پس از اینکه واشنگتن هشدار داد پیونگ یانگ در حال مذاکره با مسکو درباره یک معامله تسلیحاتی بالقوه است، یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که کره شمالی در صورت فروش تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ در اوکراین «بهای سنگینی» خواهد پرداخت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه ۵ سپتامبر/۱۴ شهریور گفت که ایالات متحده معتقد است مذاکرات بین کره شمالی و روسیه «فعالانه در حال پیشرفت است».

سالیوان گفت: «ارائه تسلیحات به روسیه به منظور استفاده در میدان جنگ برای حمله به سیلوهای غلات و زیرساخت‌های گرمایشی شهرهای بزرگ در حالی که وارد زمستان می‌شویم، برای تلاش به منظور تسخیر سرزمینی که متعلق به یک کشور مستقل مدرن است – این موضوع عواقب خوبی برای کره‌ شمالی نخواهد داشت.»

سالیوان به خبرنگاران گفت که کره شمالی بهای این اقدام را در جامعه بین‌المللی خواهد پرداخت.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که یکی دیگر از مقام‌های دولت بایدن روز دوشنبه گفت که واشنگتن انتظار دارد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کند.

کرملین از اظهار نظر در مورد ادعاهای ایالات متحده خودداری کرده و تأکید کرده است که درباره گزارش‌های گفت‌وگوهای مستقیم احتمالی بین دو رهبر «چیزی برای گفتن» ندارد.

در هفته‌های اخیر نشانه‌هایی از نزدیکی بیش از پیش روابط روسیه و کره شمالی مشاهده شده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در ماه ژوئیه به کره شمالی رفت و با کیم جونگ اون دیدار کرد. کیم و پوتین ماه گذشته نیز نامه‌هایی مبادله کردند و قول دادند که روابط بین دو کشور را تقویت کنند.

روز سه‌شنبه، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به کره شمالی درباره ارائه تسلیحات به روسیه هشدار داد و به خبرنگاران گفت که چرخش مسکو به سمت پیونگ یانگ برای تأمین تسلیحات نشان‌دهنده اثربخشی تحریم‌های آمریکا بر سر جنگ اوکراین است.

پاتل گفت: «روسیه به دلیل تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی ما و تأثیراتی که داشته‌اند، مجبور شده است در سراسر جهان به دنبال تسلیحاتی باشد که بتواند در جنگ اوکراین از آن استفاده کند.»

پاتل در پاسخ به این پرسش که واشنگتن در صورت ارسال تسلیحات به مسکو چه پیامدهای بالقوه‌ای را بر پیونگ یانگ تحمیل خواهد کرد، جزئیاتی ارائه نکرد اما گفت ایالات متحده «در صورت لزوم اقدامات لازم» را در هماهنگی با شرکای خود انجام خواهد داد.

سال گذشته، ایالات متحده، کره شمالی را به ارسال مخفیانه گلوله‌های توپخانه به روسیه متهم کرد – ادعایی که هم مسکو و هم پیونگ یانگ آن را رد کردند.

سالیوان روز سه‌شنبه گفت دولت بایدن به تلاش‌های خود برای «منصرف کردن کره شمالی» از ارائه تسلیحات به روسیه ادامه خواهد داد.

وی گفت: «ما همچنان از کره شمالی می‌خواهیم که به تعهدات عمومی خود مبنی بر عدم ارائه سلاح به روسیه که منجر به کشته شدن اوکراینی‌ها می‌شود، پایبند باشد.»

ایالات متحده به رقبا و دشمنان خود – از جمله چین و ایران – نسبت به کمک به روسیه در حمله نظامی خود در اوکراین هشدار داده است.

از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تهاجم تمام عیار به همسایه خود را آغاز کرد، واشنگتن میلیاردها دلار کمک نظامی، بشردوستانه و مالی به کی‌یف ارائه کرده است.

دولت بایدن همچنین تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو اعمال کرده است تا مسکو را به خاطر جنگ مجازات کند.

روسیه پس از شکست در تصرف پایتخت اوکراین در هفته‌های اولیه تهاجم، اهداف جنگی خود را به اشغال بخش‌های شرقی این کشور محدود کرد. اوکراین در اوایل سال جاری میلادی یک حمله متقابل را آغاز کرد، اما تنها دستاورد اندکی علیه نیروهای روسیه داشته است.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه به نقل از شویگو گفت: «نیروهای مسلح اوکراین در هیچ جبهه‌ای به اهداف خود نرسیده‌اند».

در همین حال، درگیری‌های شدید در روزهای اخیر در منطقه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین آغاز شده است.

اوکراین همچنین حملات فرامرزی خود را به داخل خاک روسیه افزایش داده است.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود روسیه، روز سه‌شنبه گفت حداقل یک نفر در نتیجه «گلوله‌باران مکرر» اوکراین کشته شده است.