نیروهای جیش‌العدل، از گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در بلوچستان، به سه مقر نظامی حکومت در راسک و چابهار حمله کردند. در این درگیری‌ها به نقل از منابع حکومت ایران، دست‌کم دو نیروی جیش‌العدل و سه نیروی نظامی حکومتی کشته شدند.

کمپین فعالین بلوچ، بامداد ۱۶ فروردین نوشت جیش‌العدل در بیانیه نوشت که به مقرهای نظامی سپاه در راسک و چابهار حمله کرده است. این گروه مسلح از شهروندان بلوچ خواست از تردد در خیابان‌ها و جاده‌های منتهی به شهرستان‌های چابهار، راسک و سرباز خودداری کنند.

رسانه تسنیم که نزدیک به حکومت ایران است نوشت که در اولین دقایق بامداد ۱۶ فروردین، نیروهای جیش‌العدل به مقرهای سپاه پاسداران در شهرستان راسک و چابهار حمله مسلحانه کردند اما مشخص نکرد که به چند مقر سپاه حمله شده است.

مراکز نظامی‌ای که جیش‌العدل به آنها حمله کرده به نقل از فعالین بلوچ از جمله مقر فرماندهی سپاه در راسک، ستاد فرماندهی انتظامی چابهار و کلانتری ۱۲ چابهار هستند.

در تصاویری که کمپین فعالین بلوچ، از آسمان شب چابهار منتشر کرده است، صدای شلیک گلوله ممتد به گوش می‌رسد. در برخی از ویدئوها پهپاد‌های سپاه بر آسمان چابهار به پرواز در آمده‌اند. یک شهروند هم ویدئویی از چابهار به کمپین فعالین بلوچ فرستاده و به بلوچی می‌گوید، صدای انفجار نارنجک و گلوله شنیده است.

بیش از یک ساعت تبادل آتش در راسک

درگیری‌های نیروهای سپاه و جیش‌العدل در راسک شدید بوده و بیش از یک ساعت به طول انجامیده است. در ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌ها، دست‌کم دود ناشی از یک انفجار دیده می‌شود.

جیش‌العدل دو ساعت پس از انتشار اولین بیانیه، تصاویری ویدئویی از یک انبار مهمات منتشر کرد و گفت که این تصویر انبارهای تسلیحاتی سپاه در راسک است که به تصرف آنها در آمده است. خبرگزاری تنسیم ادعای جیش‌العدل در دستیابی به انبارهای مهمات سپاه را تکذیب کرده است و نوشت که نیروهای این گروه «موفق به نفوذ به سپاه راسک نشدند».

تسنیم نوشته است که در راسک نیروهای سپاه با نیروهای جیش‌العدل درگیر شدند و دست‌کم دو نیروی جیش‌العدل در این درگیری کشته شده‌اند.

علیرضا مرحمتی، معاون امینتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان حمله به مقرهای نظامی در راسک و چابهار را تأیید کرد و گفت سه نیروی حکومت در این درگیری‌ها کشته شدند.

در راسک، نیروهای جیش‌العدل از ارتفاعات سمت بیمارستان راسک به مقر سپاه آتش گشودند و همچنین خبر حاکی از وقوع دست کم یک انفجار است. درگیری‌ها در راسک شدید بوده و دو طرف بیش از یک ساعت تبادل آتش کرده‌اند.

تسنیم همچنین نوشت که درگیری‌ای در شهرستان سرباز اتفاق نیافتاده است و اعلام کرد که درگیری‌ها پایان یافته است. اما کمپین فعالین بلوچ و کاربران در شبکه‌ها می‌گویند که تبادل آتش همچنان در شهرهای چابهار و راسک ادامه دارد.

طی یک سال اخیر درگیری نیروهای نظامی ایران با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در بلوچستان افزایش یافته است و گروه‌هایی چون جیش‌العدل و انصارالفرقان مسئولیت حمله به نظامیان را در مناطق مختلف بلوچستان برعهده گرفته‌اند.