در پی دو روز اعتصاب و تحصن در مدارس بیش از ۳۰۰ شهر، معلمان امروز، دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ به خیابان‌ها آمدند. هزاران معلم در تهران مقابل مجلس و در سایر شهرها مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کرده و خواستار آزادی معلمان دربند، پایان دادن به پرونده سازی امنیتی برای معلمان، اجرای کامل طرح رتبه بندی، و آموزش رایگان برای همه کودکان شدند.

حکومت این بار نیز جز پرونده سازی امنیتی و دستگیری پاسخی نداشت. تعدادی از فعالان صنفی معلمان در تهران، شیراز و مریوان در ارتباط با تجمعات امروز دستگیر شده‌اند. دادگاه انقلاب کرج نیز صبح امروز حکم چهار سال و شش ماه حبس تعزیری را به جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، ابلاغ کرد.

تجمع معلمان در همدان

محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان بعد از ظهر دوشنبه ۱۱ بهمن در کلابهاوس از تجمعات امروز در بیش از ۱۲۰ شهر و روستای کشور خبر داد. او افزود تجمعات در حالی برگزار شد که نهادهای امنیتی از صبح زود با تهدید و ارعاب و دستگیری تعدادی از فعالان صنفی تلاش کرده‌اند دامنه تجمعات را محدود کنند. به گفته‌ی حبیبی، اما معلمان امروز وسیع ترین تجمع در ماه‌های اخیر را برگزار کرده‌اند.

دو لایحه رتبه‌بندی حقوق معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از زمان استقرار دولت سیزدهم میان نهادهای حکومتی معلق مانده‌اند. لایحه رتبه‌بندی که پس از کاهش بودجه آن و به روایت معلمان با «سرهم‌بندی» در مجلس تصویب شد، از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شده است. لایحه دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز پس از مخالفت رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس معلق مانده است.

دولت و مجلس که بودجه نهادهای مذهبی و ارگان‌های سرکوب از قبیل بسیج را گاه تا ۱۸۰ درصد افزایش داده، به بهانه کمبود منابع با به روز کردن حقوق مزدبگیران خودداری می‌کند.
معلمان در قطعنامه تجمعات ۱۱ بهمن، بودجه سال ۱۴۰۰ را «ضدمردمی و ضدمعلمی» خوانده و افزوده‌اند سه قوه در سرکوب معیشتی مزدبگیران همدستند:

دولت بودجه انقباضی و ضدمردمی و ضدمعلمی را به مجلس ارسال کرده و مجلس عملا در راستای منافع دولت عمل می‌کند و متاسفانه قوه‌قضاییه به جای همراهی با مطالبات حق طلبانه و قانونی معلمان، هر صدای منتقد و مخالف را سرکوب می‌کند.

دستگیرشدگان

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، در تجمع امروز در تهران، احمد حیدری که مقابل مجلس سخنرانی کرده بود به همراه دو معلم دیگر پس از پایان تجمع توسط ماموران امنیتی موسوم به لبای شخصی بازداشت شدند.

در مریوان، نیروهای امنیتی جبار دوستی از اعضای کانون صنفی معلمان را بازداشت کردند. ماموران اطلاعاتی و امنیتی یکشنبه دهم بهمن ماه نیز شعبان محمدی عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان این شهر را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.

دو تن از معلمان بازداشت شده: محمدعلی زحمتکش، عضو کانون معلمان فارس، و جبار دوستی، عضو کانون صنفی معلمان مریوان

در شیراز، دوشنبه ۱۱ بهمن محمدعلی زحمتکش بازرس انجمن صنفی فرهنگیان استان فارس و قهرمان حاتمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

دوشنبه ۱۱ بهمن شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج نیز حکم چهار سال و شش ماه حبس تعزیری را به جعفر ابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ابلاغ کرد.

این در حالی است که علاوه بر اسماعیل عبدی و چند معلم زندانی دیگر، محمد تقی فلاحی دبیرکل کانون صنفی معلمان هم روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

معلمان: مرعوب نمی‌شویم

سفره خالی معلمان بافق

گسترش اعتراضات معلمان و دامنه حمایت از مطالبات آن‌ها در میان قشرهای مختلف برغم دستگیری و بگیر و ببندها می‌توانست یک درس برای حکومت داشته باشد و آن این که وحشت افکنی و تهدید کارایی خود را از دست داده است. اما نهادهای امنیتی و قضایی حکومت گویا قادر به درک این واقعیت نیستند.

شنبه ۹ بهمن معلمان در بیش از ۲۰۰ شهر(و بیش از ۱۱ هزار مدرسه) تحصن کردند. یکشنبه ۱۰ بهمن، به گفته محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، در بیش از ۳۰۰ شهر برگزار شد، ماموران امنیتی در مریوان شعبان محمدی، عضو کانون صنفی معلمان این شهر را بازداشت کردند.

دوشنبه ۱۱ بهمن شعار معلم زندانی آزاد باید گردد، در بیش از ۱۲۰ شهر و روستا در تجمعاتی که به گزارش سخنگوی تشکل‌های صنفی معلمان در شش ماه اخیر بی سابقه بود، طنین افکند. پاسخ باز سرکوب بود.

دوشنبه معلمان استان فارس در تجمع خود شعار می‌دادند: «با اهل قلم هر که درافتاد ورافتاد».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تاکید کرده است «مرعوب این سرکوب‌ها نخواهد شد».

در قطعنامه تجمع ۱۱ بهمن معلمان تاکید شده است:

حاکمان بدانند که هیچگاه مردم ایران و خاصه معلمان، مانند امروز نسبت به حق و حقوق خود آگاه نبوده‌ و هر کجا حاکمیت خواسته است با سرکوب و ارعاب این آگاهی و مطالبه‌‌گری را تباه نماید، شاهد مقاومت و ایستادگی باشکوه آنان بوده‌ایم.

معلمان قرار است ۲۳ تا ۲۷ بهمن تحصن دیگری برگزار کنند و پنجشنبه ۲۸ بهمن به شکل سراسری به خیابان بیایند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان گام‌های بعدی را اعتراضات گسترده تر و تعطیلی کلاس‌ها در اسفند ماه اعلام کرده است.