مایک مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت امور خارجه آمریکا خواست که گزارش دقیقی درباره دلیل مرخصی رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و تعلیق مجوز امنیتی او ارائه کند.

روز پنجشنبه، مالی تأیید کرد که مجوز امنیتی او تحت بررسی است و گفت که انتظار دارد این موضوع به زودی حل شود. سی ان ان و سایر رسانه‌ها گزارش دادند که مالی به دلیل تحقیقات امنیتی دیپلماتیک وزارت امور خارجه در مورد سوءاستفاده احتمالی او از اطلاعات طبقه‌بندی شده در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد.

مایک مک کال، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت تگزاس در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که این گزارش‌ها «نگرانی‌های جدی را هم در مورد رفتار مالی و هم اینکه آیا وزارت امور خارجه، کنگره و افکار عمومی آمریکا را گمراه کرده است، ایجاد می‌کند.»

مک کال گفت: «عدم اطلاع‌رسانی این وزارتخانه به کنگره در بهترین حالت نشان‌دهنده فقدان صراحت است و در بدترین حالت نشان‌دهنده اطلاعات غلط عمدی و بالقوه غیرقانونی است.»

مالی چهره جنجالی تلاش‌های دولت بایدن برای احیای برجام و پیوستن دوباره آمریکا به آن بوده است. مذاکرات غیرمستقیم با ایران در تابستان گذشته به شکست انجامید، و طبق گزارش‌ها، دولت بایدن اکنون در حال بحث در مورد یک توافق غیررسمی است که شامل توقف روند افزایش سطوح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و اتخاذ سایر گام‌های کاهش تنش در ازای دسترسی محدود به منابع مالی مسدود شده در خارج از کشور می‌شود.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از اواسط آوریل درخواست کرده است که رابرت مالی به آن‌ها در مورد مذاکرات غیرمستقیم دولت بایدن با ایران بر سر برنامه هسته‌ای و آزادی گروگان‌های ایرانی-آمریکایی توضیح دهد. به گفته مک کال، مقام‌های ارشد ایالتی به کمیته روابط خارجی گفته‌اند که مالی قادر به ادای شهادت یا ارائه توضیحات نیست چون «به دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده‌اش در مرخصی شخصی به سر می‌برد.»

مک کال افزود: «در طول این چند ماه وزارت خارجه اعلام نکرد که مجوز امنیتی رابرت مالی به حالت تعلیق در آمده یا در حال بررسی است، یا اینکه او به دلیل سوء رفتار احتمالی تحت بازجویی قرار گرفته است».

مقا‌های دولت آمریکا از جمله وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه و آبرام پیلی، معاون رابرت مالی، در ۱۶ مه یک گزارش محرمانه درباره ایران را برای سناتورها ارائه کردند. در آن جلسه مالی غیبتی پرابهام و سوال‌برانگیز داشت و از همانجا زمزمه‌ها در مورد وضعیت نامشخص مسئول میز ایران در دولت آمریکا آغاز شد.

مک کال در نامه خود به بلینکن درخواست کرد که «بررسی دقیق»ی در مورد وضعیت پیش آمده صورت گیرد و «کلیه اسناد و شواهد» مربوط به مرخصی مالی و تعلیق مجوز امنیتی او به کنگره داده شود.

مک کال همچنین از پیلی، که موقتا به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران فعالیت می‌کند، و برت مک گورک، هماهنگ کننده خاورمیانه کاخ سفید، که مذاکرات غیرمستقیم اخیر با ایران در عمان را رهبری کرده است، درخواست ادای شهادت در جلسه کنگره کرد. او همچنین خواستار یک جلسه توجیهی محرمانه با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تا پایان ماه جولای شد.

مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از ظهر پنجشنبه تأیید کرد که مالی در مرخصی است. با این حال، اوایل پنجشنبه، میلر در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که مالی در سمت نماینده ویژه در امور ایران باقی مانده است.

گزارش‌های مربوط به وضعیت رابرت مالی به سرعت مورد انتقاد قانون‌گذاران جمهوری‌خواه قرار گرفت که خواستار نظارت کنگره بر تلاش‌های دولت برای دستیابی به توافق با ایران شده‌اند.

سناتور مارکو روبیو روز جمعه در توییتر نوشت: «این وضعیت پیش آمده با رابرت مالی باعث می‌شود که کنگره «معامله» محرمانه‌ای را که با ایران منعقد می‌کند، موشکافانه‌تر ارزیابی کند.»

سناتور بیل هگرتی هم در توییتی نوشت که جو بایدن، «باید نه فقط در مورد رابرت مالی، بلکه برای کل سیاست خود در قبال ایران پاسخ دهد.»