ارتش اسرائیل اعلام کرد که «در حال آماده‌سازی برای گسترش حمله» به نوار غزه است و به حمله زمینی به این منطقه اشاره کرد.

ارتش اسرائیل شنبه ۱۴ اکتبر گفت که در حال برنامه‌ریزی برای «حمله هماهنگ از آسمان، دریا و زمین» است.

ارتش از آمادگی برای «مرحله‌ی بعدی جنگ» گفت؛ تکرار سخنان بنیامین نتانیاهو که شنبه ۱۴ اکتبر در دیدار با سربازان اسرائیلی از فرارسیدن «مرحله‌ی بعدی جنگ» گفته بود.

ارتش اسرائیل کمی بعدتر در بیانیه دیگری از افزایش آمادگی برای مرحله بعدی جنگ «با تأکید بر عملیات‌های قابل توجه زمینی» سخن گفت.

اسرائیل می‌خواهد تصمیم به حمله را علی‌رغم انتقادها و هشدارها و تهدیدهای بین‌المللی اجرایی کند.

۱۲۷ اسرائیلی در نوار غزه در اسارت حماس قرار دارند. حماس پیش از این گفته بود که حمله‌های هوایی اسرائیل به کشته شدن ۲۲ اسیر اسرائیلی در دست این گروه انجامیده است.

بنا به آخرین گزارش‌ها، دست‌کم دو هزار و ۲۱۵ فلسطینی در غزه و ۵۳ فلسطینی در کرانه‌ی باختری کشته شده‌اند. بیش از ۷۲۰ تن از آنها کودک و دست کم ۴۵۸ تن از آنها زن هستند. بیش از هشت هزار و ۷۰۰ فلسطینی در غزه و دست کم یک هزار و ۱۰۰ فلسطینی در کرانه باختری مجروح شده‌اند.

شمار کشته‌شدگان اسرائیلی پس از حمله ناگهانی حماس در شنبه گذشته بیش از ۱۳۰۰ تن و شمار مجروحان‌ اسرائیلی دست‌کم سه هزار و ۴۰۰ تن گزارش می‌شود.

به گزارش «رویترز»، ۲۸ کارمند سلامت و پزشکی فلسطینی در حمله‌های اسرائیل از ۷ اکتبر تا کنون کشته شده‌اند.

انتقادها و هشدارهای بین‌المللی

کارشناسان سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری حمله‌ها به غزه را «مجازات دسته‌جمعی» و ناقض کنوانسیون ژنو توصیف کرده‌اند.

همچنین دستور اسرائیل به شهروندان غزه برای فرار از سوی گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با روزهای نکبه در ۱۹۴۸ و نسکه در ۱۹۶۷ مقایسه شده و شورای پناهندگان نروژ آن را معادل جنایت جنگی «انتقال اجباری» دانسته است.

در روز نکبه بیش از ۷۵۰ هزار فلسطینی و در روز نکسه ۳۵۰ هزار فلسطینی از خانه‌هایشان رانده شدند.

دبیرکل سازمان ملل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و مقام‌های برخی کشورهای اروپایی از جمله نروژ و اسپانیا هم نسبت به نقض قوانین بین‌المللی با این کار هشدار داده‌اند.

وضعیت وخیم غزه و درخواست فوری برای آتش‌بس و کمک‌رسانی بشردوستانه به بیش از دو میلیون جمعیت گرفتار در این باریکه‌ی معروف به بزرگترین زندان روباز دنیا، شدت گرفته است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هشدار داده که با نبود دسترسی به برق در غزه، بیمارستان‌های آن برق ندارند، آب امکان پمپاژ ندارد و فاضلاب احتمالاً سرریز خواهد کرد و نوشته که میزان تلفات انسانی بی‌سابقه است، هزاران ساختمان تخریب شده‌اند و مردم جایی برای فرار ندارند.

مارتین گریفیتس، رئیس دفتر سازمان ملل برای هماهنگی در امور بشردوستانه، هشدار داد که «بشریت در حال شکست خوردن است».

او با توجه به وضعیت غزه گفت که می‌ترسد «اوضاع بدتر هنوز پیش روست» و «نه برق، نه آب و نه سوخت» در این باریکه‌ی تحت حمله اسرائیل وجود ندارد.

گریفیتس هشدار داد که منابع غذایی رو به اتمام‌، بیمارستان‌ها در حال تمام کردن داروهایشان و سردخانه‌ها مملوء از جسدهای کشته‌شدگان هستند.

پزشکان بدون مرز هم در واکنش به تهدید اسرائیل به حمله زمینی و دستور به جمعیت غزه برای تخلیه محل در بیانیه‌ای نوشت:

ما به شدت نگران سرنوشت کسانی هستیم که نمی‌توانند حرکت کنند، همچون مجروحان، بیماران و کادر پزشکی.

پزشکان بدون مرز خواهان باقی ماندن مناطق امن و مصون در برابر حمله در شمال غزه و آتش‌بس شد.

سازمان بهداشت جهانی هم از اسرائیل خواست دستور تخلیه بیمارستان‌ها در شمال غزه را لغو کند و پس بگیرد.

تهدیدها

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در پیامی تلویزیونی اعلام کرد که اسرائیل در حال ارتکاب «نسل‌کشی» در غزه است و گفت که فلسطینی‌های نوار غزه «هرگز فرار نخواهند کرد.»

بسیاری بر این تصورند که حمله زمینی به غزه می‌تواند حزب‌الله لبنان را وارد جنگ کند.

گلوله‌باران اسرائیل در روستای شعبا در جنوب لبنان به کشته شدن دو غیرنظامی انجامید. شب گذشته هم اسرائیل یک خبرنگار رویترز را کشت و شش خبرنگار دیگر را مجروح کرد. یکی از اعضای حزب‌الله لبنان هم شنبه در حمله‌های اسرائیل کشته شد. خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد در نخستین هفته جنگ اسرائیل و حماس، هفت خبرنگار کشته شده‌اند.

حمله‌های تلافی‌جویانه‌ی اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی در جنوب لبنان تا کنون محدود باقی مانده است اما مشخص نیست این تنش‌ها افزایش خواهند یافت یا نه.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی شنبه در بیروت، پایتخت لبنان، از دیدارش با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله خبر داد و گفت که حزب‌الله برای تمام سناریوهای جنگ آماده است.

او به اسرائیل هشدار داد تا «بیش از حد دیر نشده» دست از «جنایت جنگی» بردارد و تهدید کرد که اسراییل می‌تواند با «زلزله‌ای عظیم» مواجه شود.

اسرائیل به نوبه خودش به حزب‌الله هشدار داده که از جنگ غزه بیرون بماند. یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل در پیامی تلویزیونی گفته است:

ما امیدواریم حزب‌الله واقعاً موجب تخریب لبنان نشود، زیرا اگر جنگی در بگیرد، نتیجه‌اش جز این نخواهد بود.

او گفته اسرائیل بر جنگ با غزه متمرکز است و علاقه‌ای به جنگ در دو جبهه ندارد. از سوی دیگر، راکتی هم از سوریه به سمت اسرائیل شلیک شد و اسرائیل هم پاسخ داد. پنج‌شنبه هم اسرائیل به دشمق و حلب حمله‌ی هوایی کرده بود.

ایران و قطر هم بر سر جنگ غزه امروز رایزنی کردند. امیرعبداللهیان به دوحه رفت تا با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و مقام‌های قطری دیدار کند، و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی با امیر قطر تماس تلفنی برقرار کرد و گفت که «جنایات صهیونیست‌ها علیه این مردم باید در مجامع جهانی مورد پیگیری قرار گیرد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با همتای قطری‌اش چنین هشدار داد:

در صورت ادامه جنایت صهیونیست‌ها هیچ کس نمی‌تواند تضمین کند که شرایط منطقه به همین شکل باقی بماند.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، حشدالشعبی عراق هم تهدید کرده که «به وظیفه خود در قبال مردم فلسطین عمل خواهیم کرد؛ چه در سطح کمک انسانی چه در سطح نظامی».

پاسخ ارتش اسرائیل به تهدیدها تا کنون این بوده است:

به هر نقطه از خاورمیانه که نیاز باشد حمله خواهیم کرد.