اولین گور دسته‌جمعی در بیمارستان الشفاء در شهر غزه و دومین گور دسته‌جمعی در بیت لاهیا کشف شد.

اسماعیل الغول، خبرنگار عربی الجزیره، که از بیمارستان الشفاء گزارش می‌دهد، گفت که ۹ جسد قبل از توقف حفاری توسط مقامات بهداشتی پیدا شد.

بنا بر گزارش الجزیره، «اجساد کشف شده به طور کامل تجزیه نشده بودند که نشان می‌دهد اخیراً کشته شده‌اند.»

بر اساس این گزارش، برخی از افرادی که کشته و در گورهای دسته‌جمعی دفن شده‌اند «از بیماران بیمارستان بوده و باندهای پزشکی و کاتتر به بدن آن‌ها وصل شده‌اند.»

به علاوه، اعضای خانواده متوفیان که اجساد را شناسایی کردند، تأیید کرده‌اند که تعدادی از کشته‌شدگان بیمار بودند. آن‌ها شامل، یک مرد مسن، یک زن و یک مرد ۲۰ ساله هستند.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از پزشکان و کارکنان بیمارستان آمده است که افراد بیرون از دروازه اصلی (ساختمان شماره ۸۰) بیمارستان کشته شدند. کارکنان پزشکی گفته‌اند که «شاهد قتل و دفن افراد کشته‌شده» بودند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۱۳ فروردین/ یکم آوریل اعلام کرد که نیروهایش پس از یک عملیات دو هفته‌ای از بیمارستان الشفا در شهر غزه عقب‌نشینی کرده‌اند.

هم‌چنین ارتش اسرائیل گفت که صدها مرد مسلح را در درگیری در منطقه بیمارستان کشته و بازداشت کرده و اسلحه و اسناد و مدارک اطلاعاتی را نیز به دست آورده است. حماس و کادر پزشکی حضور مسلحانه مبارزان فلسطینی در بیمارستان‌ها را تکذیب می‌کنند.

پیش‌تر سخنگوی سازمان اورژانس غیرنظامی غزه گفته بود:

نیروهای اسرائیلی دو نفر را اعدام کردند و اجساد آنها در  محوطه بیمارستان با دستبند پیدا شد. آن‌ها از بولدوزر برای کندن محوطه مجتمع و نبش قبر اجساد مدفون استفاده کردند.

کشف این گور دسته‌جمعی در بیمارستان الشفاء غزه اما اولین گور دسته‌جمعی‌ نیست که تا این لحظه پزشکان و کارکنان بیمارستان آن را تایید کرده‌اند.

همزمان در بیت لاهیا در شمال باریکه تحت محاصره غزه نیز گور دسته‌جمعی دیگری شامل حدود ۲۰ جسد تجزیه‌شده کشف شد.

ساکنان این منطقه گفته‌اند که «اجساد متعلق به خانواده العساف است» که چهار ماه پیش در جریان لشکرکشی نیروهای نظامی اسرائیل به غزه کشته شدند.

ارتش اسرائیل از هفتم اکتبر گذشته تاکنون چندین بار به بیمارستان‌های غزه حمله کرده و آن‌ها را محاصره کرده‌ یا ویران کرده‌اند.

پیش‌تر دیده‌بان حقوق بشر اوروــ‌مدیترانه، مستقر در ژنو، در گزارشی اعلام کرده بود که ارتش اسرائیل ظرف یک هفته در حمله‌هایش به مجتمع پزشکی الشفاء و پیرامون آن در شهر غزه، ۱۳ کودک را با «شلیک مستقیم گلوله» کشته است.

اوروـ‌مد در گزارش‌اش درباره حمله اسرائیل به الشفاء می‌نویسد:

ارتش اسرائیل برای بیش از یک هفته است که در حال عملیات سیستماتیک و هولناک نظامی داخل و پیرامون مجتمع پزشکی الشفا است. جرایم مرتکب‌شده در این عملیات عبارتند از اعدام‌های فراقانونی و کشتار عمدی غیرنظامیان فلسطینی. تیم میدانی دیده‌بان حقوق بشر اورو‌ـ‌مد، چندین شهادت یکسان درباره کشتار و اعدام کودکان فلسطینی بین چهار تا ۱۶ سال دریافت کرده است.

این سازمان، در گزارش‌اش از لفظ «اعدام» (execution) برای اشاره به این کشتار استفاده کرده بود.

 از ابتدای حمله اسرائیل به نوار غزه پس از حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر گذشته حماس به اسرائیل، تا کنون بیش از ۳۳ هزار کشته شده اند. بیش از ۱۲ هزار تن هم مفقودند. حمله حماس به اسرائیل بیش از یک هزار و ۱۳۰ کشته برجای گذاشت.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای الزام‌آور خواهان آتش‌بس فوری در غزه شده است. اسرائیل به این قطعنامه بی‌اعتناست.