صبح یکشنبه ۲۳ مهر/۱۵ اکتبر زمین‌‌لرزه‌ای به بزرگی ۶,۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری با پس‌لرزه‌ ۵,۴ ریشتری بار دیگر هرات در غرب افغانستان را تکان داد.

بر اساس مرکز لرزه‌نگاری ایالات متحده آمریکا، مرکز این دو زمین‌لرزه ۳۰ کیلومتری مناطق شمال و شمال‌غربی هرات بوده و ولسوالی‌های زنده‌جان و کرخ و هم‌چنین مناطق چهاربرجک و قره‌باغ لرزیده است.

دفتر والی طالبان در هرات گفته که از زمین‌لرزه‌ صبح امروز یک کشته و ۳۵ زخمی به بیمارستان منتقل شده‌اند.

اما یک منبع دیگر در بیمارستان، شمار زخمی‌ها را ۱۲۰ نفر اعلام کرده و گفته است تعداد زخمی‌ها در حال افزایش است.

تا این لحظه جزئیات بیشتری از خسارت‌ها و تلفات جانی زلزله صبح یکشنبه در دست نیست.

اعتماد آنلاین گزارش کرده زلزله هرات که در استان خراسان رضوی احساس شده، مدارس سه شهرستان این استان را تعطیل کرده است. طبق این گزارش مدارس شهرستان‌های تایباد، تربت‌جام و خواف تعطیل اعلام شدند.

روز شنبه هفته گذشته (۱۵ مهر/ هفتم اکتبر) نیز زلزله مرگبار دیگری با قدرت ۶,۳ ریشتر که مرکز آن در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ولسوالی زنده‌جان بود، تلفات و خسارات گسترده‌ای برجای گذاشت و خانه‌های بسیاری را با خاک یکسان کرد.

در این حادثه بیش از دو هزار و ۴۴۵ نفر کشته و دو هزار و ۴۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

این زلزله بزرگترین زمین‌لرزه رخ داده در افغانستان است که تابستان سال ۱۴۰۱ هم یک زلزله مرگبار را از سر گذراند.

در هفته گذشته چندین زمین‌لرزه بزرگ ولایت هرات در غرب افغانستان را لرزانده است و عملیات جستجو برای یافتن اجساد کشته‌شدگان و ناپدیدشدگان در زیر آوار همچنان ادامه دارد.

https://www.instagram.com/p/CyY7wFENqwW/

در افغانستان به طور مکرر زلزه‌هایی در رشته‌کوه هندوکش رخ می‌دهد، مناطقی که محل اتصال صفحات تکتونیکی اواسیا و هند است.

پس از وقوع زلزله در افغانستان روند کمک‌رسانی با مشکلات زیادی روبرو بوده است.

در همین ارتباط دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، برنامه جهانی غذای سازمان ملل و فدراسیون صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر جهانی نیز نسبت به بروز یک بحران انسانی در هرات هشدارداده‌اند و خواهان کمک جامعه جهانی شده‌اند. سازمان یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل می‌گوید بیش از ۹۰ درصد قربانیان این زلزله، زنان و کودکان بوده‌اند.

سازمان‌های بین‌الملی در تلاش برای رساندن کمک‌های بیشتر به مردم این منطقه افغانستان‌اند.

سازمان ملل توانسته تعدادی آمبولانس و لامپ‌های خورشیدی به این منطقه بفرستد. برنامه غذا سازمان ملل در تلاش است تا ۸۱ تن غذا را به غرب افغانستان بفرستد.

این در حالی است که به‌رغم کاهش دمای هوا، بسیاری در هرات مجبور هستند در خیابان‌ها گذران روز کنند.