سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی سخنان وزیر خارجه ایران درباره تعلل عربستان در صدور مجوز خروج حسن ایرلو از یمن با پادرمیانی عراق و عمان را نادرست خواند. ترکی المالکی در یک نشست خبری که صبح چهارشنبه ۲۲ دسامبر/ یک دی در ریاض برگزار شد گفت:

«فرماندهی ائتلاف سخنان توهین‌آمیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران درباره خروج حسن ایرلو از فرماندهان سپاه پاسداران از یمن را غیر قابل قبول می‌داند.»

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در مراسم تشییع حسن ایرلو سفیر ایران در یمن و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که در محل وزارت خارجه برگزار شد، طی سخنانی گفت: 

«همه ما و همکاران من تلاش می‌کردند مجوزی گرفته شود برای انتقال به موقع برادر جانبازمان، سفیر محترم‌مان، دیپلمات فرهیخته و پرکار ایران در یمن، تا بتوانیم ایشان را به‌موقع به تهران منتقل کنیم و مراحل درمانی ایشان تکمیل شود. کوتاهی کردند و ما این کوتاهی و  این ظلمی که در حق این شهید بزرگ به عمل آمد را هرگز فراموش نخواهیم کرد.»

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در طی یک هفته اخیر به حملات هوایی خود به فرودگاه صنعا و به اهدافی در مأرب و الجوف شدت بخشیده است. وال استریت ژورنال جمعه هفته گذشته گزارش داده بود که عربستان با پرواز مستقیم به تهران برای انتقال حسن ایرلو که به کرونا مبتلا شده بود مخالفت کرده و گفته بود صدور مجوز پرواز صرفاً بعد از آزادی چند اسیر سعودی میسر است و سفیر ایران هم باید از طریق عراق یا عمان به تهران بازگردد.

به گزارش العربیه ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف در نشست خبری صبح چهارشنبه خود تاکید کرد که به دستور مقامات عالی سعودی، نیروهای ائتلاف پس از وساطت دیپلماتیک عمان و عراق و آگاهی از شرایط بیماری ایرلو، در کمتر از ۴۸ ساعت خروج او را از یمن تسهیل کردند. المالکی گفت:

«سخنان وزیر خارجه ایران با اصول و ارزش‌های سعودی منافات داشته ‌و تلاش‌های انسان دوستانه نیروهای ائتلاف برای تسهیل خروج نامبرده از یمن به بصره را کاملا نادیده گرفته است.»

سخنگوی ائتلاف با اشاره به ورود غیر قانونی ایرلو‌ به یمن و اقدامات «جنگ‌طلبانه و خصمانه او» گفت:

«سخنان مقامات ایرانی تعجب‌آور نبوده و نشانگر رویکرد دیپلماسی جمهوری اسلامی در منطقه است.»

عدم پیشرفت در مذاکرات مستقیم

روز گذشته سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از دیدار کوتاه حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با فیصل بن فرحان، همتای عربستانی خود در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد پاکستان خبر داد. برخی رسانه‌های عربی گزارش داده بودند که وزیران خارجه دو کشور در مورد روابط دوجانبه و افغانستان گفت‌وگو کردند. خطیب‌زاده گفت:

«تحول جدیدی در این زمینه نداشتیم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم. پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود. به میزانی که جدیت نشان دهند، آمادگی داریم هم گفت‏‌وگوها پیشرفت داشته باشد و هم در خصوص منطقه و دوجانبه گفت‏‌وگوها را به تفاهم برسانیم.»

خبرگزاری دولتی اردن دوشنبه گذشته از برگزاری نشست گفت‌وگوی امنیتی بین عربستان و ایران با حضور کارشناسانی از دو طرف در امان خبر داد.

عربستان و ایران در سال جاری، در حالی که قدرت‌های جهانی تلاش می‌کردند توافق هسته‌ای با تهران را احیا کنند و سازمان ملل به دنبال پایان دادن به جنگ در یمن بود، گفت‌وگوهای مستقیم را آغاز کردند.

در همان حال نیروهای ائتلاف عربی به رهبری سعودی روز گذشته در دور تازه‌ای از حملات خود، فرودگاه صنعا را بمباران کردند. ائتلاف عربی تأکید دارد که به زیرساخت‌های فرودگاه در این حملات آسیب نرسیده و صرفاً انبارهای نگهداری پهپادهای انفجاری، مقرهای کنترل و هدایت پهپادها و مقرهای اسکان مربیان و آموزش‌دیدگان نظامی مرتبط با انجام حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها بمباران شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان نهادهای بین‌المللی امدادگر اما می‌گویند پرواز هواپیماهای امدادرسان به صنعا به سبب آسیب دیدن زیرساخت‌های فرودگاه متوقف شده است.

به‌سبب جنگ نیابتی ایران و عربستان در یمن ۱۶ میلیون نفر از جمعیت این کشور با فقر غذایی مواجه‌ شده‌اند.

بیشتر بخوانید: