رسانه‌های داخلی ایران مرگ حداقل هفت کارگر را طی دو روز اخیر گزارش کردند.

در شهر خاش امدادگران و مردم محلی دوشنبه ۲۷ فروردین پیکر سه تن از چهار کارگر راه‌آهن را پیدا کردند. این کارگران یکشنبه ۲۶ فروردین در جریان سیلاب قصد داشتند با لودر مسیر «کارواندار» را بازگشایی کنند، گرفتار سیلاب شدند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، نوشت جست‌وجو برای یافتن پیکر یک کارگر دیگر ادامه دارد.

هویت سه کارگر کُشته شده که جسد آنها پیدا شد «احسان نظری»، «محمدرضا ریحانی» و «منصور دلیری» اعلام شده است.

در یک حادثه دیگر در استان سیستان و بلوچستان، یک کارگر کارگاه سنگ‌شکنی به دلیل آوار شدن سنگ جانش را از دست داد. هویت این کارگر ۲۴ ساله «عبدالرحمن شاهوزهی» اعلام شد.

Ad placeholder

رسانه‌ها به نقل از یک منبع کارگری نوشتند:

این کارگر مشغول کار خود زیر نوار نقاله دستگاه سنگ‌شکن بود که ناگهان بر اثر شکسته شدن دستگاه سنگ‌شکن حجم زیادی از سنگ از ارتفاع روی این کارگر فرومی‌ریزد که در نتیجه آن بر اثر جراحت وارده درجا جانش را از دست می‌دهد.

در یک حادثه دیگر یک کارگر چاه‌کن در استان مرکزی به دلیل خفه شدن جانش را از دست داد. هویت این کارگر اعلام نشده اما رسانه‌ها نوشتند او حدود ۴۲ سال سن داشت و در عمق ۲۰ متری چاهی در حاشیه جاده اراک به هزاوه «حبس شده بود».

همچنین در مهاباد یک کارگر ۷۱ ساله هنگام جمع‌آوری گیاهان دارویی در ارتفاعات دچار حادثه منجر به فوت شد. رسانه‌ها نام این کارگر را اعلام نکردند و تنها گفتند او حین کار دچار ایست قلبی شد و جان باخت. بنا بر گزارش رسانه‌ها ماموران امداد و نجات تنها توانستند پیکر کارگر جان باخته را از ارتفاع به پایین منتقل کنند.

در دو حادثه دیگر هم حداقل دو کارگر ساختمانی و چهار مامور آتش‌نشانی دچار مصدوم شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران کارگران ساختمانی هنگام تخریب یک ساختمان قدیمی در شهر سبزوار دچار حادثه شدند. کارگران مصدوم پس از حادثه به بیمارستان منتقل شدند اما هنوز وضعیت سلامت آنها نامشخص است.

https://www.radiozamaneh.com/788875/

چهار آتش‌نشان نیز هنگام مهار آتش‌سوزی در یک ساختمان متعلق به یک «مجتمع قرآنی» در شهر تالش مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

سازمان آتش‌نشانی شهرداری تالش بدون توضیح در باره میزان مصدومیت آتش‌نشان‌ها گفت که آنها به دلیل «حجم زیاد آتش» مصدوم شدند.

در ایران بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ حداقل ۱۰۷۷ کارگر جانشان را در حوادث کارگری از دست دادند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمار کارگران فوت شده در حوادث کار را بسیار کمتر از سازمان پزشکی قانونی گزارش می‌کند.

اختلاف آمار گزارش شده از سوی این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد بخش بزرگی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار و تامین اجتماعی رخ می‌دهد.

رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی کارفرمایان، نبودن ناظران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نداشتن لباس کار ایمن و استاندارد کارگران از مهمترین عوامل حوادث کاری مرگبار هستند.

Ad placeholder