برگرفته از تریبون زمانه *  

مطالب این بخش برگرفته از «تریبون زمانه» هستند. تریبون زمانه، آنچنان که در پیشانی آن آمده است، تریبونی است در اختیار شهروندان. همگان می‌توانند با رعایت اصول دموکراتیک درج شده در آیین‌نامه تریبون آثار خود را در آن انتشار دهند. زمانه مسئولیتی در قبال محتوای این مطلب ندارد.

یوسف عطال و کریم بنزما از جمله فوتبالیست‌های مسلمانی هستند که به‌دلیل صحبت‌کردن درباره‌ی  جنگ جاری اسرائیل و حماس در حساب‌های شخصی‌شان در رسانه‌های اجتماعی با واکنش‌های شدید و تعلیق مواجه شده‌اند.

جنگ روز شنبه، ۷ اکتبر، پس از رخنه‌ی حماس به جنوب اسرائیل، با اعزام جنگویان، شلیک ۵۰۰۰ موشک و به‌اسارت گرفتنِ غیرنظامیان از جمله زنان، کودکان و سالمندان آغاز شد و واکنش نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را در پی داشت تا نسبت به یک « جنگ طولانی و دشوار» هشدار دهد.

بمباران و محاصره‌ی نوار غزه توسط اسرائیل ادامه دارد و بیش از یک میلیون نفر، یعنی نزدیک به نیمی از جمعیت غزه را آواره کرده است.

غزه به سببِ نبودِ برق، کمبود آب، غذا، سوخت و تجهیزات پزشکی با یک بحران انسانی رودرو است و غیرنظامیان مجبور به فرار به جنوب شده‌اند.

وزارت بهداشت در غزه اعلام کرده که تاکنون دست کم ۳۷۸۵ فلسطینی از جمله ۱۰۰۰ کودک و ۱۲۰۶۵ شهروند زخمی بر اثر حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

در طرف اسرائیلی نیز حداقل ۱۴۰۰ نفر از جمله ۳۰۶ سرباز کشته و ۴۴۷۵ نفر زخمی شده‌اند.

در زمان انتشار این مطلب (۴ آبان ۱۴۰۲ / ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳) تعداد قربانیان طرف فلسطینی برابر گفته وزارت بهداشت غزه به ۶۵۴۶ فلسطینی از جمله ۲۷۰۴ کودک افزایش یافته است. در مجموع ۱۷۴۳۹ نفر هم زخمی شده‌اند.

یوسف عطال

فوتبالیست الجزایری، یوسف عطال روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر، پس از به اشتراک گذاشتن پیامی یهودی‌ستیزانه در شبکه‌های اجتماعی، تا اطلاع ثانوی از سوی باشگاه نیس تعلیق شد.

فوتبالیست الجزایری، یوسف عطال در درگیری بر سر توپ با بازیکن تیم کلن آلمان
فوتبالیست الجزایری، یوسف عطال (لباس سفید) – منبع شاتراستاک

عطال روز شنبه، ۱۴ اکتبر ، ویدئویی از یک واعظ فلسطینی به‌نامِ محمود الحسنات را به اشتراک گذاشت که از خدا می‌خواست «یهودیان را گرفتارِ عذاب کند». او بعداً پست را حذف و عذرخواهی کرد.

عطال روز یکشنبه ۱۵ اکتبر در استوری اینستاگرام‌اش نوشت: «من می‌دانم که پست من بسیاری را شوکه کرد، اما قصد من این نبود و عذرخواهی می‌کنم».

«من می‌خواهم نظر خود را بدون هیچ ابهامی روشن کنم: من قویاً همه اشکال خشونت را در هر کجای جهان محکوم می‌کنم و از تمام قربانیان حمایت می‌کنم».

باشگاه نیس در بیانیه‌ای گفت که این موضوع را با عطال در میان گذاشته و متعاقباً او نیز عذرخواهی کرده است.

باشگاه نیس در ادامه افزود: «بازیکن ما با حذفِ پستِ موردنظر به اشتباه خود اذعان و به‌صورت کتبی و عمومی عذرخواهی کرد».

«با این حال، با توجه به ماهیت محتوای به اشتراک گذاشته شده و نظر به جدیت آن، باشگاه بلافاصله تصمیم گرفته است که اقدامات انضباطی اولیه علیه بازیکن را قبل از هر اقدامی اتخاذ کند که ممکن است توسط مقامات ورزشی و قانونی انجام شود. به همین منظور باشگاه تصمیم گرفته است که یوسف آتال را تا اطلاع ثانوی تعلیق کند».

Ad placeholder

کریم بنزما

فوتبالیست فرانسوی، کریم بنزما که در حال حاضر در باشگاه الاتحاد عربستان بازی می‌کند، پس از ابراز حمایت از مردم فلسطین با واکنش‌های شدیدی مواجه شده است.

فوتبالیست فرانسوی، کریم بنزما
فوتبالیست فرانسوی، کریم بنزما – منبع: شاتراستاک

بنزما در حساب کاربری خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «ما برای ساکنان غزه دعا می‌کنیم که بار دیگر قربانی بمباران‌‌های ناعادلانه‌ای شده‌اند که هیچ زن و کودکی از آن در امان نیستند».

این پست بیش از ۵۵۸۰۰۰ لایک، ۱۸۰۰۰۰ بازنشر و ۶۰۰۰۰ کامنت دریافت کرد.

