رسانه‌های آلمان پنج‌شنبه ۲۳ فروردین / ۱۱ آوریل گزارش دادند که آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه این کشور با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در یک تماس تلفنی درباره اوضاع متشنج خاورمیانه گفت‌وگو کرده است.

این رسانه‌ها جزئیاتی از این تماس تلفنی منتشر نکردند اما آنالنا بربوک در شبکه اجتماعی اکس نوشت هیچ‌کس نمی‌تواند به تشدید بیشتر تنش در منطقه علاقمند باشد. او افزود «اکنون از همه بازیگران در منطقه خواسته شده است که مسئولانه عمل کرده و خویشتن‌داری کنند».

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اما با انتشار بیانیه‌ای نوشته که امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی به بربوک گفته است:

وقتی رژیم اسرائیل با نقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین، مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک را به‌طور کامل نقض می‌کند، دفاع مشروع یک ضرورت است.

به‌گفته وزارت خارجه ایران، آنالنا بربوک نیز در این تماس تلفنی ضمن تأکید بر این که «اماکن دیپلماتیک از مصونیت کامل برخوردار هستند»، گفته است «در این شرایط پُرتنش، آلمان از جمهوری اسلامی ایران درخواست خویشتن‌داری دارد».

پس از حمله به کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن هفت تن از مسئولان سپاه قدس از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه در لبنان و سوریه، که گفته می‌شود کار اسرائیل بوده است، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تهدید به اقدام تلافی‌جویانه کرد. اسرائیل به‌شکل رسمی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه گفت که کشورش علاوه بر جنگ غزه، برای «چالش‌هایی در دیگر جبهه‌ها» نیز آماده می‌شود. او بدون این‌که نامی از ایران ببرد گفت:

ما در میانه جنگ در غزه هستیم که با تمام قوا ادامه دارد و هم‌زمان تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای بازگرداندن گروگان‌های خود می‌کنیم، اما برای چالش در جبهه‌های دیگر نیز آماده‌ایم.

نتانیاهو تأکید کرد که هر کس به اسرائیل حمله کند هدف حمله قرار خواهد گرفت.

پیش از این رویترز نوشته بود که برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در خاورمیانه با وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و عراق تماس گرفته تا از آن‌ها بخواهد پیامی به ایران برسانند و از ایران بخواهند که تنش‌ها با اسرائیل را پس از حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق کاهش دهد. وزارت امور خارجه ایران نیز روز چهارشنبه اعلام کرد وزیران امور خارجه این چهار کشور با حسین امیرعبداللهیان تماس گرفتند و درباره تنش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.