رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که در ۲۴ ساعت منتهی به پنجشنبه ۳۰ دسامبر/ ۹ دی مذاکرات احیای برجام در وین شتاب بیشتری گرفته و شنیده‌ها از کاهش اختلاف‌نظر کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌وگوهاست. علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید مذاکرات خوب پیش می‌رود.

چهارشنبه جلسات دو و چندجانبه میان مذاکره‌کننده ارشد ایران و روسای هیات‌های سه کشور اروپایی و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ به پایان رسید. هیات‌های طرف‌های مقابل سپس راهی هتل ماریوت شدند که درست مقابل هتل کوبورگ قرار دارد تا با هیات آمریکایی درباره آخرین وضعیت مذاکرات رایزنی کنند. صبح پنجشنبه هم جلسات مشترکی میان مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، سه قدرت اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد. هم‌زمان جلسات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۴ نیز با تمرکز بر محور رفع تحریم‌ها در جریان است. علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت:

«هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی‌تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی‌آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.»

تعامل بیشتر روسیه با آمریکا

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توییتر از دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داد. اولیانوف نوشت که در روز چهارشنبه دو بار با مالی دیدار و گفت‌وگو کرده است. وزارت خارجه آمریکا از افشای جزئیات محتوای رایزنی‌های اولیانوف با مالی خودداری کرد و صرفاً به یادآوری این نکته بسنده کرد که تعامل آمریکا و روسیه در وین بخش مهمی از روند مذاکرات احیای برجام است.   

 اولیانوف در توییتر نوشت در پی «گفت‌وگوهای مفید» با طرف آمریکایی درباره احیای توافق هسته‌ای است.

در همان حال به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه با وزیران امور خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرد. علاوه بر بحران اوکراین، مذاکرات وین هم از موضوعات این گفت‌وگوی تلفنی بود. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد وزیران خارجه چهار قدرت غربی از سرعت و روند مذاکرات با توجه به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران همچنین ناخشنود و نگران‌اند.

ایران اصرار دارد که همه تحریم‌های آمریکا قبل از بازگشت ایران به تعهداتش لغو شود، مذاکره‌کنندگان غربی اما می‌گویند رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران باید متعادل باشند.

باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در پایان روز چهارشنبه همچنان تأکید کرد در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا طرف نقض کننده برجام یعنی ایالات متحده آمریکا باید تحریم را لغو کند و جمهوری اسلامی ایران پس از انجام راستی‌آزمایی، اقدامات هسته‌ای را در چارچوب توافق صورت خواهد داد.

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و بایدن – ایران هم از موضوعات است

رویترز می‌نویسد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز عصر پنجشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی علاوه بر بحران اوکراین، درباره روند احیای مذاکرات احیای برجام در وین با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند. یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت:

«گمان می‌کنم ایران هم از موضوعات گفت‌وگوی تلفنی بایدن با پوتین باشد. مذاکرات احیای برجام از سر گرفته شده و آمریکا و روسیه هم در این مذاکرات همکاری تنگاتنگی با هم دارند.»

شامگاه سه‌شنبه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به خوشبینی‌های مقامات ایرانی و روسیه گفته بود:

«در این دور از مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز خیلی زود است که بگوییم تهران به میز مذاکرات بازگشته که بر اساس این دستاوردها به توافق برسد.»

هشتمین دور از گفت‌وگوهای احیای برجام در وین عصر دوشنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه ۲۷ دسامبر/ ۶ دی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفته بود تصمیمات دشواری در انتظار واشنگتن و تهران است.

بیشتر بخوانید: