برگرفته از تریبون زمانه *  

مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان. همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.

وجود صدها شهروند قربانی بی‌دفاع در اسرائیل و در نوار غزه، بدون شک وجدان هر انسان شریفی را می‌آزارد. اما یک ابراز تاسف اخلاقی در مورد قربانیان این فاجعه وجدان بیدار را آرام نمی‌کند.

حقوق پایمال شده ملت فلسطین به جای خود، دولت اسرائیل نوار غزه را به عنوان یک منطقه جغرافیائی معین با دو ملیون جمعیت به بزرگترین زندان جهان تبدیل کرده است. آنچه که در غزه گاه و بیگاه اتفاق می‌افتد را می‌توان به «شورش در یک زندان بزرگ» تشبیه کرد. وجود یک جریان اسلامی همانند حماس در راس این شورش نباید ما را از ناروا بودن زندان و زندانبانان آن غافل کند. دو میلیون انسان را در درون دیوارهای بلند بتنی محصور کرده‌اند، نان، آب، برق و کل معیشت‌شان را به گروگان گرفته‌اند، طبیعی است که عکس العمل نشان خواهند داد.

اینکه حماس این دوره از درگیری‌ها را آغاز کرد، اینکه جمهوری اسلامی ریاکارانه سنگ دفاع از حقوق مردم فلسطین را به سینه می‌زند و از حماس پشتیبانی میکند، هیچکدام از اینها ذره‌ای از حقانیت مقاومت مردم فلسطین در مقابل دولت جنایتکار، مذهبی و نژاد پرست اسرائیل را کم نمی‌کند.

جنگ بر علیه مردم فلسطین را ده‌ها سال است که دولت نژادپرست اسرائیل آغاز کرده است، ادامه می‌دهد و در این نبرد نابرابر هم به چیزی جز تسلیم مطلق مردم فلسطین و تمکین آنها به وضع موجود رضایت نمی‌دهد. دولت اسرائیل تا کنون به هیچ مصالحه‌ای تن نداده است. حتی طرح‌های صلح دولت آمریکا، هم پیمان استراتژیک اسرائیل هم راه به جائی نبرده‌اند. سازش‌ها وعقب نشینی‌های پی در پی طرف فلسطینی هم پاسخ نگرفته است.

مردم آزاده و شریف فلسطینی و اسرائیلی هیچ‌گونه خصومت ریشه‌داری با همدیگر ندارند. دشمنی موجود در میان این مردم از سوی دست‌راستی‌های مرتجع و افراطی در هر دو سو دامن زده می‌شود. شهروندان فلسطین و اسرائیل تنها با قرار گرفتن در کنار مردم پیش‌رو و مترقی منطقه می‌توانند از زیر سلطه دولت مذهبی و نیروهای ارتجاعی درآمده و در همزیستی مسالمت‌آمیز با همدیگر کار و زندگی کنند.

به دنبال حملات اولیه حماس به اسرائیل اکنون مردم ستمدیده و محروم نوار غزه، زیر فشار ارتش تا دندان مسلحی قرار دارند که بدون پروا خانه‌های مردم را بر سرشان ویران می‌کند. در این شرایط دشوار مردم فلسطینی ساکن غزه بیش از همیشه به حمایت و همبستگی مردم آزادی‌خواه و انسان‌دوست در سراسر جهان نیاز دارند. این همبستگی می‌تواند به نیروی مادی موثری برای متوقف کردن جنایات ارتش اسرائیل و نیز افراط‌گرایان مذهبی حماس تبدیل شود.

منبع: در تریبون زمانه

منبع: در شبکه اجتماعی اکس.