جرالد دارمنین، وزیر کشور فرانسه در واکنش به این توئیت گفت بنزما «با اخوان المسلمین در ارتباط است». دارمنین در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانسوی CNews گفت: «ما ۱۱۰۰ نهاد اسلامگرا را تعطیل کرده‌ایم. و در هفته‌های اخیر، من به‌ویژه [این موضوع] را پیگیری کرده‌ام، بنزما [با آن‌ها] در ارتباط است، به‌ویژه با اخوان‌المسلمین، همه‌ی ما این را می‌دانیم».[۱]

سناتور فرانسوی، والری بویر خواستار سلب تابعیت بنزما و بازپس‌گیری توپ طلای او شده است، جایزه‌ای که هر ساله توسط فرانس فوتبال اعطا می‌شود.

طومار امضا شده‌ی ‌بویر خطاب به دولت فرانسه که در اینستاگرامش منتشر شده، تأکید دارد که او نمی‌تواند بی‌احترامی و خیانت یک فرانسوی به کشورش را تحمل کند.

Ad placeholder

اِنور الغازی

روز سه شنبه، ۱۷ اکتبر، باشگاه ماینتس آلمان، مهاجم این تیم، اِنور الغازی را به‌دلیل پستی درباره‌ی جنگ اسرائیل و حماس تعلیق کرد که او همان روز در حساب شخصی‌اش در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده بود. باشگاه رفتار او را «غیرقابل قبول» ارزیابی کرد.

 اِنور الغازی - فوتبالیست با تابعیت هلندی و کودکی که در آغوش دارد
اِنور الغازی – فوتبالیست با تابعیت هلندی منبع: شاتراستاک

اِنور الغازی که تابعیتی هلندی دارد در پستی در اینستاگرام که اکنون حذف شده، گفته بود: «این دیگر جنگ نیست. این دیگر جنگ نیست وقتی یک طرف آب، غذا و برق طرف دیگر را قطع می‌کند. این دیگر جنگ نیست وقتی یک طرف سلاح هسته‌ای داشته باشد. این دیگر جنگ نیست وقتی یک طرف حمایت‌های میلیاردی داشته باشد».

 وی چنین ادامه می‌دهد: «وقتی یک طرف از تصاویر هوش مصنوعی برای انتشار اطلاعات نادرست در مورد طرف دیگر استفاده می‌کند، دیگر جنگ نیست. وقتی رسانه‌های اجتماعی محتوای یک طرف را سانسور می‌کنند و طرف دیگر را سانسور نمی‌کنند، دیگر جنگ نیست. این دیگر یک کشمکش و جنگ نیست.»

او می‌افزاید: «این یک نسل‌کشی و قتل عام است و ما به‌صورت زنده شاهد وقوع آن هستیم. فلسطین از رودخانه تا دریا آزاد خواهد شد».

اِنور پس از انتشار پست اینستاگرامی خود در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «اخیراً پیام‌های منفی پیرامون پست‌هایم در شبکه‌های اجتماعی دریافت کردم. می‌خواهم روشن کنم که بیش از هر چیز از صلح دفاع می‌کنم.»

«فکر-و-ذکر و دعای من برای خانواده‌ها و دوستان همه‌ی قربانیان بی‌گناه و کسانی است که هنوز مفقود‌اند و همچنین جماعت‌هایی است که از این وضعیت متأثر شده‌اند.»

هر کس، چه در فلسطین و چه در هر جای دیگر، حق دارد امنیت، خانه‌ای آرام و فرصت‌هایی برای رشد داشته باشد. من خواستار همدلی بیشتر هستم، قبل از نفرت‌پراکنی و تهمت‌زدن به همه‌ی کسانی که در مورد بی‌عدالتی در فلسطین صحبت کرده‌اند، حیاتی است دانش ما در مورد تاریخ این مناقشه بیشتر شود».

نصیر مزراوی

فوتبالیست مراکشی، نصیر مزراوی،در اینستاگرام خود پستی محتوی آیه‌ای از قرآن به اشتراک گذاشت: «و مپندار که خدا از کردار ستمکاران غافل است. عذابشان را تا آن روز که چشمها در آن خیره مى‌ماند، به تأخیر مى‌افکند.»[آیه‌ ۱۴، سوره ابراهیم، ترجمه‌ی علی‌محمد آیتی]

فوتبالیست مراکشی، نصیر مزراوی در لباس بایرن مونیخ و پا به توپ
فوتبالیست مراکشی، نصیر مزراوی

در پاسخ به این پست، یک نماینده بوندستاگ، یوهانس اشتاینیگر از اعضای اتحاد دموکرات مسیحی (CDU)، ، در ایکس (توئیتر سابق) گفت که «باشگاه کورت لاندوئر، که از سوی نازی‌ها به‌عنوان «باشگاه یهودیان» شناخته می‌شد، نمی‌تواند این را تحمل کند، اف سی بایرن [مونیخ] عزیز لطفاً هرچه سریعتر او را اخراج کنید. باید از تمام امکانات دولتی نیز برای اخراج او از آلمان استفاده شود.

لینک این مطلب در تریبون زمانه

منبع اصلی: siasat.com

Ad placeholder


[۱] با توجه به اینکه صحبت‌های دارمنین در برنامه‌ای تلویزیونی و به زبان فرانسه انجام گرفته برای امانت‌داری متن ترجمه‌شده‌ یا نگلیسی سایتِ تلویزیون CNN در زیر می‌آید:

Darmanin said: “We have closed 1,100 Islamist establishments. And in recent weeks, I’ve been particularly interested, Mr. Benzema is linked, we all know it, notoriously with the Muslim Brotherhood.