صبح روز هشتم فرودین ماه سال جاری، شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت حکم بدوی فعالین بازداشت شده گیلان را صادر کرد. بیش از شصت سال زندان برای فعالین زن گیلان، عیدی حکومت جمهوری اسلامی به زنانی بود که برای رسیدن به آزادی و برابری می‌جگندند. براساس این حکم زهره دادرس به نه سال زندان، فروغ سمیع نیا، سارا جهانی، یاسمن حشدری، شیوا شاه سیا، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاووشیان و زهرا دادرس هریک به شش سال حبس و جلوه جواهری و هومن طاهری به یکسال حبس تعزیری محکوم شدند؛ احکامی شوکه‌کننده که خط و نشانی بود از سوی حکومت جمهوری اسلامی، برای زنانی که سر بازایستادن و تسلیم شدن در برابر این حکومت سرکوبگر را ندارند.

اما احکام صادر شده برای فعالین زن گیلان تنها فشار به فعالین زن در روزهای گذشته نبوده است. در زیر به مواردی دیگر اشاره می‌کنیم.

مرگ مشکوک سارا تبریزی، زندانی سابق

یکشنبه پنجم فروردین پیکر سارا تبریزی شهروند بیست ساله و زندانی سابق در منزل پدری‌اش پیدا شد

سارا تبریزی توسط شعبه بیست و شش دادگاه انقلاب به خاطر اتهاماتی چون توهین به علی خامنه‌ای به حبس تعلیقی محکوم شده بود.

سارا تبریزی در روزهای پایانی زندگی‌اش بارها از سوی مامورین امنیتی مورد تهدید قرار گرفته بود.

به گفته منابع مطلع نیروهای امنیتی بارها با تماس تلفنی خواستار همکاری سارا تبریزی شده بودند و او را تهدید کرده بودند که در صورت همکاری نکردن محتوای تلفن شخصی‌اش را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده و آنها را در اختیار خانواده‌اش قرار خواهند داشت.

رسانه‌های حکومتی از جمله مشرق نیوز، مرگ سارا تبریزی را خودکشی عنوان کرده بودند.

ادعایی که بارها توسط خانواده این زندانی سابق تکذیب شده است.

https://www.instagram.com/p/C5G5J0vK4b3/?img_index=1

پنجمین ماه بازداشت موقت شریفه محمدی فعال کارگری

شریفه محمدی فعال کارگری ساکن رشت در تاریخ چهاردهم آذرماه سال گذشته با هجوم مامورین امنیتی بازداشت شد. شریفه محمدی ابتدا به زندان در سنندج منتقل شد؛ جایی که در دوران بازجویی‌اش مورد ضرب و شتم بازجوها قرار گرفت و از حق تماس با خانواده محروم بود.

شریفه محمدی در تاریخ هفدهم اسفند سال گذشته به زندان لاکان رشت منتقل شد و  پس از انتقال به زندان لاکان با گذشت سه ماه و چهار روز از زمان بازداشتش،  توانست ملاقات حضوری با همسر و فرزندش داشته باشد. همسر شریفه محمدی با نگرانی از وضعیت سلامتی همسرش گفته بود: «شریفه از ناحیه انگشت پا دچار عفونت شدید شده و نیاز به جراحی فوری دارد.» نیاز به فوریت رسیدگی پزشکی‌ای که تا به امروز از سوی مسئولین زندان نادیده گرفته شده است. به گفته خانواده شریفه محمدی علیرغم گذشت پنج ماه بازپرس پرونده با تودیع قرار وثیقه برای این فعال کارگری مخالفت کرده است.

Ad placeholder

اجرای حکم زندان سمانه اصغری فعال حقوق کودکان

صبح پانزدهم فرودین سمانه اصغری فعال حقوق کودکان جهت تحمل حبس تعزیری خود به زندان اوین منتقل شد. سمانه اصغری در روز بیست و سوم شهریورماه سال گذشته با حمله مامورین امنیتی در منزل خود بازداشت شد.

سمانه اصغری توسط حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم روز پانزدهم فروردین ماه به مرحله اجرا درآمد.

احضار هستی امیری فعال دانشجویی جهت اجرای حکم حبس

هستی امیری و ضیا نبوی دو فعال دانشجویی که در پی اعتراض به مسموم‌سازی سریال دانش آموزان دختر توسط شعبه بیست و شش دادگاه انقلاب بابت تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم شده بودند، در روزهای گذشته از احضار خود برای گذراندان دوران محکومیتشان خبر دادند.

این دو فعال دانشجویی باید در روز هجدهم فروردین ماه جهت اجرای حکم خود به دادسرای اوین مراجعه کنند. حکم زندان هستی امیری و ضیا نبوی در حالی به اجرا در می‌آید که تا امروز هیچ فردی بخاطر مسموم سازی دختران دانشجو مورد محاکمه قرار نگرفته است!

Ad placeholder

اخراج سکینه ملکی، معلم و فعال صنفی معلمین گیلان

براساس گزارش منتشر شده از سوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، صبح شانزدهم فروردین ماه سکینه محمدی معلم و فعال صنفی معلمان گیلان با رای هیات رسیدگی به تخلفات اداری معلمین، بعد از ۲۸ سال خدمت در آموزش و پرورش با حکم اخراج مواجه شد. این معلم در آبان سال ۱۴٠۱ توسط مامورین امنیتی بازداشت شده بود.

موارد ذکر شده تنها بخشی از سرکوب‌هایی است که فعالین زن فقط در ماه فروردین سال جدید با آن رو به رو شده‌اند. زندان‌های جمهوری اسلامی این روزها میزبان فعالین زن بسیاری است که در گوشه گوشه ایران به دلیل مطالبه خواهی و مبارزه برای رسیدن به برابری و آزادی روزگار خود را پشت میله‌های زندان می‌گذراند و بسیاری دیگر منتظر اجرای احکام سنگین خود هستند.