ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز چهارشنبه ۱۳ سپتامبر/ ۲۲ شهریور پیش از آغاز دیدار رسمی‌اش با کیم ‌جونگ ‌اون، رهبر کره‌شمالی به خبرنگاران گفت که او و رهبر کره شمالی در مورد برنامه ماهواره‌ای پیونگ یانگ گفت‌وگو خواهند کرد. کیم جونگ اون هم گفت که مسکو از حمایت کامل او در «مبارزه مقدس» علیه غرب برخوردار است.

رهبران دو کشور در مرکز پرتاب فضایی وستوچنی در شرقی‌ترین بخش روسیه یکدیگر را ملاقات کردند. پیامی روشن به غرب که قرار است روسیه یار جدید برنامه فضایی دیکتاتور کره‌شمالی باشد.

پوتین در پاسخ به این سؤال که آیا دو رهبر درباره دریافت تسلیحات نظامی از کره‌شمالی مذاکره خواهند کرد یا خیر، گفت که در مورد «همه مسائل» گفت‌وگو خواهند کرد. واشنگتن و متحدانش بر این باورند که همکاری دفاعی و صادرات تسلیحات از کره‌شمالی برای پرکردن زرادخانه مسکو در تجاوز نظامی‌اش به اوکراین، دستور کار اصلی این نشست است.

پوتین هنگامی که خبرنگاران پرسیدند آیا روسیه به کره شمالی در ساخت ماهواره کمک خواهد کرد، گفت: «به همین دلیل ما به اینجا آمده‌ایم. رهبر کره شمالی علاقه زیادی به مهندسی موشک نشان می‌دهد؛ آن‌ها همچنین در تلاش برای توسعه برنامه فضایی‌شان هستند.»

کیم در سخنان آغازین دیدارش با پوتین گفت که موضع تزلزل ناپذیر کشورش، توسعه بیشتر دوستی دیرپا و روابط تاریخی با روسیه است.

کیم گفت: «برای من مایه افتخار است که رئیس جمهوری (روسیه) فرصتی برای ملاقات در یک محیط ویژه در ایستگاه پرتاب فضایی فراهم کرد که قلب جایگاه شما به عنوان یک ابرقدرت فضایی است و به ما درک عمیقی از راه پیش رو می‌دهد».

کیم همچنین به پوتین گفت که رهبر کرملین در «نبرد مقدسی» که مسکو «علیه نیروهای هژمونیک» به راه انداخته است، حمایت کامل او را به همراه دارد.

کیم از طریق مترجم به پوتین گفت: «ما همیشه از تصمیمات رئیس جمهور پوتین و رهبری روسیه حمایت خواهیم کرد و در مبارزه با امپریالیسم با هم خواهیم بود.»

مقام‌های آمریکا و کره جنوبی ابراز نگرانی کرده‌اند که کیم تسلیحات و مهمات ساخت کره‌شمالی را در اختیار روسیه قرار دهد. روسیه در بیش از ۱۸ ماه جنگ در اوکراین ذخایر عظیمی از زرادخانه نظامی‌اش را استفاده کرده و به دنبال پرکردن انبارهای خالی است. مسکو و پیونگ یانگ این موضوع را رد کرده‌اند.

انتخاب محل دیدار در مرکز پرتاب فضایی وستوچنی در پیوند با وضع کنونی کره‌شمالی است. پیونگ‌یانگ در چهار ماه گذشته دو پرتاب ناموفق ماهواره‌ای داشت و به کمک روسیه برای عبور از موانع فضایی‌شدن نیاز دارد.

روسیه هم به تسلیحات آماده در زرادخانه کره‌شمالی نیاز دارد. معامله‌ای برد-برد برای هر دو طرف.

کیم پرتاب یک ماهواره جاسوسی را در اولویت اصلی خود قرار داده است. شاید به همین دلیل پیش از دیدار با پوتین، در دفتر یادبود دیدار رهبران سیاسی به زبان کره‌ای چنین نوشت: «شکوه روسیه که اولین فاتحان فضا بودند، جاودانه خواهد بود.»

موشک‌های بالستیک در غیاب کیم پرتاب شدند

ساعتی پیش از دیدار پوتین و کیم، ارتش کره جنوبی و دولت ژاپن اعلام کردند، کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه برد را از منطقه‌ای در نزدیکی پیونگ یانگ به سمت دریا در سواحل شرقی این کشور پرتاب کرد.

به گفته تحلیلگران، این اولین پرتاب از این دست در زمانی است که کیم در خارج از کشور بود. نشانه‌ای از وجود یک برنامه انتقال دستور و کنترل شلیک تسلیحات حیاتی که می‌تواند به رهبر کره‌شمالی این امکان را بدهد در هر زمان و هر جایی که باشد، فرامینش را اجرایی کند.

کیم در ۱۲ سال زمامداری خود تنها هفت سفر به خارج از کشور داشته است، همه آنها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹. او همچنین برای مدت کوتاهی دو بار از مرز بین دو کره عبور کرد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی روز چهارشنبه گزارش داد، کیم روز سه‌شنبه با قطار اختصاصی‌اش به همراه دستیاران ارشد صنعت دفاعی و نظامی وارد روسیه شد و گفت که سفر او بر «اهمیت استراتژیک» روابط دو کشور تاکید دارد.

به گفته تحلیلگران، ترکیب هیات کیم، با حضور چشمگیر جو چون ریونگ، مدیر بخش صنعت مهمات، نشان می‌دهد که توسعه همکاری نظامی در مرکز این دیدار قرار دارد.

به گفته تحلیلگران نظامی، کیم می‌تواند گلوله‌های توپخانه‌ای مورد نیاز روسیه را تامین کند.

کره جنوبی و ایالات متحده هشدار داده‌اند که چنین توافقی ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم این شورا به تصویب آن رأی داده است.

کره شمالی یکی از معدود کشورهایی است که آشکارا از روسیه در مورد مناقشه اوکراین حمایت کرده است.