سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی به نقل از منابعش نوشت که دادستان‌های فدرال آمریکا یک فایل صوتی از یک نشست در تابستان ۲۰۲۱ را به دست آورده‌اند که در آن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا اذعان می‌کند که یک سند محرمانه پنتاگون در مورد حمله احتمالی به ایران را نزد خود نگه داشته است.

این فایل صوتی بنیان ادعای ترامپ در پرونده «نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه» را تضعیف می‌کند. ترامپ مدعی است که او در مقام ریاست‌جمهوری اختیار تغییر نوع طبقه‌بندی اسناد را داشته و اسنادی که نزد او بود را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کرده بود.

حال محتوای این فایل صوتی نشان می‌دهد که ترامپ می‌دانست که پس از ترک کاخ سفید، اسناد طبقه بندی شده را حفظ کرده است. به گفته دو منبع، در این فایل صوتی، ترامپ اظهار می‌کند که او مایل است اطلاعات را به اشتراک بگذارد، اما از محدودیت‌هایش پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری برای خارج کردن اسناد از حالت طبقه‌بندی آگاه است.

سی‌ان‌ان می‌گوید محتوای این فایل صوتی در اختیارش نیست ولی چندین منبع آن را توصیف کرده‌اند. یک منبع گفت که بخش مربوط به سند ایران حدود دو دقیقه طول می‌کشد و منبع دیگر گفت که این بحث بخش کوچکی از یک جلسه بسیار طولانی‌تر است.

جلسه ژوئیه ۲۰۲۱ در باشگاه گلف ترامپ در بدمینستر، نیوجرسی، با دو نفر که روی زندگی نامه رئیس سابق دفتر ترامپ، مارک میدوز و همچنین دستیاران استخدام شده توسط رئیس جمهوری سابق، از جمله مارگو مارتین، متخصص ارتباطات، کار می‌کردند، برگزار شد. منابع گفتند که شرکت کنندگان مجوزهای امنیتی که به آنها امکان دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده را بدهد، نداشتند.

در آن جلسه بخش‌های مربوط به جلسه‌ای در کاخ سفید مطرح می‌شود که در آن طرح چهار صفحه‌ای مارک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا برای حمله به ایران مطرح شده است. این شامل طرح پیشنهادی ژنرال میلی برای حمله به ایران و استقرار تعداد زیادی نیرو در آنجا بود، کاری که او بیش از یک بار از ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش خواسته بود تا انجام دهد.

اما سی‌ان‌ان می‌گوید سندی که ترامپ به آن اشاره می‌کند توسط میلی تهیه نشده است.

بازرسان در ماه‌های اخیر از میلی در مورد این اسناد بازجویی کرده‌اند و او را به یکی از عالی‌ترین مقامات امنیت ملی دولت ترامپ تبدیل کرده‌اند که با تیم بازرس ویژه دیدار می‌کند.

ترامپ از مقاله نیویورکر درباره میلی و ایران خشمگین بود

فایل صوتی که اکنون در دست دادستان‌ها است نشان می‌دهد که آنها نه تنها به اقدامات ترامپ در مورد اسناد طبقه بندی شده به دست آمده از اقامتگاه مارالاگو در فلوریدا نگاه می‌کنند، بلکه به آنچه یک سال قبل در بدمینستر رخ داد نیز توجه دارند.

جلسه‌ای که در آن ترامپ درباره سند حمله به ایران با دیگران گفتگو کرد، اندکی پس از آن اتفاق افتاد که روزنامه نیویورکر داستانی از سوزان گلاسر را منتشر کرد که در آن توضیح می‌داد ژنرال میلی چگونه در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ تلاش می‌کرد تا اطمینان حاصل کنند که ترامپ هیچ دستور غیرقانونی به‌ویژه برای حمله به ایران برای تغییر در روند انتخابات ریاست‌جمهوری صادر نمی‌کند. این ماجرا خشم ترامپ را برانگیخت.

گلاسر گزارش داد که در ماه‌های پس از انتخابات، میلی بارها علیه حمله به ایران استدلال می‌کرد و نگران بود که ترامپ «ممکن است درگیری تمام‌عیاری (با ایران) به راه بیندازد که موجه نبود». بر اساس داستان نیویورکر، میلی و دیگران از ترامپ خواستند دست به چنین اقدامی نزند.

در فایل صوتی و در پاسخ به ادعای میلی، ترامپ سندی را مطرح می‌کند که می‌گوید مربوط به رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا است. به گفته این منابع، ترامپ به حاضران در اتاق می‌گوید که اگر بتواند آن سند را به مردم نشان دهد، کذب بودن ادعای میلی روشن می‌شود. یک منبع می‌گوید ترامپ به این سند به گونه‌ای اشاره می‌کند که گویی در مقابل او است.

این دیدار مدت زمان طولانی پیش از این انجام شد که تیم ترامپ ۱۵ جعبه از سوابق ریاست جمهوری و اسناد طبقه بندی شده را در ژانویه ۲۰۲۲ پس از ماه‌ها چالش بین تیم او و آژانس ثبت اسناد و مدارک، به سازمان ملی بایگانی و سوابق ارسال کرد.

وزارت دادگستری بعداً اسناد طبقه‌بندی شده دیگری از ترامپ به دست آورد و بیش از ۱۰۰ مورد را در جریان بازرسی مار‌آ‌لاگو در اوت گذشته کشف کرد.

ترامپ و وکلای او چندین توضیح متفاوت و اغلب متناقض در مورد نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی‌شده ارائه کرده‌اند.

در ابتدا، متحدان ترامپ استدلال می‌کردند که او «حکم حذف طبقه‌بندی دائمی» دارد، به طوری که اسنادی که از دفتر کار رئیس‌جمهوری خارج می‌شود بلافاصله از حالت طبقه‌بندی خارج شده است. چند هفته بعد، ترامپ به فاکس نیوز گفت که می‌تواند «فقط با فکر کردن درباره آن» اسناد را از حالت طبقه بندی خارج کند.

در اوایل سال جاری، تیم حقوقی ترامپ به کنگره گفت که اسناد طبقه بندی شده به طور سهوی در پایان کار دولت ترامپ در وسایل بسته‌بندی شده رئیس‌جمهوری سابق خارج شده است. اخیراً، ترامپ به سی‌ان‌ان گفت که وقتی اسناد را در اختیار می‌گرفت، آن‌ها «به‌طور خودکار از طبقه‌بندی خارج می‌شدند».

با این حال، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ترامپ روند حذف طبقه‌بندی قانونی را دنبال کرده باشد و وکلای او تاکنون در دادگاه از بیان اینکه آیا ترامپ این اسناد را از حالت طبقه‌بندی خارج کرده است، اجتناب کرده‌اند.