نیکاراگوئه از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است که علیه آلمان به خاطر حمایت‌اش از اسرائیل در جنگ غزه، تمهیدهای اضطراری وضع کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، هلند، از صبح دوشنبه ۲۰ فروردین / ۸ آوریل آغاز شده است و فردا سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

در روز نخست، هیأت اعزامی نیکاراگوئه، آلمان را به تسهیل نسل‌کشی در غزه متهم کرد. نیکاراگوئه از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا موارد زیر را علیه آلمان تصویب کند:

  • آلمان باید فوراً کمک‌هایش به اسرائیل به ویژه کمک‌های نظامی‌اش را معلق کند.
  • آلمان باید فوراً تضمین کند که تجهیزات نظامی و سلاح‌ها و دیگر تجهیزات دارای کاربرد در مسائل نظامی که آلمان و نهادهای آلمانی پیش از این به اسرائیل داده اند، برای انجام یا تسهیل نقض‌های جدی کنوانسیون نسل‌کشی یا قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی به کار نروند.
  • آلمان باید به حمایت و تأمین مالی اونروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) ادامه دهد.

آلمان می‌گوید که ارائه هیأت نیکاراگوئه‌ای «متعصبانه» بود و فردا به اتهام‌های واردشده از سوی نیکاراگوئه پاسخ خواهد داد.

دیوان بین‌المللی دادگستری پیش از این ژانویه سال جاری در شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به خاطر نسل‌کشی در غزه، احتمال وقوع نسل‌کشی را تأیید کرد و از اسرائیل خواست به اقدام‌هایی که به نسل‌کشی در غزه بینجامد، دست نزند.

آلمان اما اتهام‌های آفریقای جنوبی علیه اسرائیل را رد کرد و گفت که در حمایت از اسرائیل در پرونده مربوطه در دیوان بین‌المللی دادگستری، دست به مداخله خواهد زد.

آلمان، بریتانیا و چندین کشور دیگر روز شنبه ۲۷ ژانویه / ۷ بهمن اعلام کردند که کمک‌های مالی خود به «اونروا» (آژانس ملل متحد برای امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

آلمان و بریتانیا با این اقدام به ایالات متحده پیوستند که روز جمعه ۲۶ ژانویه / ۶ بهمن گفته بود کمک‌های مالی‌اش به اونروا را متوقف می‌کند به خاطر این‌که اسرائیل ۱۲ نفر از کارکنان این آژانس را به دست‌داشتن در حمله‌ی حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ متهم کرده است.

اونروا حدود ۱۳هزار نیرو دارد.