پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی، مجلس نمایندگان ایالات متحده سرانجام شنبه ۲۰ آوریل / یکم اردیبهشت بسته‌ی کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری دولت بایدن به اوکراین و کمک‌های چند میلیارد دلاری به دیگر متحدان آمریکا از جمله اسرائیل و تایوان را تأیید کرد.

ارزش مجموع این بسته‌های کمک نظامی به اوکراین، اسرائیل و تایوان به ۹۵ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش روزنامه‌ی گاردین چاپ بریتانیا، در این رأی‌گیری ۲۱۰ دموکرات و ۱۰۱ جمهوری‌خواه به کمک نظامی به اوکراین رأی موافق و ۱۱۲ جمهوری‌خواه رأی مخالف دادند. بسته‌ی کمک به اسرائیل با ۳۶۵ رأی موافق و ۵۷ رأی مخالف (۳۶ دموکرات و ۲۱ جمهوری‌خواه) به تصویب رسید.

 حالا مجلس سنای آمریکا قرار است روز سه‌شنبه ۲۳ آوریل / چهارم اردیبهشت لایحه‌ی مصوب مجلس نمایندگان را بررسی و بعد از ظهر همان روز یک رأی‌گیری مقدماتی برای آن برگزار کند.

رأی‌گیری نهایی برای این لایحه هفته‌ی آتی در سنا برگزار خواهد شد و پس از آن، بایدن باید مصوبه‌ی سنا را امضا کند تا این مصوبه بدل به قانون شود.

از آن‌جایی اکثریت اعضای مجلس سنا دموکرات هستند و دو ماه پیش لایحه‌ی مشابهی را تصویب کرده بودند، پیش‌بینی می‌شود که این لایحه نیز به تصویب سنا برسد.

به نوشته‌ی خبرگزاری رویترز، این بسته‌ی کمک نظامی به طور مشخص ۶۰,۸۴ میلیارد دلار به اوکراین می‌دهد که ۲۳ میلیارد دلار آن صرف تأمین سلاح‌ها، ذخایر و تأسیسات آمریکایی خواهد شد. ۱۴ میلیارد دلار نیز خرج «طرح کمک امنیتی اوکراین» می‌شود. در این طرح، وزارت دفاع آمریکا سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته‌ی جدیدی را برای اوکراین از دلالان نظامی آمریکایی می‌خرد. ۱۱ میلیارد دلار دیگر هم قرار است خرج عملیات نظامی ایالات متحده در منطقه، افزایش ظرفیت‌های نظامی اوکراین و پیشبرد همکاری‌های اطلاعاتی بین کی‌یف و واشنگتن و همچنین هشت میلیارد دلار خرج کمک‌های غیرنظامی، از جمله برای پرداخت حقوق و مقرری‌های بازنشستگی خواهد شد.

این بسته ادامه‌ی بسته‌ی کمک خارجی مشابهی است که سنا در ماه فوریه‌ی سال جاری میلادی تصویب کرد که تنها شامل ۱۰ میلیارد وام قابل بازپرداخت به اوکراین می‌شد. ایالات متحده از آغاز جنگ روسیه و اوکراین تاکنون، حدود ۱۱۱ میلیارد دلار در قالب تسلیحات، تجهیزات، کمک‌های بشردوستانه و غیره به اوکراین کمک کرده است.

۲۶ میلیارد دلار از این بسته به اسرائیل داده خواهد شد. این بسته از جمله شامل ۴,۴ میلیارد دلار برای تأمین تسلیحات آمریکایی به اسرائیل، چهار میلیارد دلار برای سیستم دفاع موشکی و گنبد آهنین، ۳,۵ میلیارد دلار برای ساخت سلاح‌های اسرائیلی و ۱,۲ میلیارد دلار برای سیستم پرتو آهنین می‌شود.

پرتو آهنین یک سیستم دفاع هوایی جنگ‌افزار انرژی هدایت‌شده است که برای نابودی موشک‌های کوتاه برد، توپخانه و خمپاره‌انداز و رهگیری پهپادها طراحی شده است.

۸,۱۲ میلیارد دلار نیز برای متحدان آمریکا در منطقه‌ی هند-آرام، از جمله تایوان و دیگر کشورهایی که با فعالیت‌های چین مقابله می‌کنند خرج خواهد شد. ۳,۳ میلیون این کمک‌ها صرف زیردریایی و دو میلیون دلار نیز صرف کمک نظامی به تایوان می‌شود.

۹ میلیارد دلار نیز به کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگی مثل هائیتی و سودان و غزه اختصاص خواهد یافت. با وجود این، گاردین می‌نویسد که این لایحه ارائه‌ی کمک مالی به اداره‌ی امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA) را ممنوع می‌کند.

Ad placeholder

همراه با این بسته‌های مالی، لایحه‌ی دیگر نیز تصویب شد که شرکت چینی ByteDance را مجبور به فروش شبکه‌ی اجتماعی پرطرفدار تیک‌تاک می‌کند. کنگره‌ی آمریکا می‌گوید این شبکه‌ی اجتماعی به دولت چین امکان می‌دهد اطلاعات شهروندان آمریکایی را جمع‌آوری کند. این لایحه همچنین مصادره‌ی دارایی‌های بلوکه‌شده‌ی دولت روسیه و تحریم‌های بیشتر علیه ایران را شامل می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پس از انتشار این خبر از قانون‌گذاران آمریکایی تشکر کرد و گفت که آن‌ها «در جهت قرار دادن تاریخ بر مسیر درست حرکت کردند.» زلنسکی در پستی در شبکه‌ی اجتماعی اکس نوشت:

لایحه‌ی امدادرسانی حیاتی ایالات متحده که مجلس نمایندگان امروز تصویبش کرد مانع از گسترش جنگ خواهد شد، هزاران هزار جان را نجات خواهد داد و به هر دو ملت ما کمک خواهد کرد که قوی‌تر شوند.

زلنسکی اخیراً هشدار داده بود که بدون کمک ایالات متحده کشور «در جنگ شکست می‌خورد.» ارتش اوکراین به‌تازگی با کمبود مهمات و ضعف در پدافند هوایی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و در مقابل، قدرت آتش روسیه دست بالا را پیدا کرده بود.

سرگی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین نیز در اکس نوشت: «این حمایت فوق‌العاده‌ای است که ما برای ثبات مالی و چیره‌شدن به آن نیاز داشتیم.»

با این‌همه، جمعی از جمهوری‌خواهان تندرو از ابتدا با اختصاص بسته‌ی کمک مالی و نظامی به اوکراین مخالف بودند و می‌گفتند با توجه به افزایش بدهی ملّی ۳۴ تریلیون دلاری آمریکا، این کشور توان کمک‌های مالی بیشتر را ندارد. با این‌همه، این لایحه با میانجی‌گری مایک جانسون، سخنگوی جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به تصویب رسید.

به گزارش رویترز، جانسون روز جمعه‌ی پیش از رأی‌گیری به خبرنگاران گفته بود:

این قانون کامل و بی‌نقص نیست، این قانونی نیست که اگر جمهوری‌خواهان سنا و کاخ سفید [ریاست جمهوری] را در دست داشتند نوشته می‌شد…. این بهترین محصول ممکن است که می‌توانیم در این شرایط فعلی به آن برسیم تا تکالیف بسیار مهم‌مان را انجام دهیم.

در مقابل باب گود، رئیس جناح جمهوری‌خواهان تندرو در مجلس نمایندگان روز جمعه به خبرنگاران گفت که این لایحه «مسیر سراشیبی به دره‌ی بحران مالی بزرگتر» است. گود این لایحه را نشانه‌ی سیاست «آمریکا، بعد از همه» خواند که به ادعای او بازتاب خواسته‌های بایدن، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنا و حکیم جفریز، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان است، «نه مردم آمریکا.»