آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه ۱۱ مارس/ ۲۲ اسفند در جلسه استماع کمینه روابط خارجی سنای آمریکا با دفاع از ضرورت احیای برجام با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گفت:

«ما از بازگشت به برجام برای ساختن توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده می‌کنیم.»

بلینکن در پاسخ به ایلهان عمر که پرسید وقتی آمریکا در برجام نیست، چگونه از ایران توقع دارد به تعهداتش پایبند باشد گفت احیای برجام مستلزم مذاکراتی است. در حالی که آمریکا خواهان مذاکرات است، ایران از حضور در نشست غیررسمی گروه ۵+۱ خودداری کرده است:

«شما نمی‌توانید با زدن کلیدی توافق را دوباره احیا کنید. ما سه سال است که از توافق خارج شده‌ایم و ایرانی‌ها در این مدت از توافق فاصله گرفته‌اند.»

وزیز خارجه آمریکا در ادامه سخنانش گفت:

  «به‌نظرم، اکنون توپ در زمین ایران است و باید دید که آنها چقدر برای بازگشت به برجام جدی هستند.»

نرمشی در کار نیست

یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه از بلینکن خواست که در برابر  ایران «به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی مالی تروریسم» هیچ نرمشی نشان ندهد. وزیر امور خارجه آمریکا بر این تعهد تاکید کرد و اعلام کرد تا وقتی که ایران به تعهدات خود عمل نکند یا دست‌کم مذاکراتی درباره شرایط بازگشت به برجام آغاز نشود، آمریکا تحریم‌ها را لغو نمی‌کند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با یک شبکه یمنی گفت:

«شرط ما برای احیای برجام روشن است. آمریکا باید به طور ملموس تحریم‌ها را بردارد. ما گفت‌وگوی مجدد در رابطه با توافق هسته‌ای و افزودن موضوعات دیگر به بندهای آن را نمی‌پذیریم.»

عراقچی درباره تعمیم برجام به موضوعات دیگر، از جمله نفوذ ایران در خاورمیانه یک بار دیگر به تأکید گفت:

«پایبندی به برجام یعنی اینکه حتی یک کلمه به آن افزوده نشود و یک کلمه از آن حذف نشود.»

آزادسازی منابع مسدود شده مالی ایران

بلینکن در جلسه استماع کمیته خارجی کنگره آمریکا گزارش‌های منتشر شده درباره موافقت ایالات متحده با آزاد کردن منابع مسدود شده مالی ایران در کره جنوبی و عراق را تکذیب کرد.

اتاق بازرگانی ایران رقم این پول که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده است. پس از آنکه ژانویه/دی گذشته سپاه پاسداران یک نفت‌کش کره جنوبی را در خلیج فارس توقیف کرد تهران و سئول مذاکراتی را برای آزادی این نفت‌کش در برابر آزادسازی منابع مسدود شده مالی ایران در کره جنوبی آغاز کردند. این مذاکرات اما به جایی نرسید.

توافق فراگیرتر

روز گذشته ۱۴۰ تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای سرگشاده به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواهان رویکرد «فراگیرتری در برابر جمهوری اسلامی ایران» شدند، چنانکه توافق بعدی شامل فعالیت‌های ایران در خاورمیانه و برنامه موشکی سپاه را هم شود.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با اکسیوس خاطرنشان کرد که رئیس جمهوری آمریکا برای لغو تحریم‌ها «گام‌های یکجانبه» برنمی‌دارد:  

 «لغو تحریم‌ها باید بخشی از پروسه‌ای باشد که ایران و آمریکا هر دو گام‌هایی برمی‌دارند.»

مالی در ادامه این مصاحبه افزود:

«گام‌های احتمالی آمریکا در رابطه با تحریم‌ها می‌تواند روی میز قرار گیرد اما باید ابتدا با ایران وارد گفت‌وگو شویم، مستقیم یا غیرمستقیم.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ایران گفت:

«ما به خاطر انتخابات ایران به امور سرعت نمی‌بخشیم یا آن را آهسته نمی‌کنیم.»

بیشتر بخوانید: