پلیس هائیتی چندین مظنون ترور رئیس‌جمهورهائیتی را بازداشت کرده است. پلیس روز یکشنبه ۱۱ ژوئیه اعلام کرد که طراحان ترور جوونل موئز در بازداشت هستند و یک مرد اهل هائیتی متهم است که مزدوران (خارجی) را برای برکناری موئز استخدام کرده بود.

 جوونل موئز،ر ئیس‌جمهورهائیتی بامداد چهارشنبه به وقت محلی در اقامتگاه ریاست‌جمهوری در پورتو پرنس کشته شد.

مقام‌های هائیتی عاملان ترور را گروهی متشکل از ۲۶ کلمبیایی و دو آمریکایی هائیتی‌تبار اعلام کردند. لئون چارلز، رئیس پلیس در یک کنفرانس خبری گفت که کریستین امانوئل سانون ۶۳ ساله اوائل ماه ژوئن با یک جت خصوصی همراه با محافظان امنیتی که استخدام کرده بود به هائیتی پرواز کرده و قصد سرنگون کردن رئیس جمهوری را داشته است. سانون اکنون در بازداشت است.

رئیس پلیس هائیتی در مورد انگیزه سانون توضیحی نداد و تنها به این اکتفا کرد که انگیزه او سیاسی بوده است.

لئون چارلز رئیس پلیس در کنفرانس خبری – ژوئیه ۲۰۲۱- پرتوپرنس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سانون پزشک متولد هائیتی است که در فلوریدای آمریکا زندگی می‌کند. به گفته پلیس او تیم ترور را از طریق شرکت‌های امنیتی خصوصی فلوریدا استخدام کرده است.

چارلز گفت: «ماموریت این افراد ابتدا تامین امنیت امانوئل سانون بود، اما بعد ماموریت  به بازداشت رئیس جمهوری تغییر کرد.»

هنوز روشن نیست که آیا سانون قصد ترور رئیس جمهوری را داشته یا واقعا برای بازداشت او نقشه ریزی کرده بود. 

واشنگتن تقاضای هائیتی برای اعزام سرباز را رد کرده است و گفته تیمی از متخصصان فنی را برای برآورد وضعیت به هائیتی می‌فرستد.

از میان افرادی که در ترور موئز دخالت داشته ۵  کلمبیایی دیگر متواری هستند و سه نفر نیز کشته شده‌اند.

یکشنبه شب بخشی از بازجویی بازداشتی‌ها به رسانه‌‌ها درز کرد.

به نوشته میامی هرالد مظنونان ترور به بازجویان گفته‌اند که قرار بر بازداشت رئیس جمهوری بوده و نه کشتن او، اما اوضاع از دستشان خارج شده است. 

دو نفر از این افراد که آمریکایی هائیتی‌تبار بودند گفته اند که به عنوان مترجم برای کماندوهای کلمبیایی استخدام شده بودند و این افراد حکم بازداشت رئیس جمهوری را داشتند، اما وقتی به محل رسیدند جوونل موئز را مرده یافتند.

تعدادی از کماندوهای کلمبیایی نیز در جریان بازجویی‌ها گفتند که به عنوان محافظ برای کار درهائیتی و از جمله حفاظت از موئز استخدام شده بودند.

شرکتی که این افراد را استخدام کرده یک شرکت امنیتی مستقر در فلوریدا  به نام CTU  است که آنتونیو اینتریاگو والرا، ونزوئلایی در تبعید، آن را اراده می‌کند.

تلاش رویترز برای تماس با شرکت یا مدیر آن به جایی نرسیده است.

شماره تلفنی که همراه با نام شرکت ثبت شده تماس تلفنی شما را به یک پیام‌گیر تلفنی منتقل می‌کند. پیام ضبط شده اشاره‌ای دارد به جک باوئر شخصیت خیالی سریال ۲۴ که با تروریسم مبارزه می‌کرد.

پیام ضبط شده می‌گوید:« از تماس شما با CTU متشکریم. برای تونی اینتریاگو لطفا پیام بگذارید یا متن بفرستید. برای جک باوئر تا فصل بعد (سریال) منتظر بمانید. از تماس شما متشکریم و روز خوبی داشته باشید.»

در رسانه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک عکس پروفایل اینتریاگو مردی است با جلیقه نظامی که با تفنگی نشانه گرفته، عکس‌های اکانت اینستاگرام او مواد منفجره، اسلحه و افرادی در حال تمرین نظامی را نشان می‌دهد.

پس از ترور جوونل موئز تصاویر رادیولوژی که گفته می‌شد هنگام تشریح جسد رئیس جمهوری گرفته شده دررسانه‌‌های اجتماعی منتشر شد. این تصاویر نشان  از خشونت در جریان قتل موئز داشت و نشان می‌داد که بدن او با گلوله سوراخ سوراخ شده و جمجمه و دیگر استخوان‌های بدنش شکسته است.

مردم هائیتی در بخش‌‌هایی از پرتوپرنس درنظر دارند علیه کلود جوزف، نخست‌وزیر هائیتی و رئیس دولت انتقالی تظاهرات کنند.

کلود ژوزف پس از قتل رئیس جمهوری رهبری کشور را در دست گرفته است اما دیگر سیاستمداران کشور او را به چالش کشیده و بحران جدیدی به هرج و مرج حاکم بر کشور فقیر هائیتی افزوده شده است.

روز شنبه جیمی چریزیر رهبر یکی از گنگ‌های مهم هائیتی که پیش از این افسر پلیس بوده و به باربکیو معروف است گفت که افراد گروهش در اعتراض به ترور موئز به خیابان‌ها خواهند آمد.

چریزیر که رئیس جی ۹ فدراسیون متشکل از ۹ گنگ هائیتی است گفت پلیس و سیاستمداران اپوزیسیون با همکاری «بورژواهای بوگندو» توطئه کرده تا موئز را «قربانی» کنند.

نیروهای امنیتی هائیتی در جریان درگیری با افراد مسلح در پرتوپرنس- ۸ ژوئیه ۲۰۲۱- عکس از خبرگزاری فرانسه

موئز در هنگام مرگ ۵۳ سال داشت و کشوری بحران‌زده و ورشکسته را رهبری می‌کرد.

اقتصاد هائیتی حتی پیش از بحران کرونا نیز  در وضعیت بسیار بدی قرار داشت و در سال ۲۰۲۰ بدتر هم شد. حدود ۶۰ درصد از مردم این کشور بر اساس آمارهای بانک جهانی در فقر بسر می‌برند. خشونت در پایتخت بیداد می‌کند.

در همین زمینه