زلمی خلیلی‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نامه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را به محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تسلیم کرد. سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد نسخه‌ا‌ی از این نامه را عبدالله عبدالله نیز دریافت کرده است.

 به گزارش «هشت صبح» وزیر خارجه امریکا در این نامه به اطلاع دولت افغانستان رساند که استراتژی دولت بایدن در مورد افغانستان هنوز نهایی نشده است. اما ظاهراً دولت بایدن در نظر دارد یک راه‌کار چندجانبه را از طریق سازمان ملل و با شرکت کشورهای منطقه با هدف تسریع گفت‌وگوهای صلح و پای‌بندی همه طرفین به تعهدات خود پی بگیرد.  

وزیر امور خارجه امریکا همچنین به غنی و عبدالله اطلاع داده که از خلیل‌زاد خواسته شده است طرح‌های پیشنهادی و مکتوب خود را با دولت افغانستان و نمایندگان طالبان در میان بگذارد. یکی از این طرح‌ها تشکیل دولت انتقالی است. بر همین اساس بلینکن در این نامه خاطرنشان کرده که این طرح‌ها صرفاً نقشه‌ راهی برای روند صلح است و آمریکا قصد تحمیل آن را بر طرف‌ها ندارد. وزیر خارجه آمریکا از رئیس جمهوری افغانستان خواسته است در مورد این طرح‌ها، «موضع سازنده‌ای» اختیار کند و با زلمی خلیل‌زاد وارد گفت‌وگو شود.

بلینکن در این نامه همچنان بر ضرورت کاهش خشونت‌ها تأکید کرده و یادآوری کرده است که خشونت‌ها حاصلی جز خسارت‌های بیشتر به مردم افغانستان و تضعیف روند صلح ندارد. بر این اساس واشنگتن  طرحی برای کاهش ۹۰ روزه خشونت‌ها تهیه کرده با این هدف که از آغاز حملات بهاری طالبان هم‌زمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای حمایت از یک توافق‌ سیاسی در افغانستان جلوگیری کند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان (عکس: هشت صبح)

در بخشی از این نامه بر وحدت میان رهبران افغانستان تأکید شده است. وزیر امور خارجه امریکا گفته که اختلاف رهبران افغانستان در اوایل سال‌های دهه ۱۹۹۰ برای این کشور فاجعه‌بار بود و نباید اجازه داده شود که بی‌عملی فرصت پیش‌رو را هدر دهد.

آنتونی بلینکن در ادامه این نامه تأکید کرده است که امریکا هیچ گزینه‌ای را کنار نگذاشته و در حال بررسی خروج کامل نیروهایش از افغانستان تا اول ماه مه سال جاری است.  

در پایان نامه، وزیر امور خارجه امریکا از غنی خواسته است که «فوریت لحن» او را در این نامه در مورد کار جمعی درک کند.

روز گذشته رئیس جمهوری افغانستان در مراسم گشایش شورای ملی گفت: «هر نهادی می‌تواند خیال و خوابی را در کاغذ بنویسد و به عنوان راه حل به مردم افغانستان توصیه کند.»

به گفته غنی از این نوع نامه‌ها در گذشته نوشته، حال هم نوشته می‌شود و در آینده نیز نوشته خواهد شد. او گفت سند افغانستان قانون اساسی این کشور است و افغانستان به سند دیگری نیاز ندارد.

مذاکره میان طالبان و هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان بی‌ثمر مانده است. زلمی خلیل‌زاد برای آنچه که برونرفت از این وضعیت عنوان شده طرح تازه‌ای که رسانه‌های افغانستان از آن با عنوان دولت انتقالی نام می‌برند به عبدالله عبدالله و اشرف غنی پیشنهاد کرده است. همزمان خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته است.

بیشتر بخوانید: