی را به ایران و نیروهای نیابتی‌اش تکرار می‌کنیم که از این وضعیت سوء استفاده نکنند. و دوباره تأکید می‌کنم، از حمله‌ای که در آن ما هیچ دخالت یا دانش پیشرفته‌ای نداشتیم – برای از سرگیری حملات خود به پرسنل آمریکایی استفاده نکنید.

نماینده آمریکا در شورای امنیت این را افزود که هرگونه حمله تاییدشده به مراکز دیپلماتیک نگران کننده است و «مأموریت‌های دیپلماتیک و دارایی‌های آنها و همچنین اقامتگاه‌های دیپلماتیک رسمی، به‌ویژه در زمان درگیری‌های نظامی باید محافظت شوند.»

حملات نیروهای نیابتی نزدیک به جمهوری اسلامی، علیه نیروهای آمریکایی در منطقه در ماه فوریه پس از اینکه در حمله به پایگاهی در اردن سه سرباز آمریکایی کشته شدند، متوقف شدند.

دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، روز سه‌شنبه دوم آوریل و پیش از جلسه شورای امنیت، حمله به کونسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد. او از همه طرف‌های درگیر خواست نهایت خویشتن‌داری را به خرج دهند و از تشدید تنش‌ها اجتناب کنند. گوترش در بیانیه‌ای هشدار داد:

هرگونه محاسبات نادرست می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر در منطقه‌ای بی‌ثبات، با عواقب ویرانگر برای غیرنظامیانی شود که در حال حاضر شاهد رنج بی‌سابقه‌ای در سوریه، لبنان، سرزمین‌های اشغالی فلسطین و خاورمیانه گسترده‌تر هستند.

در حمله روز دوشنبه ۱۳ فروردین / یکم آوریل به به کنسولگری ایران در دمشق، هفت عضو سپاه از جمله یکی از مقام‌های بلندپایه سپاه قدس و معاون او کشته شدند. ارشادی به شورای امنیت گفت که هنوز تعداد کشته‌ها مشخص نیست چرا که هنوز برخی زیر آوار مانده‌اند. آخرین آمارهای ایران از کشته‌های حمله به ساختمان سرکنسولگری و محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق، هفت کشته است. از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه قدس در لبنان و سوریه، محمدهادی حاجی رحیمی، معاون او، حسین امان‌اللهی، مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقا‌بابایی و علی صالحی روزبهانی، که همه از اعضای سپاه قدس بودند.