بنیامین اخیمئر، نوجوان ۱۴ ساله یهودی این هفته در کرانه باختری رود اردن ناپدید شد. پس از کشف جنازه او، اسرائیلی‌ها انگشت اتهام را روانه فلسطینی‌های ساکن این منطقه کردند. همزمان با حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، تنش در کرانه باختری گسترش یافت و دست‌کم جان یک فلسطینی دیگر را گرفت و دست‌کم ۲۵ نفر را هم زخمی کرد.

رسانه خبری الجزیره که آمار کشته‌ها و زخمی‌های جنگ اسرائیل و فلسطین را پس از حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل دنبال می‌کند، می‌گوید تاکنون ۴۶۵ نفر فلسطینی در کرانه باختری کشته شده‌اند و ۱۱۸ نفر از آنها کودک بوده‌اند. همچنین دست‌کم ۴۷۵۰ نفر هم در این منطقه زخمی شده‌اند.

این منطقه خودمختار را نه حماس، بلکه توسط مقامات  فلسطینی اداره می‌کند که در حمله ۷اکتبر نقشی نداشت با وجود این، حساب توییتری «اسرائیل به فارسی»، وابسته به حکومت اسرائیل نوشت:

نیروهای امنیتی اسرائیل پیکر بی‌جان بنیامین اخیمئر نوجوان ۱۴ ساله یهودی که از دیروز مفقود شده بود را پیدا کردند. این نوجوان که صبح جمعه برای چوپانی در مناطق اطراف کرانه باختری از خانه بیرون رفته بود، به دست تروریست‌های بچه‌کش فلسطینی به قتل رسید. قلب ما با خانواده اوست.

همزمان با حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، کرانه باختری شاهد اعتراضات شهرک‌نشین‌های اسرائیلی نسبت به مردم عرب بومی منطقه بود. از جمله این ویدیو که نشان می‌دهد شهرک‌نشین‌ها جلوی چشم سربازان اسرائیلی یک خودروی پارک‌شده در پارکینگ یک خانه را به آتش می‌کشند.

سرزمین‌های اشغالی که از دست مردم بومی خارج می‌شوند

سه هفته پیش، دولت اسرائیل اقدام به بزرگ‌ترین اشغال زمین پس از معاهده صلح اوسلو زد و ۸۰۰ هکتار دیگر از زمین‌های فلسطینی‌ها را از آنها گرفت. طی شش ماه جنگ اسرائیل در نوار غزه، بومیان کرانه باختری شاهد گسترش خشونت‌ها علیه خود و اموالشان بودند.

سازمان ملل مناطق فلسطینی مانند کرانه باختری را رسما «سرزمین‌های اشغالی» می‌خواند.

یک مثال آن گزارش رسانه بریتانیایی گاردین با تیتر «موفق‌ترین استراژی غصب زمین از ۱۹۶۷ میلادی، همان‌طور که شهرک‌نشینان [اسرائیلی] بومیان را از کرانه باختری بیرون می‌رانند» که پنج ماه پیش نوشت «ابزار اصلی شهرک‌نشین‌های اسرائیلی، بز و گوسفند است که «در سایه آن افراطی‌ها پیشروی می‌کنند» و افزود:

غصب زمین با ساختن خانه‌های تازه و ایجاد جامعه‌ای جدید، کند و گران‌قیمت است. کنترل بخش‌های بزرگی از تپه‌های خشک که برای تغذیه گله‌یی از حیوانات لازم است، از طریق ارعاب و منزوی کردن چوپانان فلسطینی و آوردن گله‌های دیگر، بسیار کارآمدتر است.

کرانه باختری یکی از بزرگ‌ترین منابع زیرزمینی آب شیرین اسرائیل را دارد که مدیریت آن نه با فلسطینی‌ها، بلکه با مقامات اسرائیلی است. گاردین نوشت تنها در یک سال تا زمان نوشتن مقاله آنان – که پنج ماه پیش منتشر شد – ۱۱۰ کیلومتر مربع از دست مردم محلی خارج شده است. شهرک‌های اسرائیلی این منطقه از ۱۹۶۷ تاکنون توانسته بودند ۸۰ کیلومتر مربع را از آنِ خود کنند.

غصب این ۱۱۰ کیلومتر به اخراج حدود ۲۰هزار نفر از مردم بومی منتهی شده است. در اعتراضات ۲۴ ساعت اخیر در کرانه باختری نیز چندین خانه و خودروی فلسطینی‌ها سوختند.

آتش زدن و ویران کردن اموال فلسطینی‌ها، به خلق اضطراب منجر می‌شود تا آنها را از خانه‌هایشان راهی مناطق امن‌تر کند؛ استراتژی‌ای که حکومت اسرائیل از ابتدای به وجود آمدن‌اش به شکل گسترده علیه فلسطینی‌ها استفاده کرده است.