مقام‌های یونان چهارشنبه ۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد اعلام کردند که بر اثر واژگونی و غرق شدن یک قایق ماهیگیری حامل پناهجویان در سواحل جنوبی یونان، دست کم ۵۹ نفر جان خود را از دست داده و ده ها نفر ناپدید شده‌اند.

عملیات جستجو و نجات گسترده در منطقه آغاز شده است. مقام‌های گارد ساحلی یونان گفتند که تاکنون ۱۰۴ نفر در پی این حادثه شبانه در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی منطقه پلوپونز جنوبی یونان نجات یافته‌اند.

چهار نفر از بازماندگان با علائم هیپوترمی در بیمارستان بستری شده‌اند. گارد ساحلی یونان گفت که مشخص نیست پس از پیدا شدن ۵۹ جسد، چند نفر ممکن است در دریا مفقود شده باشند.

شش کشتی گارد ساحلی، یک ناوچه نیروی دریایی، یک هواپیمای ترابری نظامی، یک هلیکوپتر نیروی هوایی، چندین کشتی خصوصی و یک پهپاد از فرونتکش، آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا در عملیات جست و جو شرکت دارند.

گمان می‌رود این قایق عازم ایتالیا از منطقه طبرق در شرق لیبی حرکت کرده باشد. گارد ساحلی ایتالیا ابتدا به مقام‌های یونان و فرونتکس در مورد نزدیک شدن این قایق به مرزهای اروپا در روز سه شنبه هشدار داد.

در بندر جنوبی کالاماتا، ده‌ها مهاجر نجات‌یافته برای دریافت لباس‌های خشک و مراقبت‌های پزشکی به سرپناه‌هایی که یونان و آژانس پناهندگان سازمان ملل ایجاد کرده‌اند، منتقل شده‌اند.

روز یکشنبه نیز ۹۰ پناهجو سوار بر یک قایق تفریحی با پرچم ایالات متحده پس از برقراری تماس اضطراری و امکان واژگونی قایق، در همین منطقه نجات یافتند.

مقام‌های لیبی از اوایل ماه جاری سیاست تشدید فشار و سرکوب مهاجران و پناهجویان را در شرق لیبی آغاز کرده‌اند. فعالان حقوق بشر گفته‌اند که چندین هزار مهاجر از جمله شهروندان مصری، سوری، سودانی و پاکستانی بازداشت شده‌اند. مقام‌های لیبی بسیاری از مصری‌ها را از طریق یک گذرگاه زمینی به کشورشان اخراج کردند.

سیاست فشار بیشتر بر پناهجویان در نقاط عزیمتشان به عنوان شیوه‌ای برای مقابله با موج مهاجرت به اروپا از سوی کشورهای اروپایی دست‌کم به صورت ضمنی تایید می‌شود. اورسولا فن درلاین رئیس کمیسیون اروپا، در سفرش به تونس در روز یکشنبه به آن‌ها وعده داد که اروپایی‌ها ۹۰۰ میلیون یورو کمک بلاعوض و بیش از ۱۰۰ میلیون یورو هم کمک اضافی برای تقویت اقتصاد این کشور و تشویق آن‌ها به ممانعت از حرکت موج مهاجرت از طریق دریای مدیترانه پرداخت خواهند کرد. تونس نیز مانند لیبی یکی از نقاط عزیمت پناهجویان و آوارگانی است که با کشتی و قایق‌های عموما ناایمن تلاش می‌کنند خود را به خاک اروپا برسانند.

مقابله با قاچاق انسان و گروه‌های سازمان یافته انتقال پناهجویان عموما به دلیل فساد در کشورهای مبدا نادیده گرفته می‌شود و در عوض این پناهجویان و آوارگان هستند که با سرکوب سیستماتیک دولت‌های همسایه اروپا در آفریقا مواجه می‌شوند.

در غرب لیبی، مقام‌ها در چند هفته گذشته به مراکز اقامت موقت مهاجران و پناهجویان در طرابلس، و دیگر شهرها یورش بردند. به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، حداقل ۱۸۰۰ مهاجر بازداشت و به زندان منتقل شدند.