خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) گزارش داد که دومین تلاش کره شمالی برای پرتاب یک ماهواره جاسوسی به مدار، روز پنجشنبه ۲۴ اوت/ ۲ شهریور به دلیل نقص در مرحله سوم فرآیند پرتاب، شکست خورد.

این پرتاب ناموفق پس از شکست اولین تلاش کره شمالی در ماه مه انجام شد. در ماه مه هم موشک ماهواره‌‌بر بلافاصله پس از پرتاب به دریا سقوط کرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گفت که پیونگ یانگ یک پرتاب دیگر را در ماه اکتبر انجام خواهد داد.

در این گزارش آمده است که آخرین پرتاب در سپیده دم پنجشنبه «به دلیل خطا در سیستم انفجار اضطراری در طول مرحله سوم پرتاب با شکست مواجه شد».

کیمی اونودا، معاون پارلمانی وزیر دفاع ژاپن گفت: «موشک ماهواره‌بر قبل از سقوط در دریای زرد، دریای چین شرقی و اقیانوس آرام متلاشی شده بود.»

ارتش کره جنوبی پس از جمع‌آوری باقیمانده این موشک گفت که طراحی جدیدترین ماهواره کره شمالی بسیار ابتدایی است و حتی اگر با موفقیت پرتاب می‌شد هم دستاوردی برای این کشور به همراه نداشت.

این پرتاب باعث شد ژاپن از ساکنان منطقه جنوبی اوکیناوا بخواهد که محل زندگی‌شان را ترک کنند.

ژاپن اعلام کرد کره شمالی روز سه‌شنبه ایمیلی ارسال کرد و گفت که قصد دارد ماهواره‌ای را در مسیر دریای زرد و دریای چین شرقی بین ۲۴ تا ۳۱ اوت در منطقه‌ای خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن پرتاب کند.

به دنبال آن ایمیل، گارد ساحلی ژاپن برای این منطقه هشدار ناوبری صادر کرد و از کشتی‌ها خواست مراقب اجسام در حال سقوط باشند.

این پرتاب توسط ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده محکوم شده است.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ژاپن به پرتاب اخیر کره شمالی «به شدت اعتراض می‌کند» و «آن را با شدیدترین عبارات محکوم می‌کند» و افزود که این پرتاب از فناوری موشک بالستیک استفاده می‌کند.

ماتسونو این پرتاب را «مسئله‌ای جدی» خواند که قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند. قطعنامه‌ای که هرگونه پرتاب با استفاده از فناوری موشک بالستیک توسط کره شمالی را ممنوع می‌کند.

او گفت که دولت ژاپن یک جلسه اضطراری برگزار می‌کند و در حال جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل جزئیات پرتاب است که به محض در دسترس قرار گرفتن با مردم به اشتراک گذاشته خواهد شد.

ماتسونو افزود که تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت به کشتی‌ها یا هواپیماها گزارش نشده است.

شورای امنیت ملی کره جنوبی نیز این پرتاب را محکوم کرد و آن را «نقض جدی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل» خواند.

شورای امنیت ملی آمریکا هم این پرتاب را به عنوان «نقض وقیحانه» قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل محکوم کرد و گفت که «تنش‌ها را افزایش می‌دهد و خطر بی‌ثبات کردن وضعیت امنیتی در منطقه و فراتر از آن را به همراه دارد».

آدرین واتسون، سخنگوی این شورا چند ساعت پس از پرتاب در بیانیه‌ای نوشت: «این پرتاب فضایی شامل فناوری‌هایی بود که مستقیماً با برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی مرتبط هستند».

این پرتاب چند روز پس از دیدار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با رهبران ژاپن و کره جنوبی در کمپ دیوید انجام شد. در جریان این نشست، رهبران سه کشور متعهد به همکاری نزدیک‌تر برای محافظت در برابر تهدیدات هسته‌ای کره شمالی شدند و از پیونگ یانگ خواستند برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را کنار بگذارد.

انتظار می‌رود کره شمالی هفتاد و پنجمین سالروز تأسیس خود را در ۹ سپتامبر با یک رژه نظامی جشن بگیرد..