تانک‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین/ ۱۶ آوریل به بخش‌هایی از شمال نوار غزه بازگشتند که هفته‌ها پیش آن‌جا را ترک کرده بودند. همزمان هواپیماهای جنگی اسرائیل به رفح، آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها در جنوب این سرزمین، حملات هوایی انجام دادند و تعدادی در این حملات کشته شدند. به گفته پزشکان و ساکنان رفح، چندین نفر هم زخمی شدند.

ساکنان غزه از قطعی اینترنت در مناطق بیت‌حانون و جبالیه در شمال غزه خبر داده‌اند. ساکنان و رسانه‌های حماس گفتند که تانک‌ها به سمت بیت حانون پیشروی کردند و برخی از مدارس که خانواده‌های آواره در آنها پناه گرفته‌اند در محاصره هستند.

رویترز به نقل از یکی از ساکنان شمال غزه چنین نوشت:

سربازان اشغالگر به همه خانواده‌های داخل مدارس و خانه‌های مجاور که تانک‌ها در آنجا پیشروی کرده بودند دستور تخلیه دادند. سربازان مردان بسیاری را بازداشت کردند.

بیت حانون، محل سکونت ۶۰ هزار نفر و یکی از نخستین مناطقی بود که در اکتبر گذشته هدف حمله زمینی اسرائیل به غزه قرار گرفت. بمباران شدید اسرائیلی‌ها، بیت حانون را که زمانی به دلیل باغ‌هایش، «سبد میوه» می‌نامیدند، به یک شهر ارواح با انبوهی از آوار تبدیل کرده است.

برخی از ساکنان این منطقه گفتند که بسیاری از خانواده‌هایی که در هفته‌های اخیر پس از عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی به بیت حانون و جبالیه بازگشته بودند، روز سه‌شنبه به دلیل حمله جدید دوباره شروع به کوچ کردند.

مقامات بهداشتی فلسطین گفتند که حمله اسرائیل به رفح، جایی که بیش از نیمی از ۲,۳ میلیون نفر از اهالی غزه در آنجا پناه گرفته‌اند، چهار نفر را کشته و چندین نفر را زخمی کرد. ساکنان رفح مدت‌ها است که در بیم حمله زمینی برنامه‌ریزی شده اسرائیل به این شهر که هم مرز با مصر است، به‌سر می‌برند.

مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که درست قبل از نیمه شب در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در رفح هفت نفر از جمله کودکان کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

این مقامات و رسانه‌های حماس اعلام کردند که در حمله هوایی اسرائیل همچنین ۱۱ فلسطینی از جمله کودکان در اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز نوار غزه کشته شدند.

وزارت کشور حماس همچنین اعلام کرد که حمله هوایی اسرائیل یک خودروی پلیس را در منطقه طوفاح شهر غزه مورد اصابت قرار داد و هفت افسر پلیس کشته شدند.

پس از شش ماه درگیری، هنوز هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات تحت حمایت آمریکا به رهبری قطر و مصر برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه وجود ندارد و اسرائیل و حماس بر شرایط بنیادین خود پافشاری می‌کنند. اسرائیل برقراری آتش‌بس را به نابودی حماس منوط می‌کند و حماس پذیرش هر توافق را به خروج کامل اسرائیل از نوار غزه و ختم جنگ مشروط کرده است.

روز سه‌شنبه ارتش اسرائیل گفت که نیروهایش به عملیات خود در مرکز نوار غزه ادامه دادند و چندین مرد مسلح را که قصد حمله به آنها را داشتند، کشتند.

اسرائیل می‌گوید در همان روز جنگنده‌ها و هواپیماهایش یک موشک‌انداز را به همراه ده‌ها زیرساخت نظامی، تونل‌های زیرزمینی و مکان اجتماع اعضای حماس را منهدم کردند.

در اردوگاه آوارگان النصیرات در مرکز نوار غزه، ساکنان گفتند که هواپیماهای اسرائیلی روز سه‌شنبه چهار ساختمان مسکونی چند طبقه را بمباران و ویران کردند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که اسرائیل همچنان محدودیت‌های «غیرقانونی» را برای کمک‌های بشردوستانه به غزه اعمال می‌کند؛ برخلاف اظهارات اسرائیل و حامیانش مبنی بر کاهش موانع.

میزان کمک‌هایی که اکنون وارد غزه می‌شود مورد مناقشه است و اسرائیل و واشنگتن می‌گویند که جریان کمک‌ها در روزهای اخیر افزایش یافته است، اما آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند که هنوز بسیار پایین‌تر از سطح حداقلی مورد نیاز است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، اسرائیل تحت فشار بین‌المللی قرار دارد تا اجازه دهد کمک‌های بیشتری به غزه، به ویژه مناطق شمالی وارد شود.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که ورود ۱۲۶ کامیون به شمال غزه را اواخر روز دوشنبه از جنوب تسهیل کرده است.

این سازمان همچنین گفت که با همکاری برنامه جهانی غذا (WFP) برای تسهیل بازگشایی دو نانوایی دیگر در شمال غزه پس از شروع کار اولین نانوایی در روز دوشنبه اقدام می‌کند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۳۳ هزار فلسطینی در اثر بمباران و حملات اسرائیل کشته شده‌اند که ۴۶ نفر از این تعداد در ۲۴ ساعت گذشته بوده است.