روزنامه گاردین گزارش داده ارتش اسرائیل ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را فراخوانده تا در کنار ۱۷۰ هزار نیروی دائمی در نزدیکی مرز غزه بسیجشان کند. در عین‌حال تخمین زده می‌شود حماس در مجموع ۳۰ هزار جنگنده پیاده داشته باشد.

شبکه تلویزیونی دهلی‌نو هم به نقل از خبرنگار میدانی خود در منطقه نوشته نفربرهای زره‌پوش «نامر» – مسلح‌ترین خودروی زرهی جنگی جهان و مجهز به مسلسل‌های سنگین – و تانک‌های «مرکاوا ۴» – مجهز به نوعی سیستم دفاعی‌ که قادر به تخریب موشک‌های ضد تانک‌اند – در ناوگان زمینی مستقر در مرز با غزه حضور دارند.

موضع‌گیری چین علیه اسرائیل و درخواست برقراری آتش‌بس از سوی روسیه

برخی از مقام‌های کشورهای مختلف اسرائیل را به خودداری از حمله زمینی فراخوانده‌اند. طبق گزارش «تایمز اسرائیل» وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز شنبه ۱۴ اکتبر / ۲۲ مهر در تماس تلفنی با همتای سعودی خود، فیصل بن فرحان گفته است که اقدامات اسرائیل در غزه «از حدود دفاع از خود فراتر رفته» و دولت اسرائیل باید به «مجازات جمعی مردم غزه» پایان دهد. وانگ همچنین گفته که «همه طرف‌های درگیر نباید دست به عملی بزنند که به وخامت اوضاع بینجامد و باید هرچه زودتر به میز مذاکره برگردند.»

در عین‌حال مسکو هم خواستار آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و آغاز مذاکرات صلح از جانب شورای امنیت سازمان ملل، با چشم‌انداز تأسیس «دولت فلسطین» شد. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن متهم‌کردن ایالات متحده آمریکا به استمرار جنگ بین حماس و اسرائیل، تقاضای «آتش‌بس بشردوستانه» در نوار غزه و اسرائیل کرد.

از سوی دیگر، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا ضمن تأکید دوباره بر حمایت بریتانیا از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» از تل‌آویو خواسته در عملیات نظامی علیه حماس «خویشتنداری» نشان دهد تا تلفات غیرنظامیان «به حداقل برسد.» کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه اما در سفر خود به جنوب اسرائیل و دیدار با همتای اسرائیلی‌اش، الی کوهن با اسرائیل اعلام همدردی و همبستگی کرد.

به نظر می‌آید مقام‌های اسرائیلی، بدون کمترین ملاحظه‌ای در رابطه با پیامدهای انسانی و منطقه‌ای، بر انجام حمله زمینی مصمم‌اند. سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل گفته است که ارتش «برای تأمین امنیت اسرائیل» «در هر جای خاورمیانه که بخواهد» عملیات نظامی انجام می‌دهد.

ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز در گفتگو با شبکه آلمانی «دویچه وله» با حمایت از حمله زمینی احتمالی گفته که «ریشه‌کن‌کردن حماس از راه حمله هوایی، دیپلماسی، دعا و آرزو در برنامه‌های تلویزیونی و حمایت جهانی ممکن نیست.»

همزمان، جمهوری اسلامی به تهدید مقابل اسرائیل پرداخته است. حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران در جریان سفری که برای دیدار با اسماعیل هنیه، رهبر حماس در قطر داشته است در گفتگو با شبکه الجزیره گفت که اگر اسرائیل تصمیم به ورود به غزه را بگیرد، در آن صورت «رهبران مقاومت آن را به گورستان سربازان اشغالگر تبدیل خواهد کرد.»

Ad placeholder

حزب‌الله لبنان؛ آیا جبهه دومی برای اسرائیل گشوده می‌شود؟

این اظهار نظر گمانه‌زنی‌ها را درباره احتمال ورود حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان وابسته جمهوری اسلامی به جنگ حماس و اسرائیل تقویت کرده است.

در روز یکشنبه وضعیت در مرز لبنان و اسرائیل پرتنش گزارش شده است. طبق گزارش‌ها تبادل آتش بین دو طرف رو به افزایش گذاشته و به گفته تحلیلگر شبکه الجزیره، در صورت باز شدن پای حزب‌الله به جنگ، درگیری‌ای که بین حماس و اسرائیل آغاز شد به جنگی «نیمه‌منطقه‌ای» تبدیل می‌شود.

نبرد بین ارتش اسرائیل و نیروهای حزب‌الله لبنان تا‌کنون به دامنه ۱۲۰ کیلومتری بین دو کشور محدود بوده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در واکنش به ۹ تا ۱۱ شلیک از داخل خاک لبنان به یکی از قرارگاه‌های نظامی‌ در الجلیل، ارتش اسرائیل دست به شلیک توپخانه‌ای به مواضعی در  جنوب لبنان زده است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی هم از استقرار تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مرز لبنان خبر داده است. با این‌حال یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل عصر یکشنبه اعلام کرد اسرائیل علاقه‌ای به جنگ با حزب‌الله لبنان ندارد اما اگر حزب‌الله بخواهد پا در مسیر جنگ بگذارد، هزینه سنگینی خواهد پرداخت.

تاکنون موشکی از جانب حزب‌الله به سمت شهرهای اسرائیل شلیک نشده است. اما با وخامت اوضاع در نوار غزه و در صورت آغاز حمله زمینی اسرائیل، ممکن است حزب‌الله رسماً وارد جنگ شود.

علاوه بر حزب‌الله گردان عزالدین قسام حماس هم روز یکشنبه اعلام کرد از خاک لبنان بیش از ۲۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

Ad placeholder

آیا بودجه اسرائیل کفاف عملیات نظامی‌اش را می‌دهد؟

جنگ اسرائیل در غزه پیامدهای مالی برای بودجه این کشور به همراه دارد. با این‌همه، امیر یارون، رئیس بانک مرکزی اسرائیل می‌گوید از آن‌جایی که کشور با «موقعیت مالی بسیار محکم» و با اقتصادی «قدرتمند و باثبات» وارد جنگ شده، فشارهای بودجه‌ای قابل مدیریت است.

با وجود این، اسرائیل در تأمین مالی جنگ تنها نیست. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که ایالات متحده یک بسته تسلیحاتی جدید به ارزش دو میلیارد دلار برای اسرائیل و اوکراین در نظر گرفته است.

سالیوان در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس گفته که جو بایدن این هفته مذاکرات فشرده و سختی خواهد داشت تا تأیید کنگره را برای این طرح بگیرد.

ایالات متحده آمریکا همچنین دومین ناوگروه ضربت خود را هم برای حمایت از ارتش اسرائیل به شرق مدیترانه در نزدیکی اسرائیل فرستاده است. این ناوگروه روز شنبه نورفولک در ایالت ویرجینیای آمریکا را به مقصد مدیترانه شرقی ترک کرد. ناوگروه ضربت یک واحد نظامی در نیروی دریایی ایالات متحده است که معمولاً از چندهزار پرسنل، دست‌کم یک ناو هواپیمابر و چندین کشتی و قایق جنگی تشکیل می‌شود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به ناوگروه ضربت یو.اس.اس دوایت آیزنهاور دستور دادم که حرکت به مدیترانه شرقی را آغاز کند.» او در ادامه افزود: «این بخشی از اقدامات ما برای پیشگیری از اقدامات خصمانه علیه اسرائیل یا هر اقدام دیگری در جهت گسترش و تشدید جنگی است که در پی حمله حماس به اسرائیل آغاز شد.»

ناوگروه ضربت آیزنهاور شامل یک ناو هواپیمابر، دو ناو حامل موشک هدایت‌شونده و دو ناوشکن می‌شود. ای‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام ارشد نظامی دیگر نوشته است که هدف مشخص این اقدام «جلوگیری از مداخله حزب‌الله یا جمهوری اسلامی در جنگ اسرائیل و حماس» بوده است. ناوگروه ضربت یو.اس.اس آیزنهاور قرار است در شرق مدیترانه به ناوگروه ضربت «یو.اس.اس جرالد آر. فورد» بپیوندد. ناوگروه جرالد فورد سه‌شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر وارد منطقه شده بود. ای‌بی‌سی نیوز همچنین به نقل از یک مقام دیگر نظامی نوشته است که پنتاگون در حال بررسی اعزام کشتی تهاجمی آبی‌خاکی «یو.اس.اس باتان» به محدوده‌ای نزدیک‌تر به اسرائیل است تا «در صورت لزوم» پشتیبانی بیشتری به عمل آورد.

Ad placeholder

یک میلیون آواره در غزه و بیش از ۵۰ هزار زن باردار در وضعیت بحران

بر مبنای آخرین گزارش‌ها جنگ اسرائیل و حماس همچنان جان‌های بیشتری را می‌گیرد. ادامه بمباران مرگبار غزه شمار کشته‌شدگان فلسطینی را به حداقل ۲هزار و ۳۲۹ نفر از جمله ۷۲۴ کودک رسانده است. دست‌کم ۹ هزار و ۷۰۰ فلسطینی هم تاکنون مجروح شده‌اند. در نتیجه حملات حماس نیز شمار کشته‌شدگان در اسرائيل به هزار و ۳۰۰ نفر و شمار مجروحان به حداقل سه هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است.

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش روز یکشنبه خود تعداد آوارگان در غزه را یک میلیون نفر برآورد کرد. به گفته ژولیت توما، مدیر ارتباطات آژانس حمایت از آوارگان فلسطینی سازمان ملل، این تعداد از ساکنان غزه در هفت روز اول درگیری با اسرائیل آواره شده‌اند.

در عین‌حال گروه‌های امدادی وضعیت در نوار محاصره‌شده غزه را بیش از پیش «فاجعه‌بار» توصیف کرده اند.

خبرگزاری فلسطینی وفا در خبری از به‌خاک سپردن کشته‌شدگان غزه در گور دسته‌جمعی در غزه خبر داد و نوشت ده‌ها فلسطینی به دلیل شمار زیاد کشته‌شدگان و کمبود جا در گورستان‌های محلی، در یک گور دسته جمعی در شهر غزه به خاک سپرده شدند.

https://www.instagram.com/reel/CyL5-4DKWrV/

همزمان دامینیک آلن، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) برای دولت فلسطین روز یکشنبه از وضعیت وخیم ۵۰ هزار زن باردار در غزه خبر داد و گفت آن‌ها با کابوس فروپاشی سیستم مراقبت‌های بهداشتی در غزه مواجه‌اند.

دامینیک آلن در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «این زنان باردار که ما به طور جدی نگران آنها هستیم جایی برای رفتن ندارند. آنها با چالش‌های غیر قابل تصوری روبرو هستند.» او افزود نزدیک به ۵ هزار زن باردار در ماه آینده زایمان خواهند کرد و برخی از آن‌ها احتمالاً با مشکلات و عوارض ناشی از جنگ روبه‌رو خواهند بود:‌ «تصور کنید که در آن مراحل پایانی و سه ماهه آخر قبل از زایمان، با عوارض احتمالی، بدون لباس، بدون بهداشت و حمایت باشید در حالی‌که مطمئن نیستید که روز بعد، ساعت بعد، دقیقه بعد چه چیزی را برای شما و فرزند متولدنشده‌تان به ارمغان می آورد».

آلن گفت گزارش‌هایی که از بیمارستان‌ها بیرون می‌آیند، «دلخراش»‌اند. به گفته یک مامای شاغل در زایشگاهی در غزه از آغاز درگیری، برخی از ماماها به‌دلیل محیط ناامن حتی قادر به رسیدن به زایشگاه برای ارائه کمک نیستند. آلن گفت: «کمک ها و تدارکات بشردوستانه به غزه باید اجازه عبور داده شود. باید یک گذرگاه بشردوستانه باز شود و قوانین بشردوستانه رعایت شود و زنان باردار باید به خدمات بهداشتی حیاتی دسترسی داشته باشند.»

هشدار برنامه جهانی غذای سازمان ملل نسبت به تمام‌شدن ذخایر در غزه

برنامه جهانی غذای سازمان ملل هم هشدار داد ذخایر در دسترس برای کمک به مردم غزه در حال تمام شدن است.
برنامه جهانی غذا روز یکشنبه اعلام کرد که به بیش از نیم میلیون آواره در غزه کمک کرده، اما هشدار داد که ذخایرش برای کمک‌رسانی در حال اتمام است و نمی تواند ایمنی کارکنان خود را تضمین کند.

سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی سازمان جهانی غذا در غزه گفت:

ما تاکنون توانسته‌ایم به ۵۲۰ هزار نفر در غزه کمک کنیم، اما ذخایرمان در حال تمام‌شدن است. نمی‌توانیم چیزی وارد یا خارج کنیم، و نمی‌توانیم ایمنی کارکنان خود را تضمین کنیم.

او افزود: «حتی در جنگ قوانینی وجود دارد، و ما باید حفاظت از کارکنان سازمان‌های بشردوستانه و غیرنظامیان را در اولویت قرار دهیم. غیرنظامیان بدون کمک ما از گرسنگی خواهند مرد.»

https://www.instagram.com/reel/CyJGPtaKXUY/

این سازمان روز شنبه اعلام کرده بود که تعطیلی نیروگاه برق غزه باعث شده نانوایی‌ها و مغازه‌ها تعطیل شوند. طبق گزارش این سازمان همه نانوایی‌ها با کمبود آرد، برق و آب مواجه‌اند و هزاران نفر نیازمند غذا، کمک نقدی و سرپناه اند.

در عین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت که اسرائیل خدمات آب را به جنوب غزه برگردانده است. او در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفت: مقام‌های اسرائیلی به او اطلاع داده‌اند که لوله های آب در جنوب غزه دوباره باز شده است.

با این حال برخی خبرگزاری‌ها از جمله شبکه الجزیره به نقل از ساکنان می‌گویند دست کم در دو شهر فوخاری و دیرالبلاح که در جنوب غزه قرار دارند تا عصر یکشنبه به وقت محلی هنوز آب به‌روی ساکنان قطع بوده است.