پاکستان و ایران هر دو تا اکتبر سال جاری فرصت دارند که به تعهدات خود در قبال «گروه ویژه اقدام مالی (FATF)» عمل کنند. این گروه ناظر اعلام کرده است که پاکستان باید در مهلت تعین شده به تعهد خود در مورد کنترل کانال‌های تامین مالی تروریسم عمل کند. FATF همچنین اعلام کرده که به نظارت دقیق خود بر تلاش‌های ایران برای مبارزه با پولشویی را ادامه خواهد داد و اکتبر ۲۰۱۹ را به عنوان مهلت جدید ایران برای تصویب قوانین مبارزه با پولشویی اعلام کرد.

پاکستان و ایران هر دو تا اکتبر سال جاری فرصت دارند که به تعهدات خود در قبال «گروه ویژه اقدام مالی (FATF)» عمل کنند/ عکس از آرشیو

گروه ویژه اقدام مالی که ۳۰ سال پیش برای مقابله با پولشویی تاسیس شد، در مورد عدم توفیق پاکستان در تکمیل «برنامه اقدام» تا دو مهلت تعین شده ژانویه و مه سال جاری اعلام نگرانی کرد. این گروه همچنین پاکستان را تشویق کرده که تا اکتبر ۲۰۱۹ برنامه اقدام ویژه خود برای مقابله با تامین مالی تروریسم را تکمیل کند.

در بیانیه FATF آمده که در صورت عدم پیشرفت قابل ملاحظه پاکستان در این خصوص، از اکتبر قدم بعدی در برخورد با این کشور تعیین خواهد شد.

پاکستان در فهرست خاکستری FATF قرار دارد که شامل کشورهایی است که نظارت و کنترل کافی برای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم را ندارند. هند می‌خواهد که پاکستان وارد فهرست سیاه این سازمان شود؛ وضعیتی که به احتمال زیاد به تحریم این کشور منجر خواهد شد.

ایران نیز در سال‌های گذشته در فهرست سیاه FATF قرار داشت، اما در سال ۲۰۱۶ با اجرای سیاست‌های گروه ویژه موافقت کرد و  از فهرست سیاه خارج شد.

با این حال تهران نیز هنوز موفق به تصویب همه قوانین ناظر بر پولشویی و تامین مالی تروریسم نشده است، موضوعی که برای حفظ توافق برجام مسئله‌ساز خواهد بود.

با خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال گذشته، قدرت اصول‌گرایان مخالف با این طرح افزایش یافته است. اما تصویب این لوایح برای نگه داشتن آخرین کانال‌های مالی ارتباطی با اروپا ضروری است، زیرا یکی از شرایطی که اتحادیه اروپا برای اجرایی کردن کانال مالی تجارت با ایران تعیین کرده پیوستن ایران به FAFT است.

چهار لایحه مربوط به FATF که ایران برای استانداردسازی و ساماندهی نظام بانکی و ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌ها و مؤسسات مالی دنیا باید آن‌ها را بپذیرد، عبارتند از: «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم» (CFT)، و «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی – پالرمو». در پی اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بر سر تصویب این لوایح، مجمع تشخیص مصلحت دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» را که بیشتر ناظر به قوانین داخلی کشور هستند تأیید کرد اما دو لایحه دیگر، سی‌اف‌‌تی و پالرمو بلاتکلیف ماندند.

گروه ویژه اقدام مالی در رابطه با شکست ایران در انجام وظایف خود اعلام کرد که نظارت بر عملکرد ایران در مبارزه با پولشویی را افزایش خواهد داد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که ایالات متحده ایران را متهم کرد که عمداً در جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم شکست خورده است،

حدود دو ماه پیش علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود «دست پنهانی برای وقت‌کشی و تأخیر در بررسی این لوایح در کار است.»

در بیانیه ‌ FATF آمده که ایران باید تا اکتبر سال جاری استانداردها و قوانین مورد نظر برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را بپذیرد، در غیر اینصورت «همه گروه‌های مالی که شاخه یا شرکتی تابعه در ایران دارند» مورد حسابرسی سخت قرار خواهند گرفت.

در ماههای روز اخیر تنش‌های میان ایران و ایالات متحده شدت گرفته است. دولت ایالات متحده ایران را متهم کرده که از اواسط ماه مه در دو حمله جداگانه نفتکش‌های بین‌المللی را مورد حمله قرار داده است. ایران در ادامه تحرکات نظامی و امنیتی دو کشور، این هفته یک پهپاد جاسوسی آمریکا (گلوبال هاوک) را سرنگون کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده جمعه صبح اعلام کرد که دستور حمله به ایران را صادر کرده اما کمی بعد منصرف شده و این حمله را بابت تلفات جانی احتمالی متوقف کرده است.


در همین زمینه